1. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Op zes dagen na komt Konami precies drie jaar na het ietwat teleurstellende Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty met de opvolger. In Snake Eater trekt Snake de jungle van de Sovjet Unie in, om het brein achter een nieuw wapen, Nikolai Stepanovich Sokolov, terug naar de Verenigde Staten te halen. Voor diegene die denken dat ik zojuist heb verklapt wie de hoofdpersoon is; in deze recensie refereer ik gewoon naar het kereltje als Snake (dat is immers zijn codenaam), maar of je met Big Boss of met de Solid Snake uit de vorige delen speelt, laat ik in het midden.

Terug in de tijd

Ik wilde eigenlijk aftrappen met het inleidende verhaal van dit nieuwe deel, maar dat doe ik niet. De gigantische puzzel die het verhaal van Metal Gear vormt moet je helemaal zelf ontrafelen en ervaren dus houd ik het kort. Het schijnt dat de Sovjet Unie werkt aan een nieuw massavernietigingswapen en dat moet Snake voorkomen. Belangrijk om te weten is dat het spel zich afspeelt in 1964, ruim voor het eerste deel op de oude PlayStation en deel twee op de PlayStation 2.

De tijdsperiode is prachtig doorgevoerd in alle facetten van het spel. De radar, waar veel mensen in de voorgangers op vertrouwden, is nog niet uitgevonden en daarvoor in de plaats heb je allerhande, ietwat onhandige apparaatjes voor terug gekregen. Ook het Codec-systeem waarmee je in contact staat met de thuisbasis is nog heel ouderwets, het beeldje van je gesprekspartner is bijvoorbeeld gedegradeerd tot simpele foto in plaats van real-time filmpje.

Nieuwe elementen

Zoals ik al zei speelt dit deel zich voor het grootste gedeelte af in dichtbegroeide bossen, onheilspellende grotten en verwoekerde natuur. De openlucht brengt een aantal totaal nieuwe elementen met zich mee, die stuk voor stuk goed zijn uitgewerkt. Nieuw is bijvoorbeeld het CQC-vechtsysteem dat Snake samen met zijn mentor heeft ontwikkeld. De afkorting staat voor Close Quarters Combat en gaat over het man-tot-man vechten waarbij gebruik wordt gemaakt van een mes of de kolf van vuurwapens. Dat is echt heel erg stoer omdat je nu super snel kunt omschakelen van je pistool naar het mes. Je hoeft een tegenstander niet gelijk af te schieten, maar je kunt met hem ‘worstelend’ door het bos rollen. Gaaf zijn ook de CQC-bewegingen waarbij je iemands keel doorsnijdt of onder dwang van je mes uithoort.

Het tweede element dat van grote invloed is op de gameplay is het camouflage gedeelte. Snake kan nu namelijk van outfit en gezichtschmink veranderen. Voor alle situaties, weersomstandigheden en omgevingen heeft hij wel een ander pakje mee. Het verwisselen van camouflage, dat best snel te doen is, heeft effect op een metertje rechtsboven in beeld; hoe hoger het percentage hoe slechter je bent te zien voor de vijand. Leuk is dat je ook de beschikking krijgt over een vermomming waardoor je ongestoord een vijandige basis kunt infiltreren.

Beestenboel

Nieuw is ook het voedselsysteem. Snake krijgt namelijk wel honger van al dat spionnenwerk. De jungle biedt met zijn weelderige flora en fauna uitkomst. Kikkers, slangen (het is immers Snake Eater), vogels en stukken fruit zijn er om al dan niet gedood of verdoofd te worden. Verdoven is beter, want zo blijft het voedsel langer goed. Snake kan namelijk ziek worden van bedorven voedsel. Dit brengt me bij wederom een nieuw stukje gameplay.

Zodra je ziek wordt, een schotwond oploopt of gebeten wordt door een slang, moet je jezelf weer opknappen. Je krijgt het lichaam van Snake te zien, de desbetreffende wonden en hoe je ze dient te behandelen. Je hebt disinfecterend middel, verband en meer medische spulletjes op zak om jezelf te dokteren. Snake een schotwond zien hechten deed mij pardoes terug denken aan Sylvester Stallone in zijn rol als Rambo.

Ouderwets goed

Deze totaal nieuwe elementen voegen echt wat toe aan Metal Gear Solid als geheel en versterken bovendien het gevoel dat je écht in het bos bent. De opzet van het spelen blijft overigens vrijwel gelijk aan dat van de vorige twee titels. Je probeert ongezien langs bewakers te sluipen, werkt de eindbazen af en volgt het altijd boeiende verhaal. De fans kunnen dus gerust hun hart ophalen en aan de gang gaan met het ouderwets goede spel.

Grafisch ziet het spel er weer heerlijk uit. Elk grassprietje beweegt volgens ‘de regels’ en los van elkaar, beestjes rennen rond en hangend fruit wiegt door de wind. De jungle leeft en jij zit er middenin. Hoewel de beslissing van Konami om de huidige engine voor het laatst te gebruiken begrijpelijk is, want hij wordt wel wat oud en stoffig. De speler merkt hier overigens vrijwel niets van. Minder was ik te spreken over de wat matige cameravoering, net als bij de voorgangers loop je door een soort van statische beelden. Je kunt je camera niet altijd lekker in de gewenste positie draaien en dat is toch best jammer.

Conclusie en beoordeling

None

Hideo Kojima heeft duidelijk veel tijd in zijn kindje gestopt en dat is aan alles te merken. Het verhaal zit weer lekker in elkaar en sluit, al dan niet via omwegen, naadloos aan op dat van de voorgaande delen. Het geluid is weer prachtig klassiek zoals we dat gewend waren en het speelt allemaal heerlijk weg. Een topspel zoals je ze niet vaak ziet.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • CQC-vechtssysteem
  • Alle andere nieuwe gameplay-elementen
  • Verhaallijn
  • Grafisch dik in orde
  • Minpunten
  • Cameravoering niet altijd ideaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • whahah cker op Very Easy gespeeld ofsow… en alle filmpjes geskipt… en niet creatieve mogelijkheden geprobeert … en het verhaal niet proberen te begrijpen…? 12 uur laat me niet lachen

  • Goed voor jou joh, over het algemeen wordt toch echt deze tijd gezien in het uit te spelen.

  • 12 uur is wel rete snel idd. Denk dat king gelijk heeft.

    Over het algemeen, als je gewoon een beetje relaxt speelt (niet rambo-raggen dus), zit je al gauw aan de 18 uur. Als je af en toe ook nog wat extra codec gesprekken voert e.d. zaakjes kruip je dus over de 20. Het is ook maar een gemiddelde verder he :).

  • ricooo, dan heb je zeker filmpjes doorgedrukt….



    Deze game is op dit moment de game van deze generatie (mijn mening)

    Deze game is zo uitgebreid! gewoon subliem



    owja: mooie review btw




  • 12 uur? Dat betekent niets, of je nou super goed bent of niet?

    Ieder z'n eigen tempo,….

  • als je wil speel je de game nog een stuk sneller uit. Alles doorklikken, en rambo stijl…

    Maar dan is de fun er ook wel vanaf…

  • tuurlijk speel je mgs3 niet op very easy, kom op zeg.

    Het is een klasse spel en ik ben nog bezig, ik zit nu op 6.5 uur.

    Wel vind ik hem iets minder als mgs2, maar dat kan aan mij liggen…

  • Qua verhaal en sfeer is het zeker DE game van deze generatie.

  • Al een tijdje geleden uitgespeeld. Vette game.

  • Tot nu toe vind ik hem erg leuk, maar ik wil nog zeker niet spreken over beste game van de generatie. Dat plekje is ingenomen door RE4. Misschien brengt deze er nog verandering in, maar dan moet het wel heel gek worden. Iig, erg leuke game en zeker ook wel een leuke review.

  • Ik ga hem eind deze week of begin volgende week halen. 3 topspellen achter elkaar (NBA Street V3, Ace Combat 05, MGS3) waar moet ik het tijd vandaan halen…

  • Metal Gear Solid 3 is een meester werk. Als er maar 1 game is die zogoed kwa script, sfeer, diepgang spanning en humor weet te mengen dan is het MGS3 wel. Mensen (mensen die nog niet hebben uitgespeeld) wat jullie tot nu toe hebben gezien en gespeeld is idd al SUPER vet…. wacht maar tot dat je bij de laatste uurtjes zit, een ware revolutie. Het einde is zo verschrikkelijk mooi, geen game of film kan hier maar een beetje in de buurt komen.

  • @ The Untouchable en The Bomb. Bedankt!

  • cooooool mara k heb er nooit 20 uurtjes over gedaan is mijn 3de mgs game 11.47 minuten en op normal

  • ergste spel dat er ooit bestaat :P

  • Sublieme game, echt een toppertje:D

  • jammer (DOM) dat konami deze game niet hype, want ze steken hen geld wel uit aan Rumble Rose ofsow. Ik begrijp die gasten niet. Deze game verkoopt alleen omdat hij goede cijfers verdient, terwijl als ie gehypt wordt nog meer zou verkopen.

  • Ze hadden hem in Europa wel wat meer kunnen promoten jah, maar MGS verkoopt toch wel door de fans en een spel valt alleen maar tegen als ie gehypt wordt…

  • ik ga hem denk ik binnenkort halen, maar ik koop in ieder geval eerst Gran Turismo 4 :)

  • MGS3, HALO, GTA3, RE4 zijn denk ik de beste games van deze generatie

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren