1. Biografie Peter Molyneux

Biografie Peter Molyneux

Peter Molyneux werd geboren in het jaar 1960 en is een rasechte Engelsman, al deed zijn naam een franse achtergrond vermoeden. Al vanaf jonge leeftijd werd Molyneux gefascineerd door de bouwwerken van de natuur, waar hij in de toekomst ook sommige van zijn ideeën vandaan haalde. Zo vertelde hij bijvoorbeeld over hoe hij zich als kind bezig hield met het geven van tikjes tegen een mierennest, waardoor het bouwwerk instortte. Natuurlijk was dat niet wat hem interesseerde, dat was namelijk het gevoel van macht dat hij erdoor kreeg. Iets wat in de toekomst ook meer dan duidelijk werd in de meeste van zijn games.

Molyneux startte zijn carrière echter niet in de games-industrie. Hij richtte namelijk eerst een bedrijf genaamd Taurus op, dat busines-management software ontwikkelde. Lang heeft dat echter niet geduurd, want toen Molyneux enkele Amiga computers ontving van Commodore, veranderde zijn leven drastisch. Hij was namelijk zo fel onder de indruk van de grafische kracht van de Amiga, dat hij zelf een bedrijf wou oprichten dat spelletjes moest maken met die grafische kracht. Dat bedrijf kwam er dan ook in 1987 en droeg de naam Bullfrog Productions. Hij kwam dan ook al snel met zijn eerste grote project, een Godsim genaamd Populous. In deze game had je de controle over een groep volgelingen en naarmate deze groter werd, kreeg je meer krachten en ook meer invloed op je omgeving. Vooral het feit dat je geen totale controle had was nieuw voor die tijd, iets wat Molyneux ook vaak liet terugkeren in zijn games.

Na het grote succes van zijn eerste game zette hij zijn weg verder in de wereld van de game-industrie. Zo kwamen dan ook games uit als Powermonger, Syndicate, Magic Carpet en Theme Park, stuk voor stuk grote hits van Molyneux’ hand. Die laatste game ging de verwachtingen zelfs ver te boven, de werd namelijk maar liefst 3.5 miljoen keer verkocht. Het succes van Molyneux ging natuurlijk niet onopgemerkt voorbij en daarom kocht EA (Electronic Arts) in 1995 Bullfrog Productions over. De eerste en enige game die onder die constructie zou verschijnen was Dungeon Keeper, een soort Godsim waarin jij als heerser een legertje van monsters aanvoerde en iedereen uit de weg ruimde die op je pad kwam. Jammer genoeg was EA niet blij met het lange wachten op deze game en heeft zelfs op het laatste de geldkraan dichtgedraaid, waardoor Bullfrog Productions de kosten voor het afwerken van de game zelfs moest bekostigen. Toen de game op de markt kwam was Molyneux nog niet tevreden over het resultaat, maar toch werd de game een enorm succes.

Niet veel later verliet Molyneux echter Bullfrog Productions, dit kwam mede doordat de relatie tussen hem en EA flinke deuken had gekregen. Tot op heden staat deze man erom bekend dat hij nogal makkelijk in conflict raakt met andere mensen, maar dat ligt nu éénmaal in het karakter van deze man. Daardoor is het redelijk logisch dat er gamers zijn die hem aanbidden en ook weer mensen die hem geen blik gunnen. Ondanks het conflict met EA weet Molyneux er toch weer bovenop te komen. Dit deed hij door in 1997 de studio Lionhead Studios op te richten en daar ook de manier van werken te bepalen, zodat alles naar zijn wens verliep. Zo wilde hij niet aan meer dan één project tegelijk werken, maar elke game één voor één ontwikkelen. Ook wilde hij een game pas op de markt brengen nadat het volgens hem geperfectioneerd was. Vier jaar later verscheen dan ook zijn eerste creatie onder Lionhead Studios, namelijk Black & White. Deze game werd een razend succes.

Na zijn vele PC –games had Molyneux wel eens zin in iets anders, daarom begon hij aan een game voor de Xbox, genaamd Fable. Het was zijn bedoeling om je de kans te geven om dingen die je in het echte leven kon doen, ook in deze game uit te voeren. De game verscheen in 2004, al kwamen er al snel verschillende geruchten de kop op steken. De game zou namelijk niet compleet zijn en raar maar waar, de geruchten waren juist. Een jaar later kwam namelijk Fable: The Lost Chapters uit voor de Xbox en de PC, wat de afgewerkte versie van de game was. Ondertussen heeft hij meegewerkt aan The Movies en ook Black & White 2 is al verschenen. Ook deze games zijn een succes geworden, maar hebben niet de status van topgame bereikt. Tenslotte wil ik jullie nog melden dat Molyneux in 2005 een beloning kreeg voor zijn geleverde werk. Toen werd hij namelijk opgenomen in de Hall of Fame van de AIAS (Academy of Interactive Arts & Sciences). Hij kreeg dus de eer om daar samen met onder andere Shigeru Miyamoto, Sid Meier en Yu Suzuki aan te werken. Tot slot is in 2008 Fable 2 uitgekomen wat net als zijn voorganger een succes was. We hebben dus zeker het laatste nog niet gehoord van Peter Molyneux. Integendeel, Fable 3 is onderweg...

Dit artikel delen

Over de auteur