1. Mini-review: Mario and Luigi 3 BiS

Mini-review: Mario and Luigi 3 BiS

"I HAVE HAPPINESS AND FURY"

-Bowser is, speelt, en voelt geweldig. Van de lompe sound effects van zijn voetstappen tot het karakteristieke vuurspugen en brute evil lachje. De mogelijkheid (laat in de game) om je op te rollen tot stekelige bal is ook heel cool gedaan. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: alles in deze game is toffer met Bowser. Hij vecht bruter en leuker, heeft toffere bosses en vijanden, komt in leukere situaties terecht en de wereld is in feite voor hem gemaakt.

-Over boss battles gesproken, het zijn zonder twijfel de tofste uit de hele serie. Vooral de Giga Bowser battles waarbij Bowser het onder andere opneemt tegen een gigantische levende versie van Peach Castle. Het is een compleet nieuwe ervaring en meteen erg sterk uitgewerkt. Ook de normale boss battles zitten zonder meer sterk in elkaar met creatieve uitspattingen en sterk verzonnen concepten die als een rode draad door het design lopen. Precies zoals een boss hoort te zijn.

-Afwisseling, deze game zit er stampvol mee. Naast stukken met Bowser, Giga Bowser en Mario & Luigi in Bowsers maag kun je ook nog met de broertjes de overworld gaan verkennen, zijn er in tegenstelling tot deel 2 zat mini games en is er een aardige sidequest. Ook de spelduur is langer.

-Fawfull! De cultheld is terug. Met name in het begin zijn de karakteristieke zinnen en uitspraken weer genieten geblazen. De andere bij-personages zijn ook stukken leuker en interessanter dan vrijwel alles wat Partners in Time te bieden had. Die eentonige Schroobs zijn op een cameo optreden na gelukkig verleden tijd!

-Je speelt op een DS! Gimmicky? Misschien, maar het blazen, tikken en wrijven houd wel de afwisseling erin en het beste van alles is dat je er niet mee doodgegooid word. Met name Bowsers speciale aanvallen zijn tof uitgewerkt en je krijgt rustig de tijd om je pennetje te pakken. In alle opzichten voegt dit daadwerkelijk wat toe en voelt het nergens opgeplakt.

-Special Attacks zijn stukken beter, leuker en gevarieerder dan bij Partners in Time. Niet alleen door Bowser, maar ook de Bros Items zijn dit keer ook stukken beter uitgewerkt. Al duurt het wel even totdat je de echt toffe aanvallen gebruikt en maak je voor een kwart voor de game alleen gebruik van de Jump Helmet omdat dat simpelweg je enige nuttige aanval is. Maar dat word later ruimschoots goedgemaakt.

"I have anger and pity.."

-Overworld is hoewel minder lineair als in Partners in Time nog steeds te oppervlakkig, suf en kaal. Nergens heb echte geheimen of ontdekkingen het zijn altijd dezelfde bomen die wegbrand, dingen die je stuk slaat en de rest is opgevuld met vijanden. Tegen het einde van de game word het wat beter en voelt de game wat vrijer. Je hebt dan ook de mogelijkheid om de buitenwereld met Mario & Luigi te verkennen. Dan valt ironisch genoeg nog eens extra op hoe vlak en saai de omgevingen zijn en hoe weinig er te doen is.

-Minigames, minigames, MINIGAMES. Welke debiel bij Alpa Dream kwam op het idee om dezelfde minigames telkens te laten terugkeren? Ze zijn op een paar uitzonderingen na vooral eentonig en leuk voor 1 keertje, maar ze komen allemaal een stuk of 3x terug. Op zijn minst.

-Humor zit wederom nergens op het niveau van deel 1. Er zitten wel weer geinige dingetjes in maar ik kwam toch tot de jammerlijke conclusie dat ze het (op een paar voltreffers na) echt kwijt zijn bij Alpha Dream. Alsof ze na het meesterlijke deel 1 volledig leeg zijn en 6 jaar later nog steeds niet hersteld zijn. Maar het is wel alweer stukken beter als bij deel 2.

Bowsers Inside Story in het kort:

Een solide, goed uitgewerkte en licht humoristische Mario RPG met leuke DS specifieke functies. In vergelijking met eerdere delen is vrijwel alles een verbetering op deel 2 maar valt de game op punten als het avontuurlijke aspect, de overworld, de mingames en de humor wederom tegen. Daar tegenover staan dingen die deze game echt eigen zijn zoals de beste boss battles uit de hele serie, de Bowser gameplay en de leuke DS functies wat ervoor zorgt dat je de aanwezige minpunten met plezier voor lief neemt.

Eens of oneens of ben ik nog dingen vergeten? Laat het horen in de comments!