1. Giftpia

Giftpia

Nintendo heeft de laatste jaren heel wat vreemde titels op de markt gebracht, maar Giftpia slaat alles. Dit avonturenspel met RPG elementen gaat over Pockle, die zijn coming of age ceremonie mist, waardoor hij niet volwassen kan worden. De wet ziet hem vervolgens als een crimineel en Pockle moet geld verdienen om een nieuwe ceremonie te kunnen betalen. Dit is geen diepgaand verhaal en hoewel het avontuur geenszins te vergelijken is met titels als Final Fantasy of Skies of Arcadia, het heeft toch enkele interessante aspecten.

Giftpia is in ontwikkeling bij Skip, een Japanse ontwikkelaar met op de loonlijst enkele ex-Square werknemers. De hoofdontwikkelaar was ondermeer verantwoordelijk voor Chrono Trigger en dat duidt op heel wat ervaring en expertise binnen het genre.

Toch is Giftpia niet met zijn ‘genregenoten’ te vergelijken. Het spel wordt gepresenteerd in een humoristische, ietwat kinderachtige omgeving die heel veel weg heeft van de Animal Crossing wereld. De visuele pracht is gerealiseerd door goed gebruik van toonshading, wat we eerder in The Wind Waker tegen kwamen. Giftpia is echter geen uitermate mooi spel. Het dorpje waarin het zich afspeelt is ongeveer acht tot tien keer zo groot als een dorpje in Animal Crossing en dat stelt dus helemaal niet zoveel voor.

De grote kracht van Giftpia is dat het spel een heel alternatieve manier van spelen bevat. Zo is er geen vleugje geweld in de titel verwerkt en moet Pockle ervoor zorgen dat hij op tijd naar bed gaat en genoeg voeding binnen krijgt. Wanneer er niet voor genoeg eten wordt gezorgd, zal dit resulteren in minder snelheid en andere mankementen. Als Pockle niet op tijd naar bed gaat, zal dit helemaal verregaande gevolgen hebben. Hij valt dan buiten in slaap en raakt dankzij de ‘slaapgeesten’ een groot gedeelte van zijn geld en voorwerpen kwijt. Een leuk detail is dat hoe verder Pockle in zijn avontuur komt, hoe ouder hij wordt. Logischerwijs mag hij dan ook later naar bed waardoor de dagen in Giftpia steeds langer zullen zijn.

Nintendo’s nieuwe telg is een apart spel met een zeer laag tempo. Pockle moet geld verdienen en dat doet hij niet alleen door voorwerpen te vinden en te verkopen (zoals in Animal Crossing), maar ook door dorpsbewoners te helpen. Bijna elke bewoner heeft een wens en Pockle heeft manieren om hier achter te komen. Door deze wensen in vervulling te laten komen, zal het geld langzaam binnenstromen. Bovendien hangen er verschillende billboards in het dorp met de vacatures voor parttime baantjes. Zo kan het gebeuren dat Pockle zaken moet repareren of ophalen. Naast werken, kan er overigens ook gevist worden. Grote vissen kunnen voor veel geld verkocht worden, maar dan moet Pockle wel geluk hebben en er eentje vangen.

Omdat de totale kosten van een ceremonie 5.000.000 money (de munteenheid in het dorp) zijn, moeten er veel dingen gedaan worden om dit bij elkaar te schrapen. Het gevaar van dit concept is dus dat het spel nogal snel saai kan worden. We hopen dat Skip en Nintendo ervoor zorgen dat dit voorkomen wordt en dat zij het spel uitbouwen tot een humoristisch geheel dat zeer vermakelijk kan zijn. Of Giftpia in Europa uit zal komen, is helaas nog onduidelijk. De vertaling kan een probleem opleveren, net zoals het dat deed bij Animal Crossing.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit is wel een raar spel maar wel origineel. Ik ben wel benieuwt hoe het echt zal zijn.

  • Ik moet deze strakke game gewoon in mijn bezit hebben echt te leip.

  • Ben benieuwd! Ik houd wel van vreemde games, maar dit is misschien te vreemd :)

  • Very strange!! maar het is RPG, dus deze game ga ik volgen!!

  • Ik volg dit spel al meer dan een jaar, hij is in japan al meer dan een jaar uit. hoop echt dat ie hier naartoe komt.

  • lijkt me wel bruut

  • deze game is echt zwaar weird. Vooral die Japanse commercial/trailer, maar ik kijk iig wel ontzettend uit naar Giftpia.

  • Weer es wat anders dan het hedendaagse geweld

  • Origineel, maar kan het zoeter dan Billy Hatcher?

  • Nintendo heeft de laatste jaren heel wat vreemde titels op de markt gebracht, maar Giftpia slaat alles

    Lol volgens mij wordt dit bij elke Nintendo game die uitkomt gezegd :)

  • ,,De visuele pracht is gerealiseerd door goed gebruik van toonshading"

    Het is cellshading gast! Maar verder is het een game die ik in de gaten hou….

  • Ik gebruik toonshading voor alles wat Nintendo in de stijl maakt, een ietwat fleurige stijl. De klassieke cellshading is afkomstig van Jet Set Radio en dat ziet er heel wat anders uit. Maar volgens mij zijn er geen echte officiële benamingen voor deze stijl.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren