1. The Settlers

The Settlers

The Settlers serie, velen die weleens iets uit de serie hebben gespeeld zullen de typische gameplay elementen al snel kunnen terughalen. Van het alsmaar uitbreiden van je landgoed met towers, tot het uren bezig zijn om een goed draaiende economie op te zetten. Ook de rust die elk deel uitademde, is zeker niet iets is om te vergeten. Al achterover leunend in je bureaustoel, kijkend naar de Settlers die als mieren bezig zijn om jouw te dienen. Wat had je als gamer nog meer te wensen? Het is een greep uit een aantal elementen die voor de “unieke Settlers sfeer” zorgen welke zijn terug te vinden in alle games. Met inmiddels het vijfde deel van The settlers in aantocht, is er reden genoeg om de kleurrijke geschiedenis van The settlers eens onder de loep te nemen

We reizen af naar het jaar 1994, het jaar van Blue Byte. Het van oorsprong Duitse bedrijf bracht namelijk in dat jaar één van haar eerste spellen uit; The Settlers. In het spel, dat destijds dertig missies telde, was het aan jou als speler om een stad op te bouwen en zo ten strijde te trekken tegen tal van vijanden. The Settlers wist zich vooral te kenmerken door zowel een schattige uitstraling als het gebruik van een territorium. In tegenstelling tot het in hetzelfde jaar gelanceerde Warcraft, was de speler namelijk gebonden aan een bepaald gebied waarin men kon bouwen. Daarbuiten was het land neutraal, en kon er slechts gebouwd indien het land was veroverd door towers te plaatsen. Ook kende het spel, meer dan menig ander RTS-spel, een uitgebreid economisch systeem. Voordat je überhaupt kon denken aan het woord ‘aanvallen’, was het eerst een noodzaak om te zorgen voor een goed draaiende economie, dat wil zeggen; de productie en gebruik van vele verschillende goederen. Eenmaal op volle sterkte was het al snel gedaan met de tegenstander.

Het eerste deel werd zowel door de pers als consument positief ontvangen, en de aankondiging van een vervolg was dan ook snel gemaakt. In 1996 was The Settlers II: Veni, Vidi, Vici eindelijk een feit. Het begint allemaal wanneer je samen met een groep Romeinen onderweg bent naar de Romeinse provincie Latonic. Echter, de reis loopt niet zo voorspoedig als er werd gehoopt, en het noodlot slaat toe. Door een hevige storm lijd je schipbreuk en spoel je samen met een paar volgelingen aan op een onbekend eiland. Jouw doel? Verken het eiland en vernietig alles wat je tegenkomt. Naast de standaard vernieuwingen op grafisch gebied, waren er ook enkele vernieuwingen op gameplay gebied te vinden. Zo was het opzetten van een goed draaiende economie belangrijker dan ooit, alles was immers afhankelijk van elkaar. Om soldaten te maken had je wapens nodig, om deze te maken moest je resources uit de mijnen halen. De mijnwerkers hadden hun beurt weer behoefte aan eten, en zo kunnen we het rijtje nog wel even verder langs gaan. Ook was The Settlers II het eerste deel waarin er gebruik kon worden gemaakt van een multiplayer. Dit kon onder andere door twee muizen op de computer aan te sluiten, waarna de in-game pret snel kon beginnen door zowel met als tegen elkaar te spelen.

We zijn inmiddels drie jaar verder en aanbeland in het jaar 1999. Het jaar waarin The Settlers III het daglicht zag. Deze keer kon er de keuze worden gemaakt uit drie verschillende volken; Romeinen, Egyptenaren en de Chinezen. Net als de voorgaande delen bleef het derde deel ook trouw aan de basisprincipes die al eerder te vinden waren. Dus weer geldt, zet een economie op, breidt je territorium uit met towers, begin met het maken van legers en versla de vijand. Natuurlijk zijn er wel een aantal verschillen te vinden. Waar je in zowel het eerste als tweede deel te maken had met het aanleggen van paden, werden deze nu automatisch “gemaakt”. Dat wil zeggen, de Settlers zoeken hun eigen weg naar hetgeen waar ze heen moeten. Ook het vechtsysteem was grondig aangepast, zo waren de soldaten selecteerbaar en er kon met grote groepen worden aanvallen. Dit in plaats van afhankelijk te zijn van de hoeveelheid gestationeerde soldaten in een tower, zoals in de eerdere delen. Een ander vernieuwingselement was de rol die religie speelde. Door het bouwen van tempels en hierin offers te brengen, was je in staat om verschillende spreuken te gebruiken. Al variërend van het tonen van een stukje kaart tot het veranderen van vijanden in resources. Ook grafisch gezien was de game een andere weg in geslagen, met besneeuwde bergtoppen en weide zo groen als gras, kreeg The Settlers III een nog meer rustige uitstraling.

Na een periode van twee jaar rust kon het vierde deel niet lang op zich laten wachten. The Settlers IV bracht wederom een typische stijl die we inmiddels van Blue Byte gewend waren. Samen met de Settlers trok je er deze keer op uit om de wereld zowel over land als zee te verkennen. In de hoofdcampagne stond het gevecht met de Dark Tribe centraal, een groep onder leiding van Morbus, met als plan de gehele wereld te veranderen in één groot moeras. Natuurlijk konden de Settlers dit niet over zich heen laten komen en in een aantal missies is het dan ook aan hen de taak om de wereld hiervan te zuiveren. Waar zowel het tweede als derde deel zich duidelijk wist te onderscheiden van de voorgangers, lijkt The Settlers IV het wat rustiger aan te doen. Naast de beter ogende graphics en een aantal gameplay veranderen, (denk aan nieuwe soldaten als boogschutters) wist dit deel veelal meer van hetzelfde te bieden. Desondanks was het zeker een game die kon worden toegevoegd in het rijtje van waar de al eerder verschenen delen te vinden waren.

Na zes jaar te hebben geleefd op eenzelfde principe en op grafisch gebied weinig veranderingen, werd het tijd om een frisse wind te laten waaien door de serie. We staan aan de vooravond van de release van The Settlers V: Heritage of Kings, en het resultaat mag er zeker zijn. In een geheel nieuw spel, dat zich afspeelt in een schitterende 3D-omgeving, zal de speler wederom in de wondere wereld van The Settlers kunnen duiken. Vrijdag vertellen we je alles over de inhoud van dit nieuwe strategiespel. Vergeet ook niet mee te doen aan onze prijsvraag.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Eerste Yay !!



    Leuke artikel ^^

  • Damn…dit spel moet ik echt hebben, speel Settlers 2 nog steeds! jmmr dat ik geen geld heb (examenreis dik te duur :D)

  • Het doet me deucht om de goeie ouwe herinneringen op te halen van de settlers.

  • Woah, the memorries!!



    Heb alle 4 de spellen hier origineel op de plank liggen, helemaal dood gespeeld :)



    Nummer 5 gaat me denk ik allen niet zo echt boeien.



  • Och. Dit lijkt mij echt zo'n super vette game.

  • Nostalgie van Settlers 2 :D

  • Heb het altijd met plezier gespeeld :)

  • Ik vind em echt tegen vallen, helaas ..ohja bij het begin van de instalatie zet hem op ENGELS anders staat er over Nederlandse ondertiteling onder heel irritant

  • ik heb hem, maar ik vind hem best wel vaag. in de tutorial lopen ze steeds te praten, maar das vaak veels te snel weg waardoor je niet goed snapt wat ze nou precies willen. en het beeld is ook een beetje wazig

  • settlers 2 heb ik gespeelt was wel leuk maar deurde zo lang ik wou vandaag meschien The Settlers: Heritage of Kings kopen maar wacht toch maar op stronghold 2 lijkt me toch leuker. ik heb geen geld voor bijde :P

  • Ik heb 2 vroeger erg veel gespeeld. Meesterlijk spel hoor.

  • Ik heb de nieuwe uitgespeeld verhaal begint een bettje slap maar wordt hoe verder je komt steeds intressanter zodat je het echt wilt uitspelen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren