1. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Tijdens de E3 in 2003 barstte de bom los: Metal Gear Solid 3: Snake Eater werd officieel aangekondigd middels een fantastische trailer. De beelden bevatten onder andere jungle elementen, maar ook prachtige visuele kwaliteiten en een vleugje vaagheid zoals ontwikkelaar Kojima dat graag doet met zijn titels. Veel officiële feiten zijn er nog niet aangekondigd, wel lijkt het erop dat Metal Gear Solid 3 de directe opvolger wordt van het tweede deel. En om dat allemaal te bewerkstelligen heeft Kojima een team veteranen om zich heen verzameld, waaronder Yoshi Shinkawa voor de karaktermodellen en componist Harry Gregson-Williams voor de muziek. Bovendien is Motosada Mori aanwezig in het team om te adviseren over militaire zaken.

Dat laatste punt wordt nogal belangrijk in Metal Gear Solid 3. Het spel lijkt zich af te spelen in de jaren ’60, of in ieder geval in een omgeving die erop lijkt. Hiervoor zijn bepaalde militaire zaken toegevoegd om de sfeer te versterken en Mori zal daar advies voor geven. Over de exacte setting van het verhaal is nog helemaal niets bekend, zoals we gewend zijn van Konami en Kojima. Of MGS3 dus een laatste deel uit de serie is dat daarbij alle onduidelijkheden verduidelijkt, weten we nog niet zeker.

Het meest opvallende punt aan de eerste beelden van het spel, is dat het geheel zich afspeelt in de jungle. Duidelijk is dat het ontwikkelingsteam zich ergerde aan de ‘hak-op-de-tak’ verhaallijn die de eerdere delen enigszins bevatten. Het is in die delen immers niet duidelijk hoe de hoofdpersoon in de militaire basis terecht is gekomen. Kojima geeft aan dat MGS3 ook het deel dat zich afspeelt vóór toetreding van de basis zal bevatten. De speler wordt dus ergens in de jungle geplaatst, enkele honderden kilometers van het doel af, om daarna zijn weg naar de vijand te vinden. We hebben nog geen beelden te zien gekregen van de binnenlocaties, maar als we Kojima mogen geloven, zullen deze vrijwel hetzelfde spelen als de vorige delen.

De jungle biedt in ieder geval al genoeg vertier voor de liefhebber. Op de beelden hebben we gezien dat het mogelijk is bomen te beklimmen, aan takken te hangen, achter boomstammen te schuilen en gebruik te maken van hoog gras. Bovendien zijn de mogelijkheden om vijanden aan te vallen zeer divers. In de trailer schoot de hoofdpersoon een bijenkorf naar beneden, recht op het hoofd van twee vijanden. De bijen kwamen tot leven en de vijandige soldaten sloegen op de vlucht. Hoe toegankelijk deze manieren van aanvallen zijn, is helaas ook nog niet duidelijk.

Opmerkelijk zijn de details die al bekend zijn over Snake’s (of toch iemand anders?) interactie met de natuur. Hij kan na een grote sprong een been breken en zo aan snelheid verliezen, krijgt het koud of heeft honger. Ook leuk is dat zijn kleren kunnen scheuren, in de beelden zagen we Snake met een ontbloot bovenlichaam rondlopen. Alle mankementen kunnen overigens worden tegengegaan: het eten van dieren zorgt ervoor dat de speler herstelt van zijn kwaaltjes. Dat voedsel kan echter ook problemen opleveren. Sommige dieren zijn immers niet zo lekker en kunnen zelfs een slechte uitwerking hebben op de speler’s fysieke gesteldheid!

Metal Gear Solid 3 gaat naast mooiere omgevingen, betere sluiptechnieken en goed gebruik van de natuur, ook meer actie bevatten. Omdat de vijanden in de jungle net zo ver van de bewoonde wereld af zitten als de speler zelf, zijn zij nogal zwaarbewapend. Hiermee duiden we dan op rookbommen, granaten en zwaar geschut. De speler zal echter hetzelfde tot zijn beschikking hebben waardoor de gevechten groots worden. In de trailer was al duidelijk dat Snake met een nachtkijker, rookbom en mitrailleur enkele vijanden neerknalt en ondertussen dekking zoekt achter een omgevallen boomstam. Dat oogt allemaal zeer spectaculair en dat is nou juist het enige woord wat we over hebben voor een titel als deze. De komende vier dagen zullen we met verschillende theorieën over het spel komen, door middel van achtergrondartikelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zoals in de laatste zin staat: we komen vanaf morgen met verschillende theorieën over het nieuwe spel. Van 't weekend zijn verschillende screenshots gelekt en eind maart komt er weer nieuwe informatie. Ben benieuwd, het wordt i.i.g wel een heel koel spel.

  • het ziet er wel geweldig mooi uit,het lijkt wel xbox

  • hopen dat het verhaal langer is dan deel 2

  • Hij lijkt me zeker vet!! Ziet er ziekelijk mooi uit! Maar ik hoop dat al die dingen zoals je been breken, honger krijgen, de kou en dieren vangen enzo op zo'n manier verwerkt zijn in de gameplay dat t niet irritant gaat worden. t Klinkt allemaal wel vet iig :)

  • Dat klinkt zeker interessant… De algemene gesteldheid van Snake(?) kan dus verbeteren of verminderen. Met al deze dingen kan dit spel wel eens hoge ogen gaan gooien. Graphics zagen er zeker retestrak uit! Neem aan dat ze niet net als MGS2 de fout ingaan om weer een dom personage neer te zetten naast Snake(?)..

  • Zo dom zullen ze toch wel niet zijn zeker , om 2 x dezelfde fout in te gaan…..

  • Wil nou iemand mij een ding uileggen wie is nou die man? Is het nou Solid Snake of Big Boss???????



    In de PU staat dat hij de vader is van Big Boss en dat je Gray Fox en Ocelot later tegenkomt.



    Wie kan mij dat uitleggen????


  • Hmm toch een beetje RPG-elementen aan MGS 3 toevoegen! =P I LIKE THAT!! Misschien een beetje Deus-Ex stijl om jezelf dan (een beetje) te kunnen upgraden?! Of is dat te ver gezocht?! Anyways Keep Up The Good Work Konami! :)

  • Ik kan niet wachten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren