1. Close Combat: First to Fight

Close Combat: First to Fight

Tactische, team-based shooters vallen eigenlijk niet binnen het shooter-genre. Ze vereisen een compleet andere aanpak en zijn over het algemeen ook gewoon moeilijker. In tegenstelling tot een normale First Person Shooter kun je in een tactische shooter meestal géén twee kogels verwerken. Meer gebaseerd op de realiteit dus. Dat geldt zeker ook voor Global Star Software’s Close Combat: First to Fight. Onlangs had ik met nog wat andere mensen van de Nederlandstalige gamespers de mogelijkheid een bètá van het spel te spelen. Zowel de Xbox-versie als de PC-versie waren speelbaar. Die laatste was een stuk beter speelbaar dan de Xbox-versie, die een stuk minder stabiel was en ook minder ‘af’ leek. Daarom zal ik me hier vooral focussen op de PC-versie.

Voor wie het spel nog helemaal niet kent: Close Combat: First to Fight is een action-based 3D First Person Shooter. Het is het best te omschrijven als Full Spectrum Warrior, maar dan met een eerste persoon perspectief. Het spel is bedoeld is ultrarealistische simulatie, oftewel: denk niet dat je als een soort Rambo de vijand kunt bestormen, je zult moet leren werken met de stijl die Amerikaanse mariniers, het beste dat Amerika’s leger te bieden heeft, zelf hanteren. Dat is de zogenaamde Ready-Team-Fire-Assist (RTFA) formule. Elk woord staat voor een positie in de eenheid van vier man, die samen 360 graden om zich heen de boel in de gaten kunnen houden. Dit is de sleutel tot succes in het spel: zorg altijd voor dekking, dan zullen vijanden niet al teveel problemen weten.

Ik zou hier een heel verhaal kunnen ophangen over de singleplayer van het spel, dat zou het ook zeker verdienen, maar juist het multiplayer-gedeelte is zo interessant. Nou, goed dan: je belandt met je team in een stadje in het Midden-Oosten in 2006. Je neemt het aldaar met je fireteam op tegen de terroristen. In de bètá die ik heb gespeeld waren die terroristen nou niet echt de meest intelligente wezens; ze vergaten soms te schieten. Wel zochten ze realistisch naar dekking wanneer mijn team het vuur opende. Er zijn vier verschillende moeilijkheidsniveaus, waarbij je ook nog de hardcore modus kunt aanvinken. Dat betekent dat je geen checkpoints hebt en dus geen fout mag maken; dood gaan betekent dat je de missie overnieuw moet doen. Daarbij kun je de steun van het Marine Air Ground Task Force Systeem (MAGTF) dan ook goed gebruiken. Dit systeem stelt je in staat moeilijke barricades en hindernissen uit te schakelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan air support van helikopters, steun van een scherpschutter of mortiervuur. Je teamgenoten reageren over het algemeen goed op je commando’s, die makkelijk te geven zijn via (PC-versie) de rechter muisknop. Desondanks betrapte ik ook hen op wat oneffenheden.

Die oneffenheden worden wellicht nog uit de wereld geholpen, maar een veel betere optie ligt in de multioplayer modus. Je kunt namelijk alles ook Co-Op spelen. Dat werkte in de praktijk heel goed. Elke speler neemt een plek in het team in. De Teamleader heeft hierbij niet méér rechten of commando’s dan de overige leden. Samenwerking kan heel makkelijk, maar gebeurt niet altijd. Het is namelijk heel verleidelijk om naar voren te stormen. Stel, je bent ‘Assist’ in het RTFA-systeem. Dat betekent dat je de achterste man bent en dus de achterkant moet dekken. Dan schiet je dus veel minder dan bijvoorbeeld degene op ‘Fire’, die met zijn SAW-gun (semi-automatisch machinegeweer) alles aan gort mag schieten.

Die frustratie kun je natuurlijk direct uiten, maar dat werkt niet zo lekker in de Co-Op modus. Bewaar dat liever voor Fireteam Arena. In deze modus speel je met twee teams tegen elkaar. Een simpele Team Deathmatch dus, maar vat dat niet negatief op. Door het karakter van het spel is dit waarschijnlijk de modus die je de meeste pure fun zal bezorgen. Je bent vrij om een wapen te kiezen. De SAW klinkt dan erg aantrekkelijk, maar in de potjes die wij speelden bleek vooral de M16 een doeltreffend wapen en ook als Sniper viel er behoorlijk wat eer te behalen, ondanks dat de maps wat klein waren.

Wat opviel aan zowel de single- als de multiplayer modus was de techniek. De karaktermodellen zien er erg goed uit. Helaas staat daar tegenover dat de wereld waarin je speelt er een beetje dood uitziet. Zo liep ik op een gegeven moment zelfs door een vlag heen. Dat wil overigens niet zeggen dat de sfeer niet goed is; ik had zeker wel een constant gevoel van dreiging, ook al was er niet direct een vijand in de buurt. Wat betreft het geluid: de wapens klinken behoorlijk natuurgetrouw en de voice acting is niet onaardig.

Ik kan je nog wel meer vertellen over Close Combat: First to Fight, maar het gaat hier natuurlijk wel om een bètá. Je hebt er natuurlijk niets aan als ik het hele spel in geuren en kleuren vertel terwijl lang niet alles al 100% af is. Hoewel de kunstmatige intelligentie het nog af laat weten en er nog geschaafd mag worden aan de nogal dood aandoende omgevingen, heb ik behoorlijk wat vertrouwen gekregen in dit spel. Vooral de multiplayer was leuk om te spelen, dat geldt voor zowel de Co-Op als het Fireteam Arena gedeelte. Close Combat: First to Fight moet eind maart in de winkels verschijnen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Heeeeeel mooi, man

    Stalker, Fear, Splinter Cell: Chaos Theory, Close Combat, Age of Empires, zullen volgens mij de échte kakrakers zijn.



    Don't shoot me als ik er een paar ben vergeten


  • Mastah spel, lijkt me eens een keer weer wat anders :D

    denk dat ik em wel ga halen :D



    Alexz


  • Ik dnek ook dta ik'm wel in mijn collectie moet hebben:D(A)

  • FPS Full Spectrum Warriors. Ik weet niet of ik er echt op zit te wachten..

  • ik vin dhet er niet egt auper uit sien



    tis net americas army





    ik wil BROTHERS IN ARMS !!!!!!!!!!!




  • ik ga voor brothers in arms

  • Reactie van The Christ geplaatst op 26 februari 2005 09:58

    Heeeeeel mooi, man

    Stalker, Fear, Splinter Cell: Chaos Theory, Close Combat, Age of Empires, zullen volgens mij de échte kakrakers zijn.



    Don't shoot me als ik er een paar ben vergeten





    Kakrakers :P hehe






Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren