1. Cold Fear

Cold Fear

Een horrorspel uitbrengen in de maand maart is geen probleem, zo lang de GameCube maar vermeden wordt. Dat moeten Ubisoft en Darkworks hebben gedacht toen ze de releaseplannen van Cold Fear opstelden. Dit, volgens de persberichten, bloedstollende horroravontuur is verkrijgbaar voor de PC, Xbox en PlayStation 2 en moet zich vooral richten op de mensen die deze maand Resident Evil 4 missen. Dat lijkt een ondankbare taak, maar is het niet. De groep horrorliefhebbers is groter dan je zult denken, dat is wel te zien aan de komst van steeds weer nieuwe delen in de Silent Hill en Resident Evil reeksen. Naast een aantal bekende reeksen, is het genre echter niet dichtbevolkt.

Integendeel, er zouden als het aan mij ligt best wel wat meer van dit soort spellen uit mogen komen. Ik speel horrorspellen om op het puntje van mijn stoel te zitten. Schrikmomenten hoeven niet eens, maar een beklemmende sfeer is een must. Cold Fear heeft die beklemmende sfeer, die wordt bereikt door nauwe gangetjes, lugubere beelden en donkere kamers. Het is misschien niet de meest baanbrekende titel die we de laatste jaren hebben gezien, maar het heeft me wel een aantal avonden vermaakt. Je speelt als Tom Hansen, een kustwachter die opgeroepen wordt om een op het oog leegstaand schip te doorzoeken. Dit doet hij samen met zijn collega’s, ook al is kort daarvoor een militaire actie mislukt met dodelijke slachtoffers tot gevolg. Hetzelfde lot lijkt de gehele kustwacht te begroeten, ware het niet dat Hansen in z’n eentje aan de andere kant van het schip terecht komt en daardoor het grote gevaar misloopt.

In het plot is de diepgang ver te zoeken, maar je zult op genoeg ‘zieke dingen’ stuiten om toch door te blijven spelen. Op het schip (en later het olieplatform) gebeuren rare dingen, maar dat had je natuurlijk al lang door. De Russische eigenaren van het schip hebben teveel geëxperimenteerd en daardoor lopen nu overal hongerige zombies rond. Halverwege het eerste gedeelte van het spel (op de boot) komt Hansen in contact met een CIA-agent en zo zijn er nog meer NPC’s aanwezig die het verhaal steeds nieuw leven proberen in te blazen. De prachtig vormgegeven tussenfilmpjes worden hierbij helaas verkracht door de typisch Amerikaanse opmerkingen die Hansen maakt. En zijn stem is overigens nog steeds net zo schreeuwerig als in de previewcode die we speelden: “The damned thing is locked!!!!”

Dit laatste is één van de vele kleine puntjes die fout gaan. Cold Fear ziet er bijvoorbeeld bij vlagen fantastisch uit, maar de framerate zakt op de boot soms ineens in tot een dramatisch niveau. Daarnaast zijn sommige omgevingselementen erg mooi, en anderen veel grauwer, bijna saai zelfs. Wat Cold Fear mist is eigenlijk die bekende ‘finishing touch’. Dat geldt ook voor de spelopbouw. Het bootlevel is enorm origineel, maar als je een uur lang van deur naar deur loopt om te kijken welke open is, ken je die boot zo op je duimpje. Het olieplatformlevel dat later volgt, is daarbij niet krachtig genoeg om het spel boeiend te houden. Het voelt allemaal aan alsof de makers de boot alleen te kort vonden en dus een plottwist erbij hebben verzonnen. Ook de manier van puzzelen (lees: zoeken naar deuren) is vooral tijdrovend, terwijl je het amper effectieve speeltijd kunt noemen.

Ho stop! Voor je een negatieve reactie plaatst en het venster sluit, wil ik je vragen toch even door te lezen. Cold Fear is namelijk zeker niet slecht! Op sommige momenten herken je ineens de verfijning waar we zo graag mee in aanraking komen. Horrorliefhebbers houden van bloed. Dat wil echter niet zeggen dat ze ervan houden om een vijand in zijn pink te schieten en vervolgens liters bloed te zien spuiten. In Cold Fear zit genoeg bloed, maar het is bijna functioneel te noemen (in hoeverre je dat van bloed kunt zeggen dan). De makers hebben gezorgd voor weinig munitie waardoor je de omgeving optimaal moet benutten om vijanden uit te schakelen. Wel moeten de zombies onthoofd worden om van ze af te zijn. Dit kan met een welgemikte kogel, maar ook door ze tegen het hoofd te trappen. Op sommige momenten vereist Cold Fear door deze manier van moorden een andere aanpak. Je zult de vijanden neer moeten knallen om daarna als een gek de hoofden kapot te kunnen trappen.

Ook de mogelijkheid om dichtbijstaande vijanden een geweer in de mond te drukken en er op die manier een kliederboel van te maken, is erg leuk. Om dit allemaal gelijk in het spel uit te voeren is vrij moeilijk. De eerste vijanden die je tegenkomt zullen eerst de kat uit de boom kijken, maar kunnen vrij snel op je af komen. Helaas is het mikken dan af en toe erg lastig, maar dat zal na een uurtje spelen wel wennen. Het hele spel is overigens met twee camerastandpunten te spelen: de eerste positioneert zich in een vaste hoek en de andere plaatst je achter de hoofdpersoon. Vooral dat laatste camerastandpunt zorgt voor erg veel overzicht.

Conclusie en beoordeling

None

Cold Fear is zeker een vermakelijk horrorspel, maar het mist op verschillende vlakken de laatste afwerking. Bovendien zijn de laadtijden verschrikkelijk lang (zeker op de PlayStation 2) en ze komen helaas voor bij elke deur. Toch moeten we Cold Fear niet afschrijven. Hoewel er niet veel variatie is in de vijanden, zijn er wel veel verschillende manieren om ze af te maken. Verder is de sfeer in sommige (donkere) kamers erg beklemmend en dat is in dit genre wel de bedoeling. Oh, het bootlevel is overigens ook zeker het proberen waard. Darkworks heeft met dit level laten zien dat ze origineel kunnen zijn. Met een beetje geluk mogen ze hun kwaliteiten daarom botvieren op een tweede deel en dat zou ik persoonlijk echt niet erg vinden.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Bootlevel is erg origineel
  • Functioneel bloed
  • Beklemmende sfeer
  • Minpunten
  • Afwerking had beter gekund
  • Lange laadtijden
  • Steeds weer zoeken naar deuren

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Jammer had de game iets beter verwacht. Maar goed zoals ik er opuit kan maken is het geen slechte game. Misschien maar is een keer proberen als ie stukje goedkoper is.

  • Vreet game, die ga ik sowiezo kopen, andere reviews zijn iets tevredener

  • IK HEB HEM AL ROGUE.

  • Ik heb hem ook al sinds vorige week.

    Hij is best aardig weer eens net wat anders maar je moest erg aan de controles wennen.

    Over 2 weken ook meteen RE4 halen dus effe doorspelen.

  • Geef mij Resident evil 4 dan maar.

  • Hopelijk is Cold Fear wel beter als Resident Evil Dead Aim, dat was ook op een boot. Die game was echt waardeloos. Ik wil deze wel hebben, maar ga eerst nog ff voor wat andere spellen.

  • Ik vind het wat weg hebben van Doom 3

  • @(213.10.158.127): ik heb expres geen vergelijking gemaakt met RE4, dat is niet eerlijk voor welk spel dan ook in maart vind ik. Alleen in de inleiding is een verwijzing te vinden.



    Oh en de laadtijden vallen niet mee. Ze zijn allemaal niet super lang, maar komen wel in sommige gedeelten om de paar seconden voor, en dan is het wél lang.

  • Tenzij het 10 top uren zijn (max payne 2 anyone? :S)

  • een top film is 20 euro = 2 uur plezier.

    een top game van 10 uur zou omgerekend dan 100 euro moeten kosten. Toch heb je wel gelijk, 60 euro is een brok geld.

  • De speelduur ligt nog onder de tien uur, dat is echt de max. Je loopt veel rond en het ligt aan jezelf hoe snel je omgevingen goed kent. Ik heb de previewcode nog gespeeld dus kende een groot gedeelte van de boot al toen ik aan de reviewcode begon.

  • Gezellig spel! :D:D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren