1. RTS is dood?

RTS is dood?

In het artikel van Insidegamer: 'The good, The bad: The iPad' wordt gesuggereerd dat genres als het point-and-click adventure en het RTS genre een stille dood aan het sterven zijn. Er wordt zelfs gesproken van 'dode genres'. Maar is dit wel zo, zijn deze genres echt dood?

Op deze vraag kan ik alleen maar luidkeels zeggen: 'NEE, natuurlijk zijn deze genres niet dood'. Back in the day waren dit soort spellen gewoon vele malen populairder. Dat kwam natuurlijk omdat het een van de eerste echte gamegenres waren. Later zijn daar natuurlijk veel meer speltypes bij gekomen, dit zorgde ervoor dat de populariteit van point-and-click adventure- en RTS-spellen omlaag ging.

Maar van dood of bijna dood valt naar mijn idee niet te spreken. Getuige de HD-remake van het nog steeds onwijs populaire 'Tales of Monkey Island'. Daarnaast zijn er miljoenen mensen die met smart wacht op Blizzards 'Starcraft II', en wordt er op de grotere e-sports evenementen nog altijd druk gestoeid met 'Warcraft III'. Het besturen van RTS-games op de console is, in tegenstelling met het iPad-artikel, verre van lastig. De snelheid van de gameplay gaat misschien achteruit op de spelcomputer, maar dit is ook zo met bijvoorbeeld het shootergenre.

Al met al kan ik alleen maar concluderen dat de informatie betreffende dit onderwerp in het artikel absoluut ongefundeerde onzin is. Deze genres zijn verre van dood en zullen nog heel wat jaren meegaan. Dat er meer point-and-click adventures games zouden moeten komen ben ik het helemaal met Kris (de schrijver) eens. Maar deze jongeman zou naar mijn idee toch iets meer op zijn woorden moeten letten!

Dit artikel delen

Over de auteur