1. De invloed van achievements

De invloed van achievements

Bij de introductie van de Xbox 360 werden ook Achievements geïntroduceerd. Heel veel mensen, ook ik, dachten in het begin dat het wel een leuke extra was. Ach, ik speel een spel uit, en krijg er wat punten voor, prachtig mooi toch? Nu heb ik echter al iets meer dan 53000 punten verzameld, en het einde is nog zeker niet in zicht.

Ik ben iemand die voorheen niet zo veel spellen uitspeelde. Met een game als Elder Scrolls 4: Oblivion heb ik simpelweg het verhaal gevolgd en niet veel meer gedaan dan dat. Er is, zoals jullie weten, echter nog veel meer te doen in dat spel. In de Arena vechten, de hoogste rank halen in alle Guilds en ga zo maar door. Door middel van Achievements ben ik meer gaan doen met spellen. Omdat ik de games die ik leuk vind om te spelen zoveel mogelijk haalbare Achievements wil behalen, heb ik de neiging om veel meer in een spel te doen dan wat ik normaal zou doen. In plaats van simpelweg een spel eenmaal uitspelen, nog een keer uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad bijvoorbeeld. Of, nog een keer uitspelen op een iets lager niveau om allerlei collectibles te vinden.

Neem nou een spel als Tomb Raider Legend. Normaliter zou ik zo'n spel een keertje uitspelen op de normale moeilijkheidsgraad. Om meer Achievements te kunnen halen heb ik het spel echter nog een keer uitgespeeld. Niet alleen moeilijker, maar ook ben ik op zoek gegaan naar alle emblemen en andere geheimen. Het heeft me meer dan twee keer zoveel werk gekost, maar ik kan wel zeggen dat ik nu alles uit het spel gehaald heb. Ik denk eerlijk waar dat als er geen Achievements aan verbonden zouden zitten, dat ik dat misschien niet zo snel had gedaan.

Begrijp me goed, als achievements in een spel redelijk goed te halen zijn wil ik een spel best nog een keer uitspelen, maar het is al lang geen vereiste meer. Als ik een game echt leuk vindt speel ik het gewoon nog een keer, om alles zo compleet mogelijk te krijgen. Achievements hebben ervoor gezorgd dat ik echt begonnen ben met spellen goed uit te spelen, dat is waar, maar het is niet erg als er niets mee te verdienen is. Toegegeven, een spel als Avatar: The Burning Earth zal ik nooit uitspelen. Maar als je 1000 punten binnen 2 ½ minuut kunt verdienen door vijftig keer een vijand te raken doe jij dat toch ook? Dat spel is geloof ik al de hele redactie rondgegaan. Ik speel echt geen spellen die ik echt niet leuk vind, ook al zijn er makkelijk punten te halen als je hem uitspeelt.

Hoe doen jullie dat? Hebben achievements invloed op hoe jullie een spel spelen, of doet het er niet toe? Je kunt op sites als xbox360achievements.org en achieve360points.com hele gidsen vinden over hoe je in een keer spelen alle punten kan krijgen. Maken jullie gebruik van dergelijke websites, of spelen jullie alles gewoon (zoals het eigenlijk hoort) op eigen houtje?

Dit artikel delen

Over de auteur