1. Biografie Hideo Kojima

Biografie Hideo Kojima

Hideo Kojima werd geboren op 24 augustus 1968 in de stad Setagaya, Japan. Al heeft hij daar niet lang gewoond, want al snel ruilden zijn ouders zijn geboortestad in voor Tokio, waar hij een goede jeugd heeft gehad. Als jonge tiener al ontwikkelde Kojima een grote interesse voor Amerikaanse actiefilms. Zijn interesse ervoor was zelfs zo groot, dat hij besliste dat hij filmregisseur wilde worden, maar wat er toen gebeurde had hij niet voor mogelijk gehouden. Eind jaren tachtig kwam hij namelijk in aanraking met de Nintendo Famicom, die toen beter bekend was onder de naam NES. Hierdoor vond hij een nog grote passie dan de Amerikaanse films waar hij zo gek op was. Hij besloot dan ook om op zoek te gaan naar een baan in een industrie die nog in zijn kinderschoentjes stond. Hij hoopte dan ook dat hij een kans zou maken om zijn liefde voor films, te kunnen combineren met het ontwikkelen van games.

In 1986 kwam die droom al wat dichterbij, hij werd immers aangenomen bij de Japanse ontwikkelaar Konami Entertainment. Zijn taak zou erin bestaan om games te gaan ontwikkelen voor het MSX systeem. Deze console was best succesvol, maar kon zeker niet tippen aan het succes van de NES. Kojima was niet meteen blij dat hij voor deze console aan de slag moest, maar besloot deze kans toch te grijpen met het oog op de toekomst. Zijn eerste game waar hij aan meehielp voor de MSX was de game Penguin Adventure, dat volgens velen één van de beste actieplatform-games voor de MSX ooit was. Hierin was het de bedoeling een gouden appel te vinden, om zo een pinguïnprinsesje te redden. Het eerste spel dat daadwerkelijk door Kojima zelf werd bedacht was een obscure platform-game met een vrouwelijke worstelaar als hoofdrolspeelster. Konami zag echter geen brood in het project en annuleerde het spel.

In 1987 brak hij dan eindelijk door in de game-industrie met de game Metal Gear voor de MSX2. Al kwamen velen pas in aanraking met deze game toen deze titel in een iets ander jasje verscheen op de NES. Kojima liet door middel van deze game zien dat een game ook spannend kon zijn, zonder het vol met actie te stoppen. Hij liet de gamers een compleet nieuwe spanning ervaren, namelijk de spanning die sluipen en niet gezien worden met zich meebrengt. Daarnaast bevatte de game ook nog eens een enorm sterke en intrigerende verhaallijn, iets wat later een typisch kenmerk zou worden voor al de games van zijn hand. Ook merk je in de game dat hij wat aspecten uit enkele Hollywood actiefilms heeft toegepast. Hier schemerde al zachtjes zijn visie op de toekomst van videogames door.

In 1988 verscheen dan Snatcher, een game waarmee Kojima de industrie duidelijk een andere richting mee instuurde. Hij gaf de game namelijk de titel Digital Comic mee en dat deed hij niet zonder rede. Snatcher kon immers met moeite een videogame genoemd worden, het was namelijk opgebouwd uit een enorme hoeveelheid stilstaande beelden, waarin geanimeerde personages conversaties voerden. Deze techniek zie je in hedendaagse games ook steeds meer en meer opduiken. De techniek op zich klinkt niet echt spannend, maar mede dankzij een ijzingwekkend spannend verhaal en plotwisselingen die elkaar in hoog tempo afwisselen, weet Kojima de gamers toch te boeien. De game had natuurlijk wel de nodige actie, in de vorm van shoot-outs waarbij je daadwerkelijk moest richten en schieten.

Omdat Metal Gear een enorm succes werd, vroeg de game gewoon om een vervolg. Kojima was zich daarvan bewust en stilde de honger van de fans door in 1990 Metal Gear 2: Solid Snake uit te brengen. Ook deze game was van een hoog niveau en had weer een verrassend sterke verhaallijn. Enkele belangrijke toevoegingen zoals een radar en meer dialogen maakten van Metal Gear 2 tot de favoriet van de fans. Kojima voegde trouwens de ondertitel Tactical Espionage Game toe aan de game. Op zich niets speciaals, maar als je weet dat deze term tegenwoordig Tactical Espionage Action heet, dan kan je ook niet ontkennen dat het zijn oorsprong vond in Metal Gear 2. Jammer genoeg voldeed de game niet aan de verwachtingen op gebied van de verkoop. Daarom besloot Kojima dan ook dat het even genoeg was geweest met Metal Gear.

In tussentijd maakt Kojima nog enkele games waaronder de adventure-game Policenauts dat in 1994 verscheen, maar geen van die games wist echt een succes te worden. Daarom besluit Kojima in 1998 Metal Gear nieuw leven in te blazen, namelijk met Metal Gear Solid, waarvan in 1999 de PAL versie verscheen. Maar inmiddels is men van het tweedimensionaal tijdperk overgestapt op de derde dimensie. Hierdoor ruikt Kojima zijn kans om zijn visie van games werkelijkheid te maken, namelijk de film-to-game cross-over en de Playstation bleek daar de ideale console voor. Hij weet in Metal Gear Solid de typische sfeer van zijn voorgangers te steken, maar dat is nog niet alles. Die derde dimensie stelde hem namelijk in staat de gamer een heus cinematisch gevoel te geven, dat was vooral te zien aan de intro, de cutscenes en de camerastandpunten. Ook het sluipen kwam beter tot zijn recht door die derde dimensie. De game werd dan ook een grote hit en word tot op heden beschouwd als één van de beste games ooit. Er is uiteindelijk zelfs een uitbreiding voor uitgekomen in1999, namelijk Metal Gear Solid: Special Missions.

In 2000 brengt Kojima de Game Boy Color game Metal Gear Solid: Ghost Babel op de markt. Hoewel Konami weinig aandacht besteedde aan de reclame voor deze game, werd het toch een groot succes. Ondertussen kondigt Kojima Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty aan voor de Playstation 2(opvolger van de Playstation), maar houdt zich eerst nog bezig met een titel genaamd Zone of the Enders. Ook hier weet hij weer een enorm krachtig verhaal neer te zetten. Deze game draait trouwens om een jongen genaamd Leo, die per ongeluk midden in een oorlog van de Enders en de mensheid terechtkomt. Die oorlogen worden uitgevochten in Orbital Frames: snelle, lenige en zwaar bewapende mechas. Toch kreeg de game maar matige reviews en dat kwam mede door de korte duur van de game. Tot velen hun verbazing verkoopt de game enorm goed, maar daar was één erg simpele reden voor. De game bevatte namelijk een demo van Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, die er ook nog eens geweldig uitzag. De gamers lieten Kojima dus meer dan duidelijk weten dat ze hunkerden naar het vervolg van Metal Gear Solid.

Kojima verlost de vele fans in 2001 dan eindelijk uit hun lijden door Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty uit te brengen, of toch niet? De game die voor velen de beste game aller tijden moest worden bleek voor veel gamers een teleurstelling. Hoewel de gameplay en de graphics kwalitatief enorm verbeterd waren, bleken de gamers met een paar tegenstrijdige gevoelens te zitten. De geloofwaardigheid van de game was sterk in het gedrang gekomen en ook de binding met de personages was een stuk minder, vooral over het personage Raiden werd geklaagd. Ook de verhouding tussen de gameplay en de cutscenes leek niet te kloppen. Toch verkocht ook deze game enorm goed, de echte fans namen het complexe verhaal voor lief en zagen er zelfs voer voor speculatie in. In 2002 verschijnt er een speciale editie van de game voor de Playstation 2, Xbox en de PC onder de naam Metal Gear Solid 2: Substance. Hierdoor kreeg Kojima wel kritiek van de GameCube fans, die natuurlijk een droom in duigen zagen vallen. Diezelfde GameCube fans werden in 2004 verrast met een opgepoetste versie van Metal Gear Solid, namelijk Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Dat maakte voor velen al heel wat goed.

Na Sons of Liberty wachtte iedereen op Metal Gear Solid 3, maar Kojima had andere plannen. Hij verdiepte zich namelijk op een vervolg van Zone of the Enders die voor de Game Boy Advance zou uitkomen. Niet veel later begon hij ook aan een vervolg van diezelfde reeks maar dan voor de Playstation 2, namelijk Zone of the Enders: The 2nd Runner. Deze game werd in tegenstelling tot het origineel een enorm succes. Dat kwam vooral doordat hij er echt zijn tijd voor kon nemen, omdat hij niet belast was met de ontwikkeling van een Metal Gear game. Na het voltooien van deze game kiest Kojima verrassend genoeg voor een origineel Game Boy Advance project, genaamd Boktai: The Sun Is In Your Hand. In deze game speelde je een vampierjager die vecht met een wapen dat moet worden opgeladen met daglicht. Doordat de cartridge een zonlichtcollector bevatte, was het ook daadwerkelijk de bedoeling dat je de game in de zon speelde.

Daarna besloot hij dan dat het weer eens tijd werd om het vervolg op Metal Gear Solid 2 te gaan maken, hij had namelijk wat goed te maken voor sommige gamers. In 2004 (PAL versie in 2005) verscheen dan eindelijk Metal Gear Solid 3: Snake Eater en het resultaat mocht er zijn. Het stealth genre werd naar een hoger niveau getild en dat kwam mede doordat de game zich afspeelde in een jungle. Kojima was ook zo slim geweest om verschillende vormen van camouflage in de game te stoppen, zoals face paint en verschillende kleuren kleren, maar ook bomen en planten. De grootste verrassing in de game was wel de survival sfeer, het verbinden van wonden en het eten van dieren en planten om te overleven waren hier de orde van de dag. De game werd als erg vernieuwend beschouwd en wordt tot op heden nog altijd gezien als één van de beste Metal Gear games. In 2006 is er dan ook een aangepaste versie van deze game verschenen met de naam Metal Gear Solid 3: Subsistence. Deze versie bevatte een paar uitbreidingen en toevoegingen, die het zeker de moeite waard maakten om deze game aan te schaffen.

Nog niet zolang geleden zijn er op de PSP ook verschillende Metal Gear games verschenen, zoals Metal Gear Acid en Metal Gear Acid 2. Hierin wordt het gebruik van kaarten en stealth gecombineerd. Het klinkt inderdaad wat vreemd, maar toch past het perfect bij de Metal Gear reeks. Deze games zijn niet zo gemakkelijk te spelen maar als je het éénmaal door hebt zijn het heel vermakelijke games. Ook heeft hij een digitale strip met geanimeerde beelden op de markt gebracht voor de PSP, namelijk Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel. Niet veel later wer hij gecontacteerd door Masahiro Sakurai, hij wilde namelijk dat Hideo Snake verwerkte in Super Smash Bros. Brawl en een paar levels te ontwikkelen. Hij slaagde daar ook in en in 2008 kwam de game op de markt. In datzelfde jaar ontving hij een Lifetime Achievement Award bij de Mtv Game Awards in Duitsland. In zijn speech had hij het volgende te melden: “Ik moet zeggen, hoewel ik deze award ontvangen hebben, zal ik zeker nog niet op pensioen gaan. Ik zal games blijven ontwikkelen zolang ik leef.” In 2008 kwam ook het laatste deel uit de Metal Gear Solid reeks uit waar hij direct bij betrokken zou zijn uit, Namelijk Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Deze game werd een enorm succes en grafisch tartte de game alle verbeelding.

Voor de E3 2009, liet Kojima weten interesse te hebben om samen te werken met een westerse ontwikkelaar. Dit draaide later uit op een samenwerking tussen hem en MercurySteam bij het ontwikkelen van Castlevania: Lords of Shadows. Hoewel Hideo had laten weten niet meer direct betrokken te zijn bij de ontwikkeling van zijn Metal Gear franchise, melde hij op diezelfde E3 dat hij zich toch genoodzaakt zag om in te grijpen bij het ontwikkelen van Metal Gear Solid: Rising als schrijver en bij Metal Gear Solid: Peace Walker als schrijver, regisseur en producent. Later verduidelijkte hij op de Gamescom 2009 dat het nodig was om in te grijpen doordat er te veel onenigheid was bij het team. We hebben dus zeker het laatste nog niet gezien, van Hideo Kojima.

Deze biografie over Hideo Kojima heb ik eerder voor Escaped.nl geschreven en nu op up-to-date gebracht.

Dit artikel delen

Over de auteur