1. Star Wars: Republic Commando

Star Wars: Republic Commando

Om eerlijk te zijn ben ik niet bepaald een fan van Star Wars. Okay, de laatste twee films waren ook voor mij behoorlijke eyecandy, maar voor de rest zullen die jedi’s met lichtgevende zwaardjes en al die supersonische ruimteschepen die tussen asteroïden heen dwarrelen mij een zorg wezen. En laten die twee dingen nou juist net niet in Star Wars: Republic Commando aan de orde komen en speelt het spel zich ook nog eens af tussen de films The Phantom Menace en Attack of the Clones. Ook ik kon er dus niet onderuit komen om mijzelf eens in een Star Wars universum te verplaatsen. May the Force be with me!

Vanaf het begin van het spel zul je de wereld bekijken door de helm van een teamleider van een speciaal commando-team van de Republic, genaamd Three Eight. Samen met nog drie andere commando's is het aan jou om speciale operaties uit te voeren, die zich meestal in vijandelijk gebied bevinden. In het spel zul je de keuze krijgen over een klein arsenaal verschillende wapens, uitgezonderd dus de bekende lightsabers.

Samenwerking

Waar ik verbaasd over ben, is het feit dat Star Wars: Republic Commando zich presenteert als een squad-based First Person Shooter. Dit laatste klopt uiteraard, maar over dat in ‘teamverband samenwerken’ ben ik niet echt te spreken. Daarvoor is het allemaal te simpel opgezet in het spel. Zo kun je de leden van je team opdracht geven om een vijand te bestoken of ze de opdracht geven om deuren te openen, zichzelf te genezen of een bepaalde positie in te nemen. Dit klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar blijkt in de praktijk niets anders te zijn dan een knopje indrukken. Verder voel je vrijwel heel het spel door dat je eigenlijk helemaal geen opdrachten hoeft te geven aan je teamleden, omdat je de missies toch wel haalt. Daardoor hoef je ook bijna nooit tactisch te werk te gaan en blijft het knallen, knallen en nog eens knallen.

Scripted schietfestijn

Daarbij komt ook nog eens dat je teamgenoten, als je geen opdrachten geeft, vrolijk op hun eigen houtje de boel gaan verkennen en alvast voor de volgende deur of ingang klaar gaan staan. Dit gaf mij niet bepaald het idee dat ik de dienst uitmaakte (je speelt tenslotte een teamleider) en ook vond ik het storend dat je teamleden de route eigenlijk al uitstippelen voor je. Hierdoor merk je gewoon dat Star Wars: Republic Commando op alle vlakken erg lineair is en je eigenlijk huppelt van de ene schiettent naar de andere.

Wat ik ook een gemiste kans van LucasArts vindt, is de verscheidenheid in vijanden die je krijgt voorgeschoteld. Constant dezelfde tegenstanders neerknallen gaat bij ieder spel vervelen en dat geldt voor Star Wars: Republic Commando dan ook. Op een gegeven moment wordt het afknallen van Geonosians, Trandoshans of Droids gewoon saai en snak je naar ander vlees of mechanica.

Oog voor details

Dat betekent niet dat het spelen van Star Wars: Republic Commando een ondankbare taak is. Grafisch gezien is het spel dik in orde en kan het spel zich makkelijk meten met andere shooters van vandaag de dag. Veel dingen in het spel zijn met oog voor detail (en humor) ontwikkeld. Raak je bijvoorbeeld een Droïd in zijn kop, dan zal hij als een 'kip-zonder-kop' door blijven waggelen en mocht je per ongeluk wat vieze smurrie op je helm krijgen, dan zorgt een high-tech ruitenwissertje ervoor dat je weer helder kan kijken. Altijd handig als je geen doekje bij de hand hebt. Je kunt dan ook stellen dat de visuele effecten het hele spel dragen, waardoor de matige gameplay en het doorzichtige verhaal deels worden goed gemaakt.

Multiplayer

Naast die vrij lineaire Singleplayermodus is er ook een modus waarin je het online kunt gaan opnemen tegen anderen: de Multiplayermodus. Met maximaal 16 spelers tegelijk kun je Deathmatches, Team Deatchmatches en Capture The Flag gaan spelen. Een aardige toevoeging aan het spel uiteraard, al zijn alle modi vrij standaard en hebben we het allemaal eerder beter, origineler en leuker gezien.

Conclusie en beoordeling

Star Wars: Republic Commando is een degelijke titel geworden en is voor de echte die-hard Star Wars-fans onder ons zelfs verplichte kost. Ben je dit laatste echter niet, behoor je tot de gevorderden als het gaat om FPS-spellen en wil je een spel waar meer strategie en tactiek bij komt kijken? Laat Star Wars: Republic Commando dan voor wat het is en laat het lekker aan je neus voorbij gaan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Grafisch dik in orde
  • Toegankelijk ondanks genre
  • Minpunten
  • Interactie teamleden
  • Erg lineaire speelervaring
  • Eentonige vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • de review klopt helemaal, je moet een starwars freak zijn om dit spel te spelen en er echt lol in te hebben

  • die komt, zoals in het laatste artikel aangekondig, een weekje later. Dit omdat we nog geen recensie exemplaar hebben en het slechts met preview codes moeten doen. Jammer, maar het is niet anders.



    Mooie recensie Jef :)

  • Niet helemaal mee eens. Heb RC gisteren 4 uur gespeeld & me enorm mee vermaakt. Zonder dat je die posities inneemt haal je het meestal net niet. Game is inderdaad erg liniear & er wordt veel gescript, zoals elke goeie shooter hoort te zijn imo. Het is zeker geen tactisch hoogstandje, erg veel op actie gericht, maar wel een erg leuke rit, in ieder geval zeker niet iets voor alleen de Star Wars diehards.

  • imo vind ik het wel een mooie revieuw maar alleen de score mocht van mij een 8 geworden zijn… maarja , ieder zijn keus ^^

  • ik stoorde me bij de filmpjes echt enorm aan het feit dat zo'n klein geweertje een halve meter omhoog vloog als je ermee schoot



    dus wel een but- spel voor mij… ga em cker nie halen…

  • @birdofpray: Tsja, of Metroid is een Star Wars Ripoff, aangezien laatstgenoemde zo'n helm al een jaar of tien eerder had in z'n karakters. Onzin-statement dus. 't Is trouwens prey, niet pray :)

  • In deze review hebben ze commentaar op het te makkelijk besturen van je teamgenoten en in Brothers in Arms vinden ze dat geweldig. In BIA is het ook 1 druk op de knop.



    Vind ik een beetje tegenstrijdig…

  • Goede review. Informatief en duidelijk :)

  • Ik had 't erg naar m'n zin bij dit spel, terwijl ik maar 1 star wars film heb gezien (en het verhaal mij dus ook helemaal niet boeit). Het is zeker geen inovatief spel, maar wel erg veel actie en gewoon leuk om te spelen.

    "Dit spel speel je als je zelfs je hond Chewbacca hebt genoemd," slaat dan ook drie keer nergens op. Wanneer je gewoon een leuke, snelle shooter wilt, moet je dit spel zeker spelen.



    (ik zou 't dus een 8 geven)

  • In deze review hebben ze commentaar op het te makkelijk besturen van je teamgenoten en in Brothers in Arms vinden ze dat geweldig. In BIA is het ook 1 druk op de knop.



    Vind ik een beetje tegenstrijdig…

    ————————————————

    Dat vind ik dus ook.


  • Ik heb hem voor de xbox :P alleen de grafisch is het niks, niet van de xbox gewend.

  • In de ban van Star Wars. :P

  • Zeggen ze dat die van mij kort is.

    Ongeveer even lang als deze.

    Scheisse!

  • Ik heb deze game en de review klopt best(ook speel ik de multyplayer nog steeds, en het blijft fun)maar een punt van kritiek: deze game speelt zich niet tussen episode 1 en 2 af, maar in episode 2 en 3. Oke?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren