1. Om deze weblog te lezen moet je op de titel klikken

Om deze weblog te lezen moet je op de titel klikken

Zonet werd ik er weer aan herinnerd waarom ik bijna al mijn spellen tegenwoordig op de Xbox 360 speel (Reactie: FUCK JOU, XBOX FANBOY! Reactie terug: Fuck jou, ik heb geen PlayStation 3 omdat ik geen geldboom in de tuin heb staan en de 360 eerder uitkwam) en dat allemaal vanwege onze grote vriend Sam Fisher. Ik griste namelijk laatst voor vijf euro Splinter Cell: Double Agent, een spel dat ik al sinds 2006 eens een keer had willen spelen, van de Free Record Shop vandaan, uiteraard op de PC aangezien de 360 versie in geen mijlen te bekennen was.

Dus ik heb eindelijk dat spel wat ik al een hele tijd wil spelen en ik stop hem in mijn PC. De eerste frustratie kwam opspelen bij de installatie van de game, want dat lukte niet. Waarom lukte het niet? Volgens mijn PC was een bestandje in het spel namelijk een virus. Jawel, Ubisoft stopt volgens Panda Global Protection 2009 computervirussen in hun spellen. Ubisoft blijkt trouwens niet de enige te zijn, want ik heb dit eerder meegemaakt. De demo van Battlefield 2142 kon ik ook niet meer spelen omdat, jawel, het hele spel als een virus werd gezien. Dit brengt mij tot de volgende conclusie: EA en Ubisoft willen het al stervende PC platform sneller naar hun grootje brengen door virussen in hun spellen te stoppen. Het is een samenzwering, I’m tellin’ ya!

Maar goed, ik doe dus mijn virusprotectie uit en installeer het spel. Alles ging goed voor de eerste twee levels, maar toen opeens right out of the blue liep mijn PC vast. “Wat nu weer?!?!” riep Limelight hardop terwijl hij woedend op de resetknop ramde. Na wat kundig onderzoek (lees: ik liet de PC nog eens tien keer vastlopen voordat ik een patroon ontdekte) kwam ik erachter dat ik niet op de ingame PC’s kon koekeloeren zonder het risico te lopen dat de PC vastliep, behalve als de PC’s toevallig nuttig zijn voor het verloop van de missie. Dit is dus echt complete bullshit. Ik kan ermee leven dat de game vastloopt op bepaalde punten in een spel. Immers, dat is me wel eens vaker overkomen (lees: overkomt me zowat altijd als ik het domme besluit neem een PC spel te gaan spelen). Wat ik echter niet begrijp is dat het spel alleen vastloopt op PC’s die voor geen enkel verder nut zijn voor de missie dan background info. Natuurlijk is het wel fijn dat het niet bij belangrijke dingen gebeurd, maar het is niet logisch. Alsof er een drastisch verschil is in de programmering van die computers en de andere.

De grootste frustratie kwam echter vandaag. Ik start het spel op zoals gewoonlijk, ik speel een level uit zonder enige problemen, ik kom bij het volgende level en de shitstorm breekt los. Opeens floept het spel uit, zonder enige duidelijke reden. Blauw scherm, fysieke geheugendump en voila, mijn computer is hersteld van een ernstige fout (“Wilt u het foutenrapport opsturen naar Microsoft?” Nee, dat haalt toch geen fuck uit!). Dat fysieke geheugendump gebeuren overkomt me wel vaker, dus ik denk “/care” en ik start de game weer op om verder te gaan…. tenminste, dat was het idee.

“CRASH! Can’t spawn Sam, please check if there’s enough space in EchelonPlayerStart”

Het eerste wat door mijn hoofd schoot was: Wat betekent deze foutmelding in godsnaam? Gelukkig heb ik de mighty powers van het internet tot mijn beschikking en als snel kom ik erachter dat er geen permanente fix bekend is, maar dat het probleem soort van op te lossen is door achter het bestand waar de snelkoppeling naartoe gaat de extensie –II te zetten. Dus ik doe dat en wat gebeurt er?

“CRASH! PLEASE CHECK!”

Ja, dat hielp…

Die eerste fout zette me aan het denken though. Dat ene zinnetje “Can’t spawn Sam, please check if there’s enough space in EchelonPlayerStart” is een zin die nergens anders kan verschijnen dan bij die foutmelding. Ik heb gecheckt en het bestand genaamd EchelonPlayerStart bestaat niet (er bestaan wel een hoop andere bestanden die starten met Echelon, though). Dit brengt me tot maar één mogelijke conclusie: Die zin (of in ieder geval het “Can’t spawn Sam” gedeelte) is ingeprogrammeerd om te verschijnen bij die ene foutmelding waarvan niemand (en dus ook Ubisoft niet) weet wat het inhoudt. Dit is vreemd. Het deed me een beetje denken aan die ene keer dat mijn Xbox 360 de disc van Assassin’s Creed 2 niet wilde lezen en in plaats van de gewonde discreading error, de volgende fout aangaf (inclusief Xbox 360 en Microsoft logo in de hoeken van het scherm en tien vertalingen):

"To play this disc, put it in a Xbox 360 console"

Misschien kan één van jullie mij het nut van deze melding uitleggen, ik snap er namelijk geen reet van.

Anyway, dat was het wel voor deze weblog, hoewel ik wel nog twee dingetjes kwijt moet.

1. Het einde van Dexter Seizoen 4 was fucking awesome, nu doe ik ook mee aan het lange wachten tot Seizoen 5.

2. Ik vond laatst het volgende briefje bij mij op de stoep en ik vond hem wel awesome genoeg om te melden in een weblog:

"U heb een boeten van 3 euro omdat u verkerd hept geparkeerd met u auto

Policie"

Geniaal, non?

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla