1. YOFL: Een lange weg te gaan voor de Dead Space franchise

YOFL: Een lange weg te gaan voor de Dead Space franchise

Een paar maandjes terug schreef ik een weblog die ging over EA en hoe deze een nieuwe richting heeft ingeslagen. Misschien zijn ze zelfs te ambitieus geweest zou je haast redeneren, maar dat is stof voor een andere keer. Toch zijn er al verscheidende nieuwe en leuke dingen te vinden in het brede aanbod van EA, met voor mij als meest positieve verrassing Dead Space. EA’s Redwood Shores dat voorheen titels zoals The Godfather en The Simpsons Game ontwikkelden, kwam op de proppen met één van de gaafste nieuwe IP’s van deze generatie en leverde direct hun visitekaartje af. Natuurlijk is het zo dat Dead Space qua cameravoering en gameplay zeker heeft gekeken naar het sublieme Resident Evil 4, maar dat is zeiken om te zeiken. De game blijft één van mijn favorieten op de HD consoles. Aangezien de gameplay lijkt op die van Resident Evil 4 is het ook geen wonder dat het een favoriet van mij is, toch heeft de game wel zijn geheel eigen stijl. Vooral de sfeer die aanwezig is terwijl je de USG Ishimura aan het onderzoeken bent is geniaal en heb ik nog niet veel gezien bij andere games op beide platformen.

Toch heeft ook EA moeite om Dead Space aan de man te krijgen. Hoewel het natuurlijk een nieuwe franchise is, waren de eerste verkoop cijfers dan ook niet denderend. Vrij snel werd de game in prijs verlaagd (net zoals Mirror’s Edge) en inmiddels is de game wereldwijd 1.5 miljoen keer over de toonbank gegaan. Niet slecht, maar EA had meer verwacht. Zeker wanneer je naar de zeer positieve reacties van de pers kijkt en ook de waardering die men krijgt vanuit de gamershoek. Niet alleen dat speelt een rol, maar ook de tijd en moeite die EA heeft genomen om de serie te pushen: zo werd er aan het begin van 2008 een Dead Space prequal comic reeks uitgegeven. In zes uitgaven werd uitgelegd hoe het Dead Space universum in elkaar zit om de gemiddelde gamer lekker te maken voor het echte werk. Een paar dagen voor de release van de game, kwam zelfs Dead Space Downfall uit, een prequal animatie film die laat zien hoe alle shit begint. Wat vooral is te merken aan de comics en de film is dat het zich bezighoudt met een geloof dat een grote rol heeft in de franchise, namelijk Unitology. Allemaal om Dead Space te stimuleren en het volledig de spotlight te geven. Dat het bij de eerste poging niet lukt, is gelukkig geen probleem voor EA. Ze blijven doorgaan met de franchise. (Er is zelfs een Dead Space live-action film in de maak)

Redwood Shores is inmiddels Visceral Games en heeft naast hun volgende project Dante’s Inferno, natuurlijk meer Dead Space op stapel liggen. Mocht overigens Dante’s Inferno een goede game worden, dan is Visceral één van de up and coming studios de komende jaren. Terug naar Dead Space, men heeft al een nieuwe Dead Space game uitgegeven, namelijk Dead Space Extraction voor de Wii. Hoewel het door verscheidene criticasters werd gezien als een cash-in, blijkt het uiteindelijke spel iets totaal anders weer te geven. Wederom laat Visceral Games met wat hulp van Eurocom zien dat zij over behoorlijk wat talent beschikken en dat de Dead Space franchise absoluut de potentie heeft om uit te groeien tot een grote naam. De game zit goed in elkaar, vooral de manier waarop het verhaal verteld word is sterk en hierdoor weet de game zich te onderscheiden van anderen. In short, of het nu de 360/PS3 game is of de net verschenen Wii game, het boeit niet. Dead Space is een serie die nog veel te weinig aandacht ontvangt en dat moet zeker veranderen. Geef de serie meer kans dan dat het nu krijgt. Visceral Games verdient het.

Dit artikel delen

Over de auteur