1. Cold Fear

Cold Fear

We waren wel even verbaasd toen Ubisoft ons kennis liet maken met Cold Fear. Meestal als uitgevers lang wachten met het aankondigen van spellen en vervolgens rustig aan doen qua promotie, hebben we te maken met een minder goed spel. Het lijkt er echter op dat Cold Fear gerust wat hoger geschat mag worden. In dit survival horrorspel speel je Tom Hansen, een medewerker van de kustwacht. Qua speelstijl zul je gelijk denken aan Resident Evil, of eerder Alone in the Dark. En dat laatste kan wel kloppen want ontwikkelaar Darkworks is ook verantwoordelijk geweest voor het vierde en tot nu toe laatste Alone in the Dark spel. Wij speelden alvast de Xbox-versie van Cold Fear en kunnen concluderen dat het zeker voor de liefhebbers een interessante titel wordt.

Op een schip vlakbij Alaska gebeuren de laatste tijd vreemde dingen. CIA-agent Bennet wordt op de situatie afgestuurd en roept daarbij de hulp in van wat kustwachters. Als het hele team het (Russische) schip wil betreden, breekt een enorme storm uit. Hansen krijgt de opdracht het stuurboord te bekijken, terwijl enkele anderen het bakboord verkennen. Dit is zijn geluk geweest, omdat hij na een mysterieus ongeval als enige nog in leven is. Aan jou de taak de controle te nemen over de kustwachter en te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Al snel kom je via dagboeken, notities en tussenfilmpjes er achter dat enkele passagiers op het schip besmet zijn geraakt en nu als een soort zombies ronddwalen. Overigens zijn er ook nog Russische huurlingen aan boord, die het helaas ook niet zo goed met je voor hebben.

Cold Fear is een survival horrorspel in zijn puurste vorm. De vergelijking met de eerdere Resident Evil spellen is dan ook onvermijdelijk. Het verhaal heeft dezelfde soort mysterieuze elementen, de vijanden zijn besmet en dus meer zombie dan mens en je stuurt je personage door allerlei nauwe gangetjes op zoek naar voorwerpen en verhaalaanwijzingen. Met deze voorwerpen moet je vervolgens vaak weer iets anders doen om verder te komen. Dit, voor het genre zo typische, spelverloop is niet storend, maar ook niet echt origineel. Wel origineel is het schommelen van de omgeving. Je bevindt je op een schip in een fikse storm (de reusachtige golven doen denken aan de film Perfect Storm) en dus is het logisch dat verschillende voorwerpen heen en weer schuiven. Dit opent steeds weer nieuwe mogelijkheden tot puzzels omdat sommige locaties op bepaalde momenten door het schommelen niet toegankelijk zijn.

Zelf moet je rekening houden met de weerstandmeter. Als je rent, neemt dit metertje af en als er niks meer overblijft, kan de wind je van het dek af blazen. Natuurlijk heb je hier in de binnenlocaties weinig last van (al merk je daar ook het schommelen van het schip), maar op het dek zelf is het een chaos. De wind waait enorm hard waardoor je niet normaal kunt lopen en het water (regen en opspattend zeewater tegelijk) is overal. Erg realistisch is hierbij dat de hoofdpersoon automatisch zijn arm ter bescherming voor z’n ogen houdt, al wordt het besturen zo wel een stuk moeizamer. Overigens is die besturing, anders dan bij veel genregenoten, wel dik in orde. Door de mogelijkheid met de linkertrigger naar een schouderstandpunt te wisselen, heb je in gevechten altijd het overzicht op de situatie. Dit is in veel andere survival horrorspellen wel eens anders geweest.

De sfeer wordt over het algemeen gezien erg goed toegepast, mede dankzij een voortreffelijke visuele presentatie. De omgevingen ogen scherp, de animaties zijn realistisch en de textures scherp. Het schip geeft verder een gevoel dat je opgesloten zit en de verschillende hutten en smalle gangetjes maken het er niet gezelliger op. Bovendien is de stroom schaars en zijn heel wat kamers alleen met zaklamp te bezoeken. Helaas hebben de makers naar onze mening nog wel iets te weinig schrikmomenten toegevoegd. Eén keer werden we verrast door een lijk dat uit een kast viel, maar dat was tot nu toe alles. Laten we hopen dat er in de volledige versie nog iets meer met onze geest gekloot gaat worden. Qua geluid hebben we via deze code nog niet echt een duidelijke indruk kunnen krijgen. De stem van de hoofdpersoon had wel iets mooier gekund, deze komt nu nog vrij schreeuwerig over. Dat zijn echter dingen die nog wel veranderd kunnen worden.

Cold Fear heeft niet de flair van Resident Evil 4, en niet iedereen zal de klassieke manier van spelen kunnen waarderen. Buiten dat kunnen we toch stellen dat Darkworks en Ubisoft met Cold Fear een spel in handen hebben dat een hele groep liefhebbers aan zal kunnen spreken. Terwijl Resident Evil 4 op de GameCube furore gaat maken, kan Cold Fear de Xbox, PlayStation 2 en PC eigenaren aanspreken. Daar is het in ieder geval goed genoeg voor.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vond het er niet erg bijzonder uitzien. Zodra je in het schip bent is het weer been there done that.

  • Ben toch benieuwd en ga deze game misschien wel kopen voor of na RE4 ( cold fear verschijnt 2 weken eerder dan RE4)

  • Deze is aangekondigt op de cube hoor.

  • nou ik vind het nog niet echt spectaculair, van mij mogen ze deze game nog wel even uitstellen, net zoals John vind ik het er nu nog niet echt bijzonder uitzien

  • Ik had het spel in werking gezien bij de pu. Het was wel leuk maar cijfer 7 leuk cker geen resident evil 4 variant voor de xbox/pc.

  • Ziet er leuk uit. Maar tja, wat doe je als je dit spel ziet liggen naast Resident Evil 4 in de winkel… dan lijkt mij de keuze snel gemaakt… Al ga ik deze misschien ook wel halen voor m'n PS2tje

  • lijkt me rlx

  • Lijkt mij best wel een lijpe game, ookal houd ik niet van survival-horrors:P

  • @ Insidegamer



    HE DEES IS OOK VOOR DE CUBE!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren