1. Cold Fear

Cold Fear

Het komt niet vaak voor dat we de mogelijkheid krijgen om de directeur van een gamestudio een aantal vragen te kunnen stellen. Antoine Villette van Darkworks, de ontwikkelaar van Cold Fear, vormt een plezierige uitzondering op de regel. Hij is de president en medeoprichter van dit bedrijf en wij hadden een aantal vragen aan hem.

Het eerste wat we willen weten is wat Antoine’s visie op Cold Fear is. Heeft hij het spel alleen gemaakt om geld te verdienen of zat er daadwerkelijk een achterliggende gedachte achter? Ach, geld zal best een rol hebben gespeeld, maar volgens Antoine was het vooral de bedoeling om een horrorspel te maken dat echt impact op de speler moet hebben. Dit hebben ze klaar gespeeld door het standaard ‘knal persoon A dood, om daarna door te lopen’ te vermijden en meer variatie te brengen. Daarnaast speelt Cold Fear zich af in het realistische heden. En daar bovenop is het een verfrissend idee dat het spel zich op een enorme boot in een hevige storm afspeelt. Hierdoor krijgt de speler het gevoel dat hij vast zit en niet kan vluchten.

Het feit dat het op een boot af speelt is verrassend en daarom waren we benieuwd hoe ze op dat idee waren gekomen. Volgens Antoine zijn ze door meerdere dingen beïnvloed. Zo hebben ze veel gekeken naar de film ‘The Perfect Storm’. Deze film gaat over een vissersschip wat midden in een gigantische storm terecht komt. Diezelfde soort storm vinden we terug in Cold Fear, waar het schip door de gigantische golven flink op en neer beweegt. Daarnaast hebben ze vooral gebruik gemaakt van de ervaring die ze op hebben gedaan bij het ontwikkelen van hun vorige titels, hiertoe behoort ook het laatste deel uit de Alone in the Dark serie.

Cold Fear komt uit op zowel de PlayStation 2, de Xbox als op de PC. En zoals wel vaker wordt de GameCube overgeslagen. Wij waren benieuwd waarom dat in dit geval gebeurde. Helaas gaf Antoine geen duidelijk antwoord als ‘wij hebben niks met de console’ of ‘die komt over een maand’, maar kwam met het standaard antwoord dat alle energie gericht moest worden op de andere drie platformen. Jammer, want Resident Evil laat zien dat GameCube liefhebbers ook van horrorspellen houden en dat het platform uitermate geschikt is voor het genre. Maar misschien is het wel de concurrentie die daar te sterk is.

Over Resident Evil gesproken, wij wilden graag weten wat de verschillen tussen die serie, de Silent Hill serie en Cold Fear zijn. Jammer genoeg kraakte Antoine de andere series niet af (wij houden hier op de redactie wel van een ordinaire scheldpartij), maar bracht hij (zoals het eigenlijk hoort) vooral de voordelen van Cold Fear naar voren. Hij legde uit dat Cold Fear een ideale mix tussen gameplay en verhaal is. Zo zul je de ene keer midden in de actie zitten, terwijl er daarna een puzzel opgelost moet worden. Volgens Antoine is het geen revolutionair spel, maar door deze mix wel een erg goede. Waarom zij de mix wel kunnen vinden en andere bedrijven niet? Naar eigen zeggen komt het door de ervaring van enkele mensen binnen de studio. Wij zullen eind deze week in de recensie beoordelen of Antoine gelijk heeft.

Naast de bootscene, waar de speler door de hevige storm de hele tijd moet proberen zijn evenwicht te houden, is er ook een ander level. Dit level zal zich afspelen op een boorplatform. De verschillende kamers hier zullen groter zijn dan op de boot en omdat het platform vast staat, zal de speler ook minder last hebben van het weer, dat overigens ten tijde van dat level nog steeds erg slecht is. Tot slot waren we erg benieuwd of er plannen waren voor een mogelijk vervolg. Ook hier kregen we weer een politiek correct antwoord als ‘het is altijd een mogelijkheid en er zijn genoeg punten om het spel op te verbeteren’. Ach, de tijd zal het ons leren, zullen we maar denken. Verwacht eind deze week ons oordeel over Cold Fear.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik ben benieuwd =)

  • leuk hoor, zo'n interview.

  • Misschien iets voor m'n PS2, die staat al een tijd stof te happen :)

  • ff een vraagje tussendoor en niets met cold fear te maken: wat kost een game of console extra als je em importeert? Die heffingen en shit.

  • dan moet je ff kijke op de site waar je het wilt bestellen.

    Daar staat dat meestal wel op. Tenzij je pakje pakje bij de douane

    wordt onderschept dan komen er nog invoerrechten overheen.

    en da's niet wijnig :(


  • dat bij de douane bedoel ik, die invoerrechten wil ik ff weten. btw thx NEDgamer

  • @ ocelot check deze link maar ff staat alles in



    www.douane.nl



    Graag gedaan hoor.



  • @ NEDgamer: wat ik er zo van zie hoef je geen heffingen te betalen, alleen btw, dus eeeh dat word importeren {:D



    Maarre iemand uit engeland moest 25 pond betalen anders kreeg ie het niet van de douane, tis toch zo'n 38 euro

  • Ben benieuwd met wat Ubisoft nu weer komt. En dat bedoel ik op een positiefe manier. Ze hebben de laatste tijd egt topgames uiygebracht.

  • OPM2 gaf het zo'n 75% deze game. De eerste levels zijn heel leuk op het dek van het schip en de storm is indrukwekkend zodat je constant je evenwicht moet bewaren. Maar ze zeggen dat de latere levels in het schip zelf maar saai zijn en de vijanden niet veel variatie bieden.

  • Nou heb de game vanmiddag gekocht (kan hem altijd nog ruilen binnen 14 dagen) Maar moet zeggen dat de game er goed uit ziet heb alleen de besturing nog niet helemaal onder knie das effe wennen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren