1. Pariah

Pariah

Op de beursvloer van de E3 van de 2004 toonde Pariah zich een van de meest veelbelovende titels voor 2005. Inmiddels is het 2005 en komt de releasedatum van het spel steeds dichterbij. Een goed moment dus om te kijken hoe het spel er nu voor staat.

Verschillende media in Amerika hebben het spel inmiddels uitgebreid kunnen testen. Bij hun bevindingen valt op dat het spel er sinds de E3 grafisch alleen maar op vooruit is gegaan. Dankzij de bumpmapping techniek (een techniek waardoor reliëf in de levels extra goed zichtbaar wordt) ziet alles er realistisch en scherp uit. Ook de variatie in de verschillende levels is goed gedaan.

Over de singleplayer valt weinig meer te vertellen dan dat je in de Gespeeld impressie van kort na de E3 hebt kunnen lezen. Er is wel meer informatie over de multiplayer. Zoals te verwachten viel zal het gebruik van voertuigen een belangrijke rol innemen in de multiplayer modus. Niet zozeer in de Deathmatch spelmodus, maar wel in de King of the Hill en Territories modi. Twee voertuigen zijn in elk geval bekend: de Wasp, een voertuig met drie wielen, en het andere voertuig is er een met vier wielen en een dual Rocket Launcher. Klinkt lekker.

Teamwork is de sleutel in Pariah. Er is duidelijk geprobeerd spelers die goed samenwerken een voordeel te geven. Voor bij laatstgenoemde twee spelmodi, waarbij de actie zich vaak rond één punt concentreert, is samenwerken belangrijk. Het is wel duidelijk dat de makers al wat ervaring hebben met het maken van schietspellen. Nu is het niet zo dat het allemaal een Unreal kloon lijkt, maar de balansen in zowel de single- als de multiplayer zijn goed uitgewerkt.

Aan het begin van elk multiplayer spel kies je een bepaalde klasse. Je keuze bepaalt wat je wapenarsenaal zal worden. Je kunt twee wapens dragen. Daarbij heb je ook nog de Bone saw, die als handwapen dient. Het kan je laatste redmiddel zijn, maar je hebt er meer aan gewoon de ammunitie van je gedode vijanden te gebruiken. Mocht je toch geraakt worden, dan verlies je wat health. Dat systeem lijkt wel een beetje op The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay. Je verliest een blokje health, dat terugkeert wanneer het nog niet helemaal leeg is en je op tijd dekking hebt gevonden. Ben je het blokje echter helemaal kwijt, dan zul je het met een med pack moeten herstellen.

Een ander noemenswaardig puntje aan Pariah is de soundtrack. Daarvoor heeft Digital Extremes Tim Larkin in de arm genomen. Larkin is onder andere bekend van zijn succesvolle soundtrack voor Myst. Digital Extremes hoopt met het contracteren van Larkin een soundtrack te kunnen garanderen die de sfeer in Pariah een accurate klank meegeeft.

Een van de dingen die van Pariah een titel om naar uit te kijken maakt, is de Map Editor. Hiermee wordt het erg makkelijk om de replaywaarde van het spel te verhogen. Natuurlijk is een Editor op de PC allang niet nieuws meer, maar op de Xbox is het nog tamelijk uniek. De interface heeft veel weg van bijvoorbeeld SimCity. Alles werkt via icoontjes. Sleep een bepaald icoontje naar de map en je wijziging wordt meteen doorgevoerd. Erg gebruiksvriendelijk dus. De Editor houdt ook zelf een level of usage bij. Zo wordt je gewaarschuwd wanneer je het maximum aantal objecten nadert.

Met deze informatie ben je weer up-2-date wat Pariah betreft. Het spel zal hier 31 maart in de winkels liggen. Als er tot die tijd nog interessante ontwikkelingen zijn rond Pariah, lees je dat natuurlijk op InsideGamer!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Mooi game zo tezien

  • Graphics vallen tegen aan de screens te zien :(



    Vergeleken met doom III en HL2 natuurlijk

  • waarschijnlijk zijn dit dan ook xbox screens gumball.

  • Moet haast wel :D

  • Ze zijn uitgebracht als multiplatform screens, maar ik denk idd Xbox…

  • of ps2

  • Must Have

  • Download ff een filmpje/trailer ervan, dan zul je zien dat het er erg mooi uitziet!!

  • Lijtk em heel vet!!1, eindelijk wat meer sc-fi shooters:D

  • Ik dacht dat ie pas in oktober uit kwam :|

  • Dat zou Killzone wel willen..

  • Zie er wel mooi uit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren