1. Brothers in Arms: Realisme

Brothers in Arms: Realisme

Als we vandaag de dag kijken naar het First Person Shooter genre, dan zien we een tweedeling. Aan de ene kant zijn er schietspellen die gebaseerd zijn op de fantasie van de maker. Denk hierbij aan spellen als Half-Life, Doom en Far-Cry. Aan de andere kant hebben we schietspellen die hun ontstaan te danken hebben aan gebeurtenissen uit het verleden. De Medal of Honor en de Call of Duty serie zijn hier perfecte voorbeelden van. Brothers in Arms: Road to Hill 30 past bij de laatstgenoemde titels. Nou ja, passen? Brothers in Arms lijkt de overtreffende trap van realisme te worden.

Een grote uitspraak die voor wat vraagtekens kan zorgen. De belangrijkste vraag lijkt mij waarom Brothers in Arms zoveel realistischer dan al die andere schietspellen is. Laten we beginnen met de mensen die het spel hebben gemaakt. Naast het feit dat Gearbox een sterk team heeft, hebben zij bij het ontwikkelen van het spel de hulp van ene Colonel John Antal ingeroepen. Dat die naam je niks zegt, is niet gek. Maar in de Verenigde Staten is het een halve legende. De beste man heeft een staat van dienst heeft waar je u tegen zegt. In 1973 trad hij bij het Amerikaanse leger in dienst, waarna hij in 2003 met pensioen ging. In die dertig jaar heeft hij onder andere in Duitsland, Korea en Koeweit gediend. Bovendien heeft hij zes boeken geschreven over de verschillende aspecten van moderne oorlogsvoering. Binnen de ontwikkeling van Brothers in Arms is hij verantwoordelijk voor de historische en tactische ingrediënten. Hiermee brengt hij een stukje ervaring en kennis binnen het team met zich mee. Ook heeft hij de ontwikkelaars geleerd hoe men vroeger de vijand kon verslaan door ze te flanken. Door deze kennis heeft Gearbox net een stapje voor op zijn concurrenten.

Een ander belangrijke reden waarom het spel zo realistisch is, komt doordat de makers alles tot in de kleinste details hebben bestudeerd. Ze zijn naar Normandië geweest, hebben veel luchtfoto’s, documenten en kaarten van die tijd bestudeert en met een aantal veteranen en inwoners gesproken. Zodoende kregen ze een nagenoeg perfect beeld van hoe de omgeving er in die tijd uit zag, waarna zij die informatie in het spel wisten te stoppen.

De wapens in het spel zijn ook authentiek. Ze hebben niet alleen de wapens in hun handen gekregen, om er een model van te maken en in het spel te stoppen. Nee, ze hebben er zelfs mee geschoten. Gearbox is met het volledige team naar een schietbaan gegaan om daar alle wapens zelf te testen. Hierbij viel het de ontwikkelaars vooral op hoe zwaar en pijnlijk de terugslag van de wapens waren. Na een paar schoten hadden een paar al wat blauwe plekken.

Naast al deze gegevens, viel mij tijdens het spelen van het spel ook het één en ander op. Zo verbaasde ik me over de emoties die de soldaten toonde. Die emotie zorgt er voor dat de speler langzaam vergeet dat hij een spel aan het spelen is. Hij krijgt echt het gevoel dat hij in de oorlog zit en het aan hem ligt of het lukt om de oorlog te overleven. Soldaten om je heen schreeuwen het uit, kogels vliegen je om de oren en als er dan even een moment rust is, kun je soms de angst van de medesoldaten in hun ogen zien.

Brothers in Arms is zodoende een zeer realistisch spel, dat een nagenoeg perfect beeld geeft van hoe het er in de Tweede Wereldoorlog aan toe ging, en het team van Matt Baker die oorlog beleefde. Of dit realisme uiteindelijk zorgt voor een topspel, dat lees je eind deze week in onze recensie. Kijk tot die tijd eens op Brothers in Arms.nl.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Topgame! Weten jullie al wanneer de demo uitkomt?

  • Lol.

    Multiplayer lijk me weinig boeiends maar de singleplayer is het avontuur wel waard denk ik.

  • deze gam own alle ww2 games ooit en mp is ook vet hor het zelfde princiepe als single player

  • hij own NOG NIET alle ww2 games want hij is nog niet af en dat betekent dus ng niks



    Glitch Upline and Loading

  • hij is wel af … en er zijn al een hoop mensen die er illegaal aan zijn gekomen en die vertellen allemaal dat het spel fantastisch is dus ik vind datje best kan zeggen dat het een topgame is :)

  • Yep,…hij is geweldig. Dan wel ff bekeken op de illegale manier,…

  • De multiplayer lijkt me vet

  • dit spel ownt , er valt niets meer over te zeggen eigenlijk :P

  • Best WW2 game ever!

  • Top game komt bijna uit

  • ziet er grafisch niet zozeer heel spectaculair uit, maar dat geldt eigenlijk alleen voor het bovenste plaatje… en de gfx zijn ook weer niet slecht ofso… dus daar zit t wel ok mee;)



    voor de rest… lijkt me erg tof, een erg goeie game, lijkt me!

  • ik heb een dvdtje bij e-plaza gekrege en een boekje over de game, op die dvd laten ze een totorial van de ps2,xbox en van de pc zien echt ziek en nog wat trailers staan erop en ze laten een filmpje zien dat hun zelf in een level spelen in het plaatsje carentan echt coowl om te zien en ze vertellen nog hoe ze de game hebben gemaakt enz..

    dus mense zodra hij uit is "!!KOPEN!!"

  • best game ever man wo2

  • Lijkt me egt een supergame te worden. Iedereen die m heeft gespeeld op sites en gamesbladen zeggen dat dit gewoon een absolute topper is en dan kan je gewoon niets anders doen dan deze game gaan halen.



    BTW: Die Colonel John Antal verdiend ook wel lekker zijn geld met die boeken en weer aan deze game werken. maar dat zien die amerikanen nooit. Maarja, het blijft een egte oorlogsheld dus hij heeft het verdiend.

  • WAAROM WACHT IEDEREEN OP DIE FUCKING DEMO!!! NIET AARZELEN GEWOON BESTELLEN, HET IS WEL EEN TOPPER EN HET IS GEEN GELDVERSPILLING ECHT NIET

  • IEDEREEN is een beetje overdreven maar veel wel

  • één ding: het spel is gewoon het beste WOII spel tot nu toe.. goede graphics erg realistish en een erg goed verhaal

  • nou je kan een demo bij de bart smit halen

  • Bart Smit wil klanten lokken. Belachelijk wat ze in het foldertje hebben gezet: "Ga nu naar de winkel voor de gratis demo dvd met veel content" - voor de duidelijkheid: dat is een VIDEO DEMO DVD. Staan wat uitgebrachte filmpjes op.



    Goed artikel, Jelle!

  • euhm.. ja. typ foute, het komt de week na of een paar dagen van te voren, hier valt niet egt veel meer over te zeggen, want het is nogal een wazige release date voor de demo.



    btw, gearbox heeft de pc versie all klaar ! maar ze houden het toch op 17 maart f*ck. maarja, geduldt wordt ook beloont :)

    voor iemand die het gemist heeft, BIA pc versie gaat 17 maart in de winkels ( www.dynabyte.nl bestel hem daar, en betaal 40 euro ipv de gewone 45 ! ) het is niet veel, maar het is temminste wat.



    naja, greetz




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren