1. DK: King of Swing

DK: King of Swing

Van oudsher spelen we op handheldsvaak spellen die afwijkend zijn van de titels die op de thuis spelcomputers verschijnen. Dit zijn vaak spellen met een lage instapdrempel, zonder een diepgaand verhaal of grote spelwerelden. Dit had in het verleden deels met de technische beperkingen van de handhelds te maken, maar ook met het feit dat dit soort spellen makkelijk op te pikken zijn, en daardoor uitermate geschikt zijn voor een korte speelsessie in de bus, op het strand, of op het toilet. Door de komst van vooral de PSP zullen we steeds meer console-achtige spellen kunnen spelen op onze handhelds. Aan de ene kant is dat natuurlijk geweldig, maar aan de andere kant vrees ik dat we steeds minder van die typische handheld games gaan zien. Gelukkig hebben we dan nog ontwikkelaars als Nintendo, die met enige regelmaat op de proppen komen met spelletjes die eigenlijk alleen gedijen op zo’n draagbaar platform. DK (Donkey Kong) King of Swing lijkt ook zo’n typisch spelletje te zijn.

http://media.insidegamer.nl/dump/1108581038.jpg

De besturing is behoorlijk anders dan in een doorsnee platformer. Je bestuurt het spel namelijk enkel met de L en R knoppen. Beide toetsen vertegenwoordigen een arm van de aap, en die grijpen zich vast aan een object op het moment dat jij de knop indrukt. Verspreid door de levels zijn felgekleurde handgrepen geplaatst die je kan vergelijken met de grepen die je vindt op een indoor klimwand. Ze begeleiden je helemaal naar boven, want je speelt dit spel voor de verandering verticaal! Als je slechts met één arm jezelf vastgrijpt, zal de aap blijven schommelen en roteren rond de handgreep, en als je deze knop loslaat, zul je jezelf naar een hoger gelegen platform of greep kunnen slingeren. Als je ook je andere arm gebruikt, kan je jezelf in balans brengen en ook stukjes klimmen, door om beurten L en R in te drukken. Uiteraard moeten er dan wel voldoende plekken voorhanden zijn waar je jezelf aan kunt vastpakken. Als je beide schouderknoppen tegelijk (kort) indrukt, maak je een sprong, en als je ze een seconde vasthoudt, dan doe je een sprong aanval, die je vaak zult moeten gebruiken om vijanden en obstakels uit je pad te meppen.

Als je door de unieke besturing en het level ontwerp heen prikt, merk je dat het spel gewoon alle ingrediënten van een traditioneel platformspel bevat. Een slap verhaal (de medailles van de Kong familie zijn gestolen door aartsvijand King K Rool), spelwerelden met elk een eigen thema die onderverdeeld zijn in een aantal levels, en een eindbaas op het einde van elke spelwereld. Uiteraard zitten de levels vol met voorwerpen, die je onderweg kunt verzamelen (in dit geval bananen). Tien van deze gele rakkers kunnen met één druk op de knop worden omgezet in een extra hartje op je levensmeter (je hebt er slechts drie!), of een opgepepte gemoedstoestand die “going bananas” genoemd wordt. Als je deze (tijdelijke) power-up activeert, zul je hoger kunnen springen en onkwetsbaar zijn voor vijanden. Tijdens het spelen heb ik trouwens weinig gebruik gemaakt van deze mode, want ik was de kostbare banaantjes veel te hard nodig om mijn levensmeter op pijl te houden. Gebruik je bananen dus met beleid!

http://media.insidegamer.nl/dump/1108581080.jpg

In het begin zal je nog wat onwennig omhoog klauteren, maar al snel zal je als een gevorderde slingeraap van greep naar greep zwaaien, op zoek naar de gestolen medailles en bonuslevels, waar je veel bananen kan verzamelen. Je zult echter nooit als een speer door de levels kunnen swingen zoals de titel doet vermoeden want er zitten een flink aantal frustrerende sprongen in het spel. Deze zijn van het type: “precies op het juiste moment de handgreep loslaten met je linkerhand, om vervolgens naar een hoger gelegen greep te vliegen, en precies op het juiste moment deze vastpakken met je rechterhand”. Sommige sprongen zijn zo frustrerend dat ik een aantal keren de neiging heb gehad om mijn Game Boy het raam uit te “swingen”. Maar als het na tien mislukte pogingen dan eindelijk lukt, ben je zo opgelucht dat je direct verder wilt spelen. Dat is niet zo gek, want het spel heeft een hoge verslavingsfactor.

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn rond deze titel. De presentatie van het spel is namelijk echt een aanfluiting. Op de Game Boy Advance konden we een jaar geleden al de Donkey Kong Country overzettingen spelen, en het is pijnlijk om te moeten constateren dat die (meer dan tien jaar!) oude spellen er stukken beter uitzien dan deze gloednieuwe titel. Natuurlijk is de speelbaarheid in dit soort spellen belangrijker dan de aankleding, maar het is wel erg mager wat ons hier voorgeschoteld wordt. Ook de deuntjes komen nogal gedateerd over en gaan na een tijdje op je zenuwen werken. Je zou verwachten dat een bedrijf als Nintendo bij nieuwe (riskante) spelconcepten er zeker van wil zijn dat in ieder geval het visuele plaatje klopt, maar men was blijkbaar overtuigd van eigen kunnen. Jammer, want het had het spel namelijk net dat beetje extra’s kunnen geven.

Conclusie en beoordeling

None

DK King of Swing is weer eens wat anders. Het is eigenlijk een kruising tussen een platformer en een behendigheidsspel, en die mix pakt verrassend goed uit. Naast het hoofdavontuur waar je wel een uur of vijftien zoet mee bent, bevat het spel een aantal leuke(verborgen) minigames die je tegen de computer, of een vriend/vriendin kunt spelen. Sinds de aankondiging van de DS verschijnen er helaas steeds minder Game Boy Advance titels. Maar als je houdt van ouderwets verslavende handheld spellen, dan zul je zeker een hoop plezier beleven met DK King of Swing. Jammer van die presentatie…
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Origineel
  • Verslavend
  • Minpunten
  • Kramp na langdurig spelen met L en R
  • Visueel onder de maat

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me echt helemaal niks noppes nada..

  • Een typische GBA game lijkt mij :)

  • Veel originele DK titels de laatste tijd. Jammer dat het er niet zo heel bijzonder uitziet, want het is wel een grappig concept. Niet dat ik de game zal kopen, want ik wil niet weten hoeveel last je wel niet krijgt van je vingers met die spel.

  • lijkt me SUPER SAAI! ik haat zowieso al die cartoon achtige games van NGC

  • gaat toch playstaioen fanboy, en onderbouw je mening op zn minst:| -_-'

  • leer eens playstation spellen man

  • Het is geen consoletitel sjoerdieee, maar als een spel uit 2005 er minder uitziet dan een poort van een 10 jaar oude titel (Donkey kong country) dan is er imo iets mis. Dat lijkt me duidelijk. Maar dat maakt het spel geen slechte titel toch?

  • Mja, lijkt me wel grappig, maar ik denk niet dat ik hem zal halen. Jammer maar helaas. Er zijn op dit moment veel toffere (GBA)spellen te koop.

  • *jalf* opzich heb je gelijk, maar gba spellen worden vaak afgeschreven doordat de graphics niet meer van de tijd zijn. Dit oordelen zij door het te vergelijken met console titels. Het valt om het zo te zeggen moeilijk onder woorden te krijgen maar het is altijd hetzelfde liedje als er een nieuw GBA spel uitkomt: "ja visueel achterwegen", de laatste tijd is dit gewoonweg altijd zo en daarom ben ik het in deze review zeer eens met deze zin: <i>"Door de komst van vooral de PSP zullen we steeds meer console-achtige spellen kunnen spelen op onze handhelds. Aan de ene kant is dat natuurlijk geweldig, maar aan de andere kant vrees ik dat we steeds minder van die typische handheld games gaan zien"</i> Ik vind dat hij daar een duidelijk punt aangeeft wat ik ook erg jammer vind, maar aan de andere kant is het ook weer dubbel zo leuk als je bekijkt wat je terugkrijgt.

  • hij = ik :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren