1. Dreamfall: The Longest Journey

Dreamfall: The Longest Journey

Vijf jaar geleden was de situatie niet al te best voor het adventure-genre. Er kwamen weinig goede titels uit en je kon het genre rond die tijd het beste beschrijven als een dorre woestijn. In deze woestijn was niets anders dan zand te vinden, zover het oog kon reiken. Funcom kwam echter in 2000 met het spel The Longest Journey, wat meer was dan een verfrissende slok water. The Longest Journey was een virtuele oase, een grote voetafdruk in het genre wat legioenen adventuregame-fans op haar wenken heeft bediend, maar daarna een lange tijd met een droge keel heeft achtergelaten.

Vorig jaar, mei 2004, begon de kraan langzaam aan weer te lopen. Op de E3 beurs in Los Angeles onthulde Funcom de eerste details en beelden van Dreamfall: The Longest Journey, het spirituele vervolg op The Longest Journey. Funcom heeft duidelijk de games-industrie gevolgd en probeert het adventure-genre dan ook iets meer de actie kant op te laten gaan.

Drie werelden, drie verhalen, drie levens

Dreamfall speelt zich af in drie werelden, waardoor je tientalleen exotische locaties zult bezoeken: van het futuristische Casablanca in Stark tot een betoverende metropool in Arcadia, van een vreemde stad vlakbij de kust over uitgestrekte ondergrondse grotten, een sombere dodenstad en de high-tech fabriekshallen van een Japans bedrijf tot en met een angstaanjagend winterlandschap. Naast de drie bewandelbare werelden kun je het avontuur vanuit drie verschillende standpunten beleven en de unieke eigenschappen van elk personage benutten.

Zoë Castillo, April Ryan en Kian zijn de drie personages waarmee je aan de slag zult gaan. Zoë is twintig jaar en woont samen met haar vader in Casablanca. Ze heeft haar studies als bio-ingenieur tijdelijk onderbroken om uit te zoeken welke richting ze met haar leven op wilt. Ze raakt echter al snel verstrikt in een samenzwering die in een gevaarlijke reis rond de wereld (en andere werelden) uitmondt. Voor het eerst in haar leven wordt ze gedwongen risico's te nemen.

Tien jaar geleden maakte April een reis die de geschiedenis grondig heeft veranderd. Een decennium later is het onschuldige meisje een gedesillusioneerde vrouw geworden die zich opgesloten voelt in een wereld. April denkt dat ze haar verleden definitief achter zich heeft gelaten, maar ontdekt al snel dat haar noodlot haar heeft ingehaald. Zoals fans zullen weten is April iemand die we al kennen en hartelijk weer in onze armen nemen. In The Longest Journey vertolkte ze namelijk de hoofdrol.

Kian is een elitesoldaat en dient zijn opdrachtgevers geen vragen te stellen. Zijn taak is de levens vernietigen die als overbodig worden beschouwd door degenen die hij vereert. Hij staat op het punt zich in een avontuur te storten dat zijn leven grondig zal veranderen en zijn trouw zwaar op de proef zal stellen, en hij begint te twijfelen aan alle zaken die hij altijd als vanzelfsprekend heeft beschouwd. Het verhaal gaan we dus vanuit drie totaal verschillende visies bekijken. Drie levens die elkaar kruisen, maar op één of andere manier met elkaar zijn verbonden door spannende gebeurtenissen die hun voor eeuwig zullen tekenen.

Dreamfall gaat gebruik maken van een andere aanpak die het adventure-genre de goede richting op zou moeten duwen. Waar de standaard spelelementen bij een adventuregame vaak alleen bestaan uit het verkennen van locaties, converseren met personages en het oplossen van puzzels, gaat Dreamfall veel meer bieden. Zo moet er de strijd worden aangegaan met intelligente monsters, moet er het nodige sluipwerk gedaan worden om langs gevaarlijke vijanden te komen en zijn er een hoop mini-games die je pad zullen kruisen tijdens het avontuur.

Dreamfall ziet er al erg sfeervol uit op het beperkte beeldmateriaal dat beschikbaar is en van Funcom kunnen we dezelfde behandeling op muziekgebied verwachten. De engine die wordt gebruikt is de Duitse Shark 3D-engine. Deze wil Funcom ook gaan gebruiken voor de rest van hun spellen. Dreamfall zal ook gebruik gaan maken van de Focus Field-functie, een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface om eenvoudige opdrachten te geven en om met de omgeving te communiceren. De hoofdrolspelers zelf kunnen volledig analoog worden bestuurd, zodat je volledig controle hebt over je personage. Dit werd al eerder voortreffelijk toegepast in LucasArts’ Escape of Monkey Island, waardoor het spel ook uitstekend te spelen was op de PlayStation 2.

Funcom zal naar verwachting in het najaar van 2005 voor de PC verschijnen. Er zijn echter al plannen om het spel ook naar een spelcomputer te brengen, waar de Xbox volgens verschillende bronnen de grootste kanshebber is. Als Dreamfall: The Longest Journey net zo goed wordt als zijn voorganger, zal ook dit spel een mijlpaal zijn in het genre en Funcom wederom met veel prijzen naar huis gaan.

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • YEAH kom en breng deze game alsjeblieft naar de xbox:D:D…. echt lijkt me heelvet (goede impressie trouwens)





    En mooie screens:D, zeker een topper in wording denk ik.


  • Maar jullie vertellen er niet bij dat er ook aktie elementen inzitten…

  • ps2 kan da nie aan wel jmmr

  • De achtergronden zijn zoals in alle 3D adventures pre-rendered dus dat ken wel lukken hoor.

  • ps2 kan da nie aan wel jmmr



    ps2 kan da wel aan

  • Maar jullie vertellen er niet bij dat er ook aktie elementen inzitten…

    "Funcom heeft duidelijk de games-industrie gevolgd en probeert het adventure-genre dan ook iets meer de actie kant op te laten gaan."

  • De plaatjes zijn magnifiek.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren