1. Oddworld: Stranger\'s Wrath

Oddworld: Stranger\'s Wrath

Electronic Arts heeft verstand van zaken doen. Dat kun je ze, ook als je een hekel hebt aan het bedrijf, namelijk wel nageven. Toen Microsoft dan ook Oddworld Inhabitants van de hand deed, was Electronic Arts het die snel zaken deed. En afgezien van het feit dat het spel wordt uitgegeven door EA, is het geestelijk vader Lorne Lanning die met zijn team aan de touwtjes trekt. Oddworld: Stranger’s Wrath is de nieuwste telg in de familie. Als fan van de Oddworld games schrok ik wel even toen ik de eerste beelden zag. Geen Munch? Geen Abe? Maar na een tijdje kreeg ik door dat de ontwikkelaar een nieuwe weg was ingeslagen. Met dit nieuwe spel werd eens een geheel andere kant van Oddworld belicht. En dat kon best wel eens gaan werken.

De hoofdrol is nu weggelegd voor Stranger, een zonderling figuur die nogal wat weg heeft van Clint Eastwood. De invloed van een film als For a Few Dollars More is dan ook duidelijk aanwezig. In een western omgeving is premiejager Stranger op zoek naar moolah (geld). Heel veel moolah. Het gaat namelijk niet goed met Stranger. Wat er precies aan de hand is, wordt niet meteen duidelijk. Daar zul je al spelende achter moeten komen. Wel wordt duidelijk dat Stranger dringend hulp nodig heeft. Stranger kan echter niet worden genezen als hij niet genoeg geld in huis heeft. Vandaar dat hij noodgedwongen met zijn kruisboog op pad gaat om het tuig van de richel in de gevangenis te kunnen gooien. Dood of levend.

The Good, the Bad and the Odd

Na een korte introductie waarin de basis van Oddworld: Stranger’s Wrath wordt uitgelegd, is het tijd voor het echte werk. Verschillende premies liggen op Stranger te wachten als hij een aantal gevaarlijke schurken uit weet te schakelen. Om een ‘baas’ uit te kunnen schakelen moet Stranger alleen eerst wel zijn handlangers uitschakelen. Daar komt dan ook zijn kruisboog om de hoek kijken. En omdat hij een fervente tegenstander is van vuurwapens, gebruikt hij Live Ammo. Levende munitie dus! Allereerst is het de bedoeling om deze beestjes te verzamelen. Wanneer dat éénmaal is gelukt kunnen ze worden ingeschakeld om criminelen uit te schakelen. Zo zijn er de Chip Punks: beestjes met een enorm grote mond. Zij moeten schurken naar Stranger toe lokken waarna hij andere munitie gebruikt om het karwei af te kunnen maken. En dat kan dan ook weer op een heleboel verschillende manieren. Thudslugs zijn wezentjes met een heel dik schild: ideaal om criminelen buiten westen mee te rammen. Of je gebruikt als speler een Bolamite, die de schurk in een kleverig web laat vastzitten. Elk beestje dat je gebruikt is weer ideaal voor een bepaalde situatie. Ook kennen alle beestjes een verbeterde ‘versie’, waarna Stranger harder kan knallen of juist een beter bereikt heeft.

Wanneer je na een poosje knallen dan eindelijk aankomt bij de ‘baas’ begint de lol pas echt. Deze bazen zijn namelijk ontzettend goed uitgewerkt, en vragen iedere keer weer om een andere tactiek. Vergeet alles wat je hebt geleerd bij andere bazen in een FPS, want in Oddworld gaat het er heel anders aan toe. Zo moest ik op een gegeven moment een baas verslaan die allerlei explosieven naar me toe gooide. En of dat nog niet genoeg was, stuurde hij ook een hoop van zijn handlangers op me af. Op vier verschillende plaatsen moest echter eerst een schild worden uitgeschakeld worden door mijn elektrisch geladen vliegjes. Wanneer het schild weg was, kon ik naar hartelust knallen, ondertussen wel steeds zijn dynamiet ontwijkend.

En zo was iedere eindbaas die ik trof weer anders. Of het nu ging om het oude vrouwtje met de hilarische naam Yo’ Mamma, of dat ik een dikke schurk uit een mijnkarretje moest blazen; het was iedere keer weer net iets anders. En was mijn munitie op, dan kon ik altijd nog overschakelen naar het derde persoon perspectief om schurken omver te beuken. En dat switchen werkt verbazingwekkend goed. Het is dan ook geen kunst om Stranger te besturen. Een grote pluim richting de ontwikkelaar dus. Ook op visueel gebied is men er weer in geslaagd om prachtige graphics tevoorschijn te toveren. Wat betreft het geluid zijn de stemmetjes weer van topniveau, zoals was te verwachten.

Conclusie en beoordeling

None

Oddworld: Stranger’s Wrath geeft aan het genre FPS zijn geheel eigen draai. Van Live Ammo, tot het moeiteloos schakelen tussen eerste en derde persoon perspectief. En Oddworld weet op visueel gebied zo’n beetje alle power uit de Xbox te persen. Eén van de mooiste titels die er op dit moment op Microsoft’s spelcomputer te koop is. Aanschaffen, of op zijn minst een keertje uitproberen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Kan het nog mooier?
  • Humor
  • Live Ammo
  • Minpunten
  • Herspeelbaarwaarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ?9, had niet verwacht dat het zo goed zou zijn

  • Wow dit is wel heel goed dus. Alleen jammer dat het eigenlijk geen herspeelwaarde heeft maar dat mag de pret niet drukken wel meerdere spellen heeft dat niet.

  • Lijtk mij weer ene ontiegleuke lach game:D

  • Ja, echt vet goed spel :) Origineel, grappig, mooi, leuk

  • ik vond geen enkele oddworld leuk dus dit lijkt me ook hard zuigen…

  • Oddworld: Stranger's Wrath is dus toch een goed spel geworden dat is verrasend, ik had het niet verwacht. ik ga deze toch maar een checken.

  • Verassenend is het allerminst. Als je de titel in de gaten had gehouden, had je geweten dat dit niet fout kon gaan.

  • Reactie van Mickster geplaatst op 13 maart 2005 18:31

    Verassenend is het allerminst. Als je de titel in de gaten had gehouden, had je geweten dat dit niet fout kon gaan





    Idd, iedereen die de game heeft gevolgd wist dat het een topper zou worden.



  • Oddworld staat gewoon voor kwaliteit.

  • @CAC wat je zegt is niet waar. Zo kunnen de games apart ontwikkeld worden door verschillende teams met aangepaste of zelfs aparte engines. Kijk maar naar Splinter Cell 1 en 2. Btw Oddworld had een PS2 versie in de maak van dit spel die al draaiende was en bepaalde sites zoals ign hadden dit zien draaien op de PS2 en zei dat het echt heel mooi was. Maar EA had het project voor PS2 opgedoekt… Spijtig!!

  • @ mortal Marcel en Mickster



    ik heb het inderdaad niet echt gevolgd, had ik mischien beter wel kunnen doen

  • ook niet gevolgd bedoel ik

  • raar man alle mensen hier zien die review en denke meteen kope lezen jullie niet meer reviews

  • Oddworld rocks!!! Jammer dat ie voor de PS2 gecancelled was, want ik heb geen Xbox :(

  • Ik baal er nog steeds van dat die game niet te spelen is op de 360.

    Iedere keer als er een lijst verschijnt met backwards compatible games, baal ik er weer van, aangezien Stranger er niet tussenstaat.

    Voor mij persoonlijk een top3 game voor de xbox all-time. Ik baal alleen omdat mijn oude xbox verrot is. Dus laat die game maar snel weer BC worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren