1. Games en Wetenschap

Games en Wetenschap

Het nieuwe collegejaar is begonnen. Voor mij betekent dit, dat ik een erg interessante cursus ga volgen dit blok: Computergames: Geschiedenis en Analyse. Ik studeer zelf geschiedenis en kon daarom deze cursus volgen als contextcursus.

Ik ben erg benieuwd wat deze cursus mij te bieden heeft en welke wetenschappelijke richtingen de analyse van games in is geslagen. Omdat er op weinig gamesites wetenschappelijke artikelen of wetenschappelijke analyses van games besproken worden leek het mij een goed idee om elke week een log te schrijven over deze cursus.

Tot nu toe heb ik nog geen college gehad, dat komt volgende week pas. Maar aan de hand van de studiehandleiding en een artikel die ik al gelezen heb zal ik proberen uit te leggen wat de bedoeling van de cursus is.

Het doel van de cursus is de student te leren om:

1. Computergames te analyseren aan de hand van verschillende methodologische (historisch, sociologisch, psychologisch etc.) benaderingen van de game-analyse.

2. Computergames te begrijpen en te beschrijven vanuit verschillende invalshoeken die gamehistorici en –analytici hanteren.

3. Om het analytisch en historisch wetenschappelijk instrumentarium kritisch te hanteren.

Dit zal ik moeten leren aan de hand van hoorcolleges, werkcolleges, analyses van wetenschappelijke artikelen over games, schrijven van een recensie, een historisch of analytische dimensie gebruiken om een game of genre mee te bekijken en de conclusies daarvan te presenteren. Als laatste moet ik een eigen onderzoek schrijven waarin het de bedoeling is een game of genre vanuit een historisch of analytisch perspectief te belichten.

Ik denk dat het een aardig intensieve cursus is, maar wel een erg interessante. Ik houd jullie op de hoogte!

Dit artikel delen

Over de auteur