1. Project: Snowblind achtergrond

Project: Snowblind achtergrond

Het begon eigenlijk allemaal op de E3 van 2004. We werden bij Eidos naar binnen gebracht om daar de nieuwe line-up voor dit jaar te bekijken. Project: Snowblind was voor ons toen nog een onbekende naam. We wisten wel dat er een Deus Ex 3 aan zou komen, maar al snel werd duidelijk dat Snowblind die plaats had ingenomen. Inmiddels is het bijna 4 maart. Dan komt Project: Snowblind op de Xbox, PC en PlayStation 2 uit. En vooral voor eigenaren van dat laatste platform zal Snowblind een interessante titel kunnen worden. Het betreft hier namelijk een online speelbare First-Person Shooter. En dan wel eentje met diepgang, maar waarin óók de mogelijkheid zit lekker allerlei zaken kapot te maken. Deze week zullen we je via een tweetal artikelen de achtergrond en de inhoud van het spel toelichten. Daarna zullen we uiteraard ons oordeel vellen in een recensie.

Terug naar die E3. Op de kruk voor een televisie met spelcomputer en demoversie van Snowblind, zaten twee jonge en enthousiaste kerels. Beide afkomstig van Crystal Dynamics, een al even zo jong als enthousiast bedrijf. Crystal Dynamics is geen kleine naam in de videogameindustrie meer, al lang niet meer zelfs. Titels als Gex en Pandemonium waren niet bepaald baanbrekend, maar bekendheid werd vooral verworven door de Legacy of Kain-serie. De Blood Omen en Soul Reaver spellen zijn extreem populair bij de liefhebbers van dit demonische genre en aan de titels is heel goed te zien (en te voelen) dat er door een serieuze ontwikkelaar met veel zorg aan gewerkt is. Hetzelfde kunnen we eigenlijk verwachten van Project: Snowblind.

In 1998 is Crystal Dynamics gecontracteerd door Eidos Interactive. Daarna zijn ze langzamerhand met titels van deze uitgever in aanraking gekomen. Zo neemt Crystal Dynamics de ontwikkeling van Tomb Raider VII op zich, in plaats van Core Design. Het is gelijk de eerste keer dat een andere ontwikkelaar aan de slag gaat met de avonturen van Lara Croft. Je zou dus kunnen verwachten dat dit spel ook op de schop gaat, net als met Snowblind gebeurd is. We hadden namelijk een zelfde soort spel als Deus Ex verwacht, maar niets in minder waar. Snowblind is een snel actiespel met veel explosies, massa’s vijanden en een lineair (maar boeiend) verhaal.

Het verhaal gaat over Nathan Frost, één van de ultiem sterke soldaten van het leger van de Liberty Coalition. Hij, en een klein groepje andere soldaten, raakt ingesloten tussen allerlei vijanden die met een gigantisch wapen de wereld willen vernietigen. Dat moet je als speler natuurlijk zien te voorkomen. Natuurlijk is dit een erg standaard verhaal, maar wil dat zeggen dat het ook gelijk niet leuk is? Project: Snowblind draait vooral om de snelle actie en een red-de-wereld-verhaal past daar erg goed bij. Overigens kun je zeggen dat er al genoeg schietspellen binnen dit subgenre te krijgen zijn, maar zeker voor de PlayStation 2 is dat niet waar. Killzone viel uiteindelijk toch een beetje tegen en Snowblind biedt ongeveer dezelfde ervaring, maar in een andere stijl.

Die stijl is erg belangrijk. Crystal Dynamics probeert in al haar titels de ideale visuele stijl te vinden bij het gekozen spelconcept. Voor de Legacy of Kain titels werd een grauwe wereld gecreëerd, in Snowblind vinden we onszelf juist terug in een kleurrijke, maar realistische wereld. Het spel leidt je langs allerlei mooie omgevingen waar ook van alles kapot kan. Visueel gezien ziet dit er allemaal erg goed uit. Het spel is voorzien van allerlei speciale effecten en kan de toch vrij grote en gedetailleerde werelden goed aan.

Grappig om te zien was overigens de verbetering die te herkennen was tijdens het ontwikkelingsproces. Snowblind haperde op de E3 nog aan één stuk door, maar de versies die we daarna onder ogen hebben gezien waren stukken stabieler en werden steeds beter speelbaar. Overmorgen zullen we je laten kennismaken met de verschillende (erg brute) wapens, de bio-mods en de omgevingen waarin je terecht komt. Natuurlijk vergeten we ook de multiplayermodus niet, dus kom zeker even langs. Aan de prijsvraag mee doen kan, we geven driemaal het PC-spel weg.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lijkt me een vrij standaard schietspelletje, niet echt boeiend ofzo.

  • Wel boeiend, mega lijkt het me zelfs, sc-fi shooters zijn vet:D… alleen ik wil wel eens zien wat hun van de een tomb raider game maken;):D

  • Het is echt wel wat meer dan een standaard shootertje!

  • Ik wou net zeggen NEDgamer. Ik kan je garanderen dat dit niet zomaar een shooter is. Dit is wreed. Verwacht geen Halo 2 of wat dan ook. Maar verwacht ook geen Killzone. Het zit ertussen. En ookal was het van Killzone niveau, was het alsnog vet.

    Word een vette maand, Timesplitters, Project Snowblind… 2 vette shooters!

  • @ NEDgamer

    Neej, tuurlijk niet. Geen hype=een standaard spelletje. Jij begrijpt m.

    Jezusmina man, dit heeft net zoveel potentieel als Halo 2 en Killzone.

    En maar zeiken op EA, maar verder zelf geen aandacht schenken aan minder bekende dingen. Beetje triest…


  • Dit spel zal tog niet alleen op de PS2 online te spelen zijn ?

  • lijkt me niet zon vet spel, zo veel spellen zien er zo uit

  • @DragonRecon

    Misschien moet je verder kijken dan alleen de graphics.



    @appieHeynNL

    Weet ik niet neem toch aan dat het op de PC en XBOX ook online gaat of niet.



  • inderdaad sega. Graphics zeggen geen ene flikker van een spel. Ik heb liever een lelijk spel met gameplay dan een spel wat er uber uitziet maar echt klote speelt.



    Allebij zal mooi wezen natuurlijk ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren