1. SAAB

SAAB

Wie kent het land niet. Er wonen mensen die zo rustig zijn, zo rustig dat zelfs de natuur er stil van wordt. Je kunt er terecht bij winkels die de laatste mode volgen of een grote meubelzaak die de laatste trends volgt. Er wonen prachtige vrouwen die vaak blond zijn, maar dat de schitterende brunettes er worden vergeten. Ze houden er van om woorden altijd met een klank zoals eu uit te spreken, of met een lange en diepe o. Het eigen voedsel is hier geliefd, dan noem ik het gehakt dat in kleinere stukjes is gerold als balletje met daar over heen een sausje en de ondergewaardeerde broodjes met de rozige gekleurde garnaal. En ze maken er eigenzinnige gemotoriseerde voertuigen, de één gemaakt voor de saaie op veiligheid ingestelde familieman, de ander voor de rijke gestellede midlifecrisis zakenman en de laatste gemaakt voor de liefhebber. Eén ding verbind hen, de eigenzinnigheid en betrouwbaarheid waar het land om bekend staat. En laat nu net de laatste, naar waarschijnlijkheid, van ons afscheid nemen. Zweden en SAAB, onomstotelijk met elkaar verbonden.

Mogen de auto’s nog vele jaren de ozonlaag vervuilen en mogen we ze nog vele jaren aanschouwen met hun eigenzinnigheid. Ik zie het niet gebeuren dat Spyker SAAB overneemt. General Motors heeft ervoor gezorgd dat er een stukje historie, identiteit en dat er vooral een stukje ziel verloren gaat voor Zweden. Maar dit deden ze al gedurende tien jaar: de identiteit brokkelde al af, historie werd niet meer gemaakt en de ziel was vervlogen. De nieuwe 9-5 had alles in zich om een echte SAAB te worden; hij zou historie schrijven met zijn uiterlijk, hij had zijn typische SAAB hij was anders en had vooral de ziel omdat hij eigenzinnig was met zijn lijnenspel en typische SAAB interieur. Hij was eigenzinnig. Hij is eigenzinnig. Hij blijft eigenzinnig. SAAB was eigenzinnig. SAAB is eigenzinnig. SAAB blijft eigenzinnig.

Dit artikel delen

Over de auteur