1. Stolen

Stolen

Stelen mag niet. Tenzij je Anya Romanov heet en in het futuristische Forge City moet zien te overleven. Je hebt in dat geval niet alleen de wil, maar zeker ook het vermogen om flink in te breken en er op los te stelen. Weinig last van het geweten dus, behalve op één punt: gij zult niet doden.

De speler begint als Anya eerst met een simpele bonusmissie. In die missie zullen de mogelijkheden en kwaliteit van Anya uitgetest kunnen worden. Hoewel de bewakers waar Anya mee te maken krijgt in het begin van erg laag niveau zullen zijn, is een goede training onontbeerlijk om de wat betere bewakers later voor te blijven. Maar waar doe je het allemaal voor? Daarover –het verhaal- is nog niet veel bekend. Wel is duidelijk dat er behalve de missies die met de verhaallijn samenhangen ook nog optionele bonusmissies kunnen zijn.

Naar mate je verder komt krijg je dus te maken met moeilijkere opdrachten en betere bewakers. De skills en gadgets die Anya tot haar beschikking heeft zijn dan ook van groot belang. Allereerst beschikt ze over de broodnodige vechtkwaliteiten. Doden doet ze niet, maar flink hard meppen zeker wel. Onze antiheldin is ook aardig lenig. Zo kan ze tegen muren op rennen en langs smalle balken en richels kruipen. Ook kan ze van balk naar balk zwaaien, waarbij ze niet onder zou doen voor een volleerd trappist.

Behalve haar bewegingen heeft Anya ook nog een flinke berg technische snufjes tot haar beschikking. Allereerst is er de altijd bruikbare mini-map. In tegenstelling tot veel andere spellen zijn daar de bewakers en camera’s niet meteen op te zien. Anya zal namelijk eerst een tracker dart moeten schieten. Wanneer ze er een bewaker mee geraakt heeft, verschijnt deze wél op de mini-map. Slim trucje: zo voorkom je dus dat spelers als een dolle door de levels heen gaan rennen. In plaats daarvan zal elke hoek, elke nieuwe kamer voorzichtig benaderd moeten worden. Daarbij is haar Sonic Visor wel erg bruikbaar. Het apparaatje zet geluidsgolven om in beeld. Als een bewaker aan de andere kant van geluid maakt (voetstappen) kan Anya zien waar hij zich bevindt. Zo zitten er nog wel meer handige gadgets in Stolen.

Behalve die high-tech spulletjes beschikt Anya ook nog over normalere gadgets. Zo beschikt ze, net als elke zichzelf respecterende dief, over een lockpick setje.

Mocht er gevaar dreigen, dan staat Anya er ook niet helemaal alleen voor. Louie Palmer, een vriend van Anya en tevens haar informant, houdt haar op de hoogte door af en toe als een voice in the head op haar in te praten.

Hoe leuk alle handige spullen en goede bewegingen ook zijn, het gaat er met name om niet ontdekt te worden. Stolen is dan ook een stealth action game van het zuiverste soort. Hoewel je bewakers kunt uitschakelen, is het toch beter gewoon niet gezien te worden. Neergeslagen bewakers kunnen namelijk wakker worden en alsnog alarm slaan. Dat zal het stelen er zeker niet makkelijker op maken.

Wat we tot nog toe van Stolen hebben gezien valt niet tegen. Het spel kan zich meten met bijvoorbeeld Splinter Cell 3. De omgevingen en de karakters zien er goed uit. Al met al dus goede perspectieven voor Stolen. Enig minpuntje zou de speelduur van het spel kunnen zijn. Naar verluidt duurt het spel tussen de tien en vijftien uur. Hoewel we nog geen voorbarige conclusies moeten trekken, zou in dat geval wel duidelijk zijn dat het spel het niet van de speelduur moet hebben. Stolen ligt vanaf 25 maart in de winkels.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Deze game lijkt me wel de moeite waard op zich

  • Mmm mij lijkt ie eigenlijk super vet:P:D!!….(maar moet eerst nog effe thief en spc3: c.t voor de xbox effe halen:D;))

  • Weet niet of deze game zware concurrentie gaat bieden tegenover andere stealth games..

  • Dat hoeft toch ook niet,.. maar ag'm wel halen:D:D:P

  • Dit spe llijkt me wel vettt, misschien ga ik hem nog halen als ik er geld voor heb ;)

  • lijk veel op splinter cell

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren