1. Wat de iPad zo bijzonder maakt

Wat de iPad zo bijzonder maakt

Nadat ik de weblog van Lauran had gelezen voelde ik me verplicht om te reageren. Hij noemt een 'One Laptop per Child' (OLPC) nuttiger dan de iPad van Apple. Ik ben het met Lauran eens dat de OLPC een geweldig apparaat is. Maar dan wel voor de doelgroep waar het voor ontworpen is: schoolkinderen in ontwikkelingslanden. De iPad daarentegen is precies wat de Westerse consument kan gebruiken.

Naast Lauran zijn er veel mensen die het nut van de iPad niet inzien. Het is gewoon een iPod Touch maar dan vier keer zo groot. Het kan geen optische schijven lezen, speelt een beperkt aantal videoformaten, heeft geen USB/FireWire-poorten, het heeft geen (breedbeeld) HD resolutie en er draait geen volledig OS zoals Windows 7, Linux of Mac OS X op. En toch gaat het apparaat in Nederland waarschijnlijk €450 (16GB zonder 3G) kosten.

Zoveel dingen die ontbreken of half aanwezig zijn, wat is er dan zo geweldig aan dit apparaat? Waarom komt Apple in vredesnaam met zo’n product? De kracht van de iPad zit hem in twee dingen: het grote 9.7 inch-scherm en de Apple Stores (App, iTunes- en iBookstore). Vergeet alle andere dingen, het draait om deze twee.

Voorheen, in de jaren 90, hadden gezinnen die een beetje up-to-date waren een thuiscomputer. Je weet wel, zo’n grote, geel/grijze kast van HP of Compaq. Deze stond in de woonkamer omdat iedereen er gebruik van moest kunnen maken. Eigenlijk was er geen plek voor, maar toch kregen de mensen het voor elkaar om ergens in een hoekje een klein bureau neer te zetten. Na schooltijd was het altijd ruzie met je broertjes en zusjes over wie er achter de PC mocht.

Gelukkig werden notebooks na 2000 een stuk goedkoper en sneller. Het bureau met de computer kon weer weg. Een notebook kun je immers op de eettafel of bank gebruiken. Na 2005 werden notebooks nog goedkoper. Zo tussen de 500 en 1000 euro had je een prima apparaat. En dankzij het internet, mail en sociale netwerken hadden jij, je broertjes en je ouders een reden om ieder een eigen notebook aan te schaffen.

Wat doen jij, je broertjes en je ouders voornamelijk op die notebooks? Jullie surfen over het internet, checken jullie e-mail, voegen vrienden toe op Hyves, typen een verslag uit, luisteren naar muziek, kijken naar gedownloade films/TV-series en spelen zo nu en dan een spelletje.

Waar in dit verhaal heb je een volledig OS nodig? Of optische schijven? Of USB-poorten? Waarom zou je überhaupt gebruik maken van een 3 kilo wegend, plastic monster wat maar 3 uur meegaat? Het enige wat je nodig hebt, zijn je vingers, een batterij die 10 uur meegaat en een scherm dat groot genoeg is. En dat is precies wat de iPad in huis heeft.

Toen de iPhone en iPod Touch werden gelanceerd, hoorde je een hoop mensen klagen over de technische specificaties. Langzame processor, slechter camera etc. Maar het is gebleken dat het niet om de hardware draait. “It’s all about the software”. We hebben de app-revolutie bij de iPhone en iPod Touch gezien. Hetzelfde gaat bij de iPad gebeuren. Het grote scherm geeft gebruikers en ontwikkelaars veel meer mogelijkheden. Veel meer dan dat je je nu kunt voorstellen.

Even een voorbeeld. Sinds het internet gaat het steeds slechter met de kranten en tijdschriften. Redacties, distributie en de uitgave zelf kosten veel geld. Dat geld moet ergens vandaan komen. Maar de mensen willen hier niet meer voor betalen. Waarom zou een persoon voor een krant moeten betalen, als je het nieuws gratis op nu.nl kunt lezen? En waarom zou een persoon de National Geographic kopen, als je op Wikipedia dezelfde feiten gratis kunt lezen?

Rupert Murdoch, een grote mediamagnaat uit Amerika, vind de trend van gratis nieuws en artikelen helemaal niets. Het liefste ziet hij mensen betalen om toegang tot bijvoorbeeld nytimes.com te krijgen. Ik ben er van overtuigd dat de iPad en tablets in het algemeen voor de oplossing gaan zorgen. Het beste wat je kunt krijgen is je favoriete krant of tijdschrift in digitale vorm. Je behoudt de kwalitatief hoogstaande artikelen maar het is goedkoper dan de fysieke variant en maakt gebruik van de voordelen die digitale media met zich meebrengen.

Stel je voor dat je de Voetbal International voortaan slechts €1,59 kost. En dat je het tijdschrift zo kunt bekijken:

Als de video niet laadt: Sports Illustrated - Tablet Demo 1.5

Wie heeft daar nou geen €1,59 voor over? En dit is slechts één voorbeeld van een type applicatie waar de iPad zich uitstekend voor leent.

Een ander voorbeeld: bordspellen zoals Monopoly? Nooit meer geld tellen en wisselen. Nooit meer kaartjes kwijtraken. Nooit meer dobbelstenen die van de tafel vallen. Leg de iPad op tafel, gezellig met de familie er omheen en start Monopoly maar op. Of denk aan een tekenprogramma zoals Brushes. De handzaamheid van een schetsboek en de kracht van tekenen op een computer op je schoot.

Er wordt nu met argusogen naar de iPad gekeken en dat is terecht. Het is lastig om het geniale van iets in te zien als het er nog niet is. Maar als het apparaat eenmaal uit is en de applicaties beginnen te komen, is er geen houden meer aan. Iedereen, ook Lauran, zal overtuigd raken van de potentie en mogelijkheden van de iPad.

In deze weblog ga ik voornamelijk in op de iPad. Mocht een andere fabrikant een soortgelijke tablet met soortgelijke functies op de markt brengen dan ben ik daar net zo enthousiast over. Ik ga er vanuit dat er een hoop negatieve reacties zullen volgen. Dus nogmaals, de iPad zal pas zijn nut laten zien als de Apps op stoom komen. Volgend jaar om deze tijd zal ik met een nieuwe weblog terugblikken naar deze weblog.

Dit artikel delen

Over de auteur

Conkert Welkom op mijn profiel. Mijn naam is Roy Abbink. Op het moment van schrijven ben ik 23 jaar en woonachtig in Leeuwarden. In deze stad studeer ik 'Communication & Multimedia Design' aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Mensen kennen mij mogelijk van InsideGamer (waar ik dezelfde nicknaam heb). Ik werk bij InsideGamer als ontwerper en af en toe schrijf ik ook nog eens een stukje.