1. Children of the Nile

Children of the Nile

De afgelopen week hebben we extra aandacht besteed aan Immortal Cities: Children of the Nile. Waar we gisteren een interview hadden met ontwikkelaar Tilted Mill, volgt vandaag de recensie. Is het spel als fan van Sim City en andere city building spellen wel de moeite waard?

Children of the Nile is het (spirituele) vervolg op Pharaoh van ontwikkelaar Impressions. Niet geheel toevallig bestaat ontwikkelaar Tilted Mill grotendeels uit oud-Impressions medewerkers. En behalve de 3D vormgeving van het spel verschilt er nogal wat aan Children of the Nile ten opzichte van Pharaoh. Natuurlijk blijft het doel onveranderd: het scheppen van een zo groot mogelijk Egyptisch rijk. De rivier de Nijl speelt net als in het echt een grote rol in het dagelijkse leven van de Egyptenaren. En dat is natuurlijk niet gek, aangezien het land alleen maar zo groot heeft kunnen worden dankzij deze rivier.

Voor het Egyptische rijk echter vorm kan krijgen, zal er eerst een samenleving op moeten worden gebouwd. En hier kom je als speler dan om de hoek kijken. Maak huizen voor arbeidersfamilies die het land gaan bewerken, of plaats een huis voor een priester die zowel zieken kan genezen als kinderen kan onderwijzen. Dan gaat het natuurlijk wel om de kinderen van edelen, die je ook een plaatsje moet geven in je nederzetting. Die nederzetting groeit langzaam uit tot een stad met steeds meer Egyptenaren. Want gek genoeg draait het in Children of the Nile niet om gebouwen, maar om de mensen die er in komen te wonen. Het is dus belangrijk dat je de verschillende bewoners van je stad goed in de gaten houdt. Zijn ze nog tevreden met de ligging van hun woning? Moet er misschien in de buurt een winkelier worden geplaatst met luxe producten? Of is er alleen maar behoefte aan een priester die de wonden geneest? Zo ben je constant bezig in Children of the Nile met controleren of iedereen wel content is met je aanpak.

Dat is namelijk erg belangrijk voor je prestige, die er voor zorgt dat de Egyptenaren harder werken. Zorg er daarom voor dat er voldoende ruimte is om de diverse goden te kunnen aanbidden. Of verover nieuwe gebieden die je Egyptisch rijk nog groter maken. Overigens wordt er niet ‘echt’ gevochten in Children of the Nile. Alleen als je leger groter is dan dat van een ander, of meer vertrouwen heeft in een goede afloop, win je het gevecht. Maar vergeet ook je Pharaoh niet. Want heeft de ‘zoon van Ra’ geen onderkomen voor zijn leven na de dood, dan keldert je prestige weer even snel naar beneden. Het bouwen van een gigantische pyramide staat dan ook zeker op het programma.

En er is nog veel meer te doen in Children of the Nile. Dat werkt verslavend, en je bent dan ook voor je het weet uren zoet met het spelletje. Maar er is ook voldoende mis met het spel. En dan gaat het niet zozeer om het visuele aspect. Dat ziet er namelijk best goed uit. Wel is het vreemd dat de Egyptenaren het af en toe niet zo nauw nemen met de zwaartekracht. Dan ‘zweven’ ze namelijk boven de grond naar hun plaats van bestemming. Maar ronduit vreemd is dat het bouwen van wegen absoluut geen zin heeft. Ook hoef je er geen rode cent voor te betalen. Je kunt dus naar hartelust wegen bouwen tot je een ons weegt, het kost namelijk niets. Maar dat is natuurlijk nog geen reden om als Egyptenaar deze wegen dan maar te negeren. In Children of the Nile maken ze zich er allemaal schuldig aan. Het grootste gedeelte van de tijd negeren ze namelijk je geplaveide wegen. Gebouwen kun je dus ook gewoon overal neerzetten, aangezien het geen donder uitmaakt. De Egyptenaren vinden uiteindelijk toch wel de ingang. Of er nu wel of niet een pad langsloopt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Hmm dit lijkt me wel een toffe game :)

  • Jah, ik denk dat we deze maar ff gaan aanschaffen…….goed stukkie tekst trouwens!!:)

  • aanschaffen???

    Die download je toch !!!!!

    (effe Peter R de Vries sarren !!!!!

  • RTS-spellen zijn altijd wel leuk… en die minpuntjes, die zijn overkomelijk. Lijkt me ook leuk!

  • Spreekt me niet echt aan…

  • ik weet niet hoor.. maar ik heb nog geen 1x gezien dat er iemand "zweeft" wat jullie beweren… en ik speel het meeste (redelijk ver) ingezoomed. En dat van die paden klopt wel een beetje.. maar (zoals duidelijk naar voren kwam in de tutorial) is het niet noodzakelijk om paden te bouwen, maar de bewoners vinden het wel veel prettiger! En ik vind die interface goed (genoeg) maar ja dat is mijn mening natuurlijk;) kzou je iig niet aantrekken van die zogenaamde minpuntjes die hierboven beschreven worden aangezien ze niet helemaal kloppen



    Dat van die gebouwen bv dat het "geen donder uitmaakt waar je ze plaatst" :S kweet niet hoe jij het spel speelt hoor maar tis de bedoeling dat je de farmers (het liefst) dicht bij de neil houd ivm hun werk. De edelen dicht bij de farao, de luxe winkels dicht bij de edelen, minder luxe winkels dicht bij de farmers, de priester dicht bij de edelen en bij de luxe winkels, de hospital op zijn beurt weer dicht bij de priester etc etc. Het maakt wel degelijk uit waar je je gebouwen plaatst en ik vind het slordig van je dat je het zo in de review vertelt.. hierdoor gaan mensen denken dat het bv niks uitmaakt hoe je iets doet enzo wat dus helemaal niet waar is!

  • Wat commentaar:

    "Children of the Nile is het (spirituele) vervolg op Pharaoh van ontwikkelaar Impressions."

    Euh, zeker niet. Spiritueel misschien wel, maar een echt vervolg is het niet: het is een nieuw spel, waar je je kennis uit Pharaoh zeker niet op toe kan passen (dan gaat het namelijk helemaal verkeerd)



    "prestige, die er voor zorgt dat de Egyptenaren harder werken"

    Je prestige zorgt er niet voor dat mensen harder voor je gaan werken, het zorgt ervoor dat je meer edelen voor je aan het werk kan zetten, oftewel meer priesters, scribes, opzichters en legeraanvoerders. En het plaatsen van shrines en tempels voor de goden heeft helemaal niets met je prestige te maken.



    Als laatste: in de balk hiernaast staat:

    "Online: Ja; Maximaal aantal spelers: 8 spelers"

    Echter, er zit helemaal geen multiplayer optie in Children of the Nile.







  • Hmmmmm.

  • Zaag zo niet Pecunia! Fouten gebeuren, precies of jij alles weet, en ik weet zeker dat dat niet zo is. :S

  • @The Christ:

    Zaag ik dan? Ik wilde alleen even wat fouten in het artikel rechtzetten, zodat andere mensen er misschien wat aan hebben. Da's tenslotte mijn taak als Children of the Nile Luminary.

  • leuke game!! kom alleen niet goed wijs uit die beelden bouwen, ik kan basalt statues mijnen maar men laat ze staan en een overseer staat maar raar te kijken bij de sokkel als die voor de helft klaar is. krijg de overseer ook niet altijd zover dat hij in de cult temple een beeld laat bouwen. verders vind ik het een toffe game, op dit rare probleempje na.



    kan iemand me uitleggen hoe dit nu precies werkt en of die exchange er iets mee te maken heeft en de barge landing??



    greetz zvonko


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren