1. Asphalt: Urban GT

Asphalt: Urban GT

Gassen, beuken, vliegen, vallen en weer opstaan. Dat is waar het om draait in Asphalt: Urban GT, het derde spel dat door Ubisoft in de winkels word gelegd voor de Nintendo Dual Screen (DS). Het spel is een overzetting van het gelijknamige N-Gage-spel. Slap aftreksel van Burnout of toch de moeite waard om te kopen?

In Asphalt: Urban GT is het racen simpel en verloopt het soepel. Één knop voor gassen, één knop voor Turbo en één knop om te remmen. De Turbometer wordt gevuld door het omstoten van objecten zoals telefooncellen en strandstoelen. Kom je er dus midden in een race achter dat je turbometer op is… geen probleem joh! Rij gewoon wat strandstoelen omver en hij is weer helemaal vol. Op het onderste scherm van Asphalt: Urban GT word een map van de spelomgeving getoond waarop je tevens kunt zien waar jij en je tegenstanders zich bevinden.

Scheuren over het wegdek kan je in drie spelmodi: Arcade, Evolution en Multi Card Play. Arcade is om snel een potje te racen, wanneer je bijvoorbeeld weinig tijd hebt. Evolution is de hoofdmodus van Asphalt: Urban GT en het is hier de bedoeling om zo veel mogelijk wedstrijden en missies te winnen. Als je een missie speelt moet je bijvoorbeeld een snelheidsrecord verbeteren of wedden om geld dat je van je rivaal wint. Met het geld dat je wint bij wedstrijden kan je je wagen verbeteren. Of een nieuwe wagen kopen. De mogelijkheden om je auto te tunen zijn redelijk uitgebreid en je merkt je aanpassingen ook echt tijdens het spelen.

De vele automerken in Asphalt: Urban GT, waaronder Lamborghini en Volkswagen, zijn verspreid over vier klassen. 4x4 SUV, Classic, Compact Cars en Urban Racers. 4x4 SUV is voor de zware wagens zoals Jeeps, Classic is voor de oude wagens, bijvoorbeeld de Chevrolet, in Compact Cars vind je Peugeots en in Urban Racers scheur je in Lamborghini’s en andere snelheidsmonsters.

Dan is er nog Multi Card Play. Ofwel met twee tot vier spelers over het asfalt scheuren van Urban GT. Je kunt hier een enkele race afwerken (twee tot er met vier personen), een kampioenschap waarin je meerdere races achter elkaar moet winnen (twee tot er met vier spelers) en Cop Chase (twee spelers). In de laatste neemt één speler plaats achter het stuur van een Lamborghini die is omgetoverd tot een politiewagen. De andere speler is de ‘boef’ die zich niet mag laten vangen door de speler met de politiewagen. De speler met de politiewagen vangt de boef door zo lang mogelijk een icoon op hem gericht te houden. Dit doet hij door strak achter de boef te blijven rijden. Helaas ondersteunt het spel geen download play, en moet elke speler beschikken over een spelcassette van Asphalt: Urban GT om virtueel te kunnen racen.

Aan de kwaliteit van de beelden valt goed af te zien dat Asphalt: Urban GT een overzetting is van een N-Gage-spel. Het spel ziet er soms gewoon écht lelijk uit. Ook vind ik het jammer dat je tijdens de replays van races geen objecten, verkeer en tegenstanders ziet. Het geluid is echter wel oké. Dankzij het stereogeluid van de DS hoor je precies waar er een tegenstander zich bevindt. Een leuke toevoeging, die we dan ook in toekomstige racespellen op de DS terug hopen te zien.

Conclusie en beoordeling

None

Asphalt: Urban GT is aardig geslaagd. Een goed spel dat op enkele fronten wat steekjes laat vallen, en dan voornamelijk op visueel gebied. Ondanks dat de Turbometer niet helemaal goed is uitgewerkt verloopt het racen lekker soepel. Met de vele spelmodi ben je ook wel even zoet. Een goede keus als eerste racespel voor de DS, maar het kan altijd beter. En met Need for Speed Underground DS in het vooruitzicht raden we de echte racefreaks aan daar nog even op te wachten. Voor een goede arcade-racer kun je echter bij Asphalt: Urban GT terecht.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • De speelduur
  • Het racen
  • Stereogeluid
  • Minpunten
  • Visueel wat minder
  • Replays

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind 't er eigelijk best goed uitzien… PSone kwaliteit!

  • Het eerste plaatje is lelijk. Bij het racen zelf ziet het wel best mooi uit.

  • Is die niet op de n-age?

  • Visueel wat minder=>hahah, DS kan niet beter–>Net ik ben geen fanboy, zowel de PSP als de DS staan met niet aan.

  • Ds kan egt wel mooier, zie Rayman en Mario

  • jammer….

  • @koentje Ridge Racers DS

    NFSU2

  • sorry dat ik het zeg maar ik vind die foto`s super lelijk! psx was nog beter

  • veeeel beter zelfs !!

  • ik dacht meer aan een 5 of een 6, want het is gewoon een viese n-gage port

  • Ik snap nog altijd niet waarom de DS geen texture filtering heeft :s Zo moeilijk is dat toch niet?? Zo ziet het er bij momenten minder uit dan de N64 (die had wel texture filtering) en soms beter. PS1 kan veeel beter dan dit spel (zie GT1 en 2, Ridge Racer Type 4,…) DS is scherper en kan meer polygonen aan maar qua textures is het toch wat minder.

    Racers vind ik trouwens maar stom op de DS, het tweede scherm wordt bijna altijd als map gebruikt meer niet. Dan liever de PSP ervoor kijk maar naar Ridge Racer en Wipeoust Pure die er fantastisch uitzien! Maar de DS gebruik ik voor andere spellen zoals Another Code, Lost in Blue, Ware-io Ware,…

  • Dit is dus egt een kutgame, ziet er niet uit. De DS kan visueel meer dan dit. Maar dit zijn pas launchgames(en zelf daarvoor zijn de graphics van deze game te schandalig voor). En dat racen is niet zo soepel als je het mij vraagt. NFSU gaat hopelijk veel beter worden dan deze game.

  • Ik denk dat het niets te maken heeft met graphics. Je gaat me niet vertellen dat bijvoorbeeld Perfect Dark en Zelda op de N64 er zo goed uit kan zien op de PSOne? En aangezien Mario 64 DS een grote verbetering qua graphics is t.a.v de Mario 64 game, denk ik dat hij wel degelijk betere graphics kan dan de PSX en Nintendo 64.



    Ik heb Asphalt gespeelt en gezien, het ziet er wel aardig uit, maar het is niet een erg goede racer. Kan waarschijnlijk wel een stukje mooier. Maar deze screenshots zien er minder mooi uit dan wanneer je het bewegend ziet.

  • @zeraph_nl Nee idd de PS1 miste effecten die de n64 wel kon. Maar denk eens de texture filtering weg bij N64 games en dan zie je dat het er toch minder uitziet hoor omdat de charactermodellen uit minder polygons bestaan. Kijk eens naar Soul Reaver en Crash bandicoot 3 op de PS1 de modellen waren veel gedetailleerder en hadden ook grote open omgevingen. En tja bij de n64 kon je 8 mb ram bijsteken normaal dat het er zo mooi uitzag. Doe 8 mb bij de PS1 en het zag er ook veel beter uit!



    "En aangezien Mario 64 DS een grote verbetering qua graphics is t.a.v de Mario 64 game, denk ik dat hij wel degelijk betere graphics kan dan de PSX en Nintendo 64.



    Ja idd het ziet er beter uit hoor ik heb het gespeeld. De personages zien er veel gedetaileerder uit en bestaan uit meer polygons. maar de n64 kon maar 150k per seconde en de ps1 360k polygons per seconde! Dus Super Mario 64 Ds kon de PS1 zeker aan hoor, zo mooi is het niet. De DS is een fantastisch apparaatje maar ik het gewoon spijtig dat er geen texture filtering in zit, ze konden het toch gemakkelijk implementeren, het is een techniek van meer dan 10 jaar oud! Maar ach de DS graphics zullen wel beter worden zeker, maar beter dan de PS1? hmmpf Nog een vbtje kijk naar Rayman 2 en Ridge Racer voor de DS en dan naar de PS1 versies, sorry maar voor PS1 ziet het er beter uit…


  • Nou jongens, ik heb het plaatje veranderd, kunnen we nu ergens anders over gaan zeiken?

  • lijkt me geen geweldig spel…en het benut denk ik ook niet alle grafische mogelijkheden van de DS

  • psp is niet ontopic, reactie verwijderd

  • ik heb hem gehad na het zien van Ridge Racers op psp was ik verkocht :P

  • @Berserk Je hebt gelijk in theorie zou het mooier kunnen zijn. PSX zou Mario ook wel aan kunnen. Maar vaak wordt het vreemd genoeg nog niet uit de console gehaald na een paar jaar. En de games zijn idd nog mooier t.o.v de DS op het moment. Ik neem persoonlijk al dat genummer van cijfers niet al te serieus. De GBA zou 32 bit moeten zijn maar dat zie je er bijvoorbeeld niet aan af.

  • Berserk je zegt dus eigenlijk: Als de PS1 krachtiger zou zijn zou hij krachtiger zijn.



    Lees deze zin nog maar eens over:

    En tja bij de n64 kon je 8 mb ram bijsteken normaal dat het er zo mooi uitzag. Doe 8 mb bij de PS1 en het zag er ook veel beter uit!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren