1. De prijzen en recensies van games

De prijzen en recensies van games

Recentelijk heb ik ergens een discussie gezien over de verhouding tussen de prijzen en recensies van games. Volgens mij was dat hier op InsideGamer, maar waar precies weet ik niet meer zeker. Er werd gezegd dat een game vaak een oneerlijk hoog cijfer krijgt, omdat hij goedkoop of zelfs gratis is. Of andersom, dat een game een oneerlijk LAAG cijfer krijgt, omdat deze gewoon te duur is.

Is dat eerlijk? Een sterke game die een lager cijfer krijgt alleen omdat er een hoog prijskaartje aan hangt? Natuurlijk niet. Je moet kijken naar wat je daadwerkelijk krijgt voor je geld. En dan niet alleen qua content, maar ook naar wat je bij de game krijgt, zoals een gitaar bij Guitar Hero. Is de gitaar een beetje van goede kwaliteit? Werkt hij goed, en gaat hij niet snel stuk? En voegt het ook daadwerkelijk iets toe aan de gameplay? Natuurlijk hangt het uiteindelijke cijfer nog altijd af van diegene die het spel beoordeeld, maar om dan een punt af te trekken vanwege het prijskaartje gaat een beetje ver.

En wat als de game afgeprijsd is? Moet hij dan een hoger cijfer krijgen? Want je krijgt dan uiteindelijk toch meer waar voor je geld- hoe goed of slecht de game in kwestie dan ook is...

Nou, ergens is dat waar. Maar tegelijkertijd is het ook bullshit. Tuurlijk krijg je meer waar voor je geld, maar moet je niet juist kijken naar de oorspronkelijke prijs waar het spel mee begon? Dat is namelijk de adviesprijs (athans, de meeste winkels verkopen de games in het begin vanaf de adviesprijs). Of ga je een spel soms een 10 geven als je hem van iemand hebt gekregen (dus voor jouw gratis)? Nee, dat dacht ik dus ook niet.

Een game die gratis IS, moet dan natuurlijk ook lichter beoordeeld worden. Maar als een gratis game dan een hoger cijfer krijgt dan een game die 60 piek kost, terwijl de laatstgenoemde overduidelijk beter is, krijg je natuurlijk weer een hoop fanboys op je dak. Maar voor deze fanboys moet je je cijfer niet gaan aanpassen, want zij kennen blijkbaar de zin ''Krijg ik waar voor mijn geld?'' niet.

P.S. Ik weet dat ik niet goed ben in artikels schrijven. Dat is ook eigenlijk de reden dat ik niet erg actief ben op IGF. Ik wou dit alleen eventjes kwijt.