1. Do you wanna be my Valentine?

Do you wanna be my Valentine?

Het is weer bijna zover,

twee á drie weken van te voren krijg je de zogenaamde ''aftelling'', met reclames, aanbiedingen van vanalles, progamma's die eenmalig worden uitgezonden, en de meest onbekende bloemenkoerieren waarvan je de naam vrijwel onmogelijk uit kan spreken.

Het lijkt wel kerstmis, maar dan in de winter, en wat maar een dag duurt, maar waarvan de ''aftelling'' het meest vervelende is: Valentijn. Rozen worden verkocht, beertjes in de etalages gezet en de meest zoete valentijnkaartjes kunnen versturd worden, die overigens niet eens echt romantisch zijn.

Zo had ik gister een afspraak in de stad, en ik liep, omdat ik een uur te vroeg was, even een winkel in. Kaboem, overal rozen, beertjes en kaarten, ik dacht dat ik aangevallen werd. Ik loop naar de beertjes toe, die me allemaal aan lachten met een lach waarvan ik het gevoel kreeg dat ze me 's nachts zouden aanvallen. Op de een of andere manier hebben al die beertje hetzelfde hartje vast, zo lijkt het, de een groter dan de ander. Ik pak een van de kleinste op en kijk op het prijskaartje, en ja hoor, 15 euro voor een beertje dat niet eens (hoe klein en duur hij ook mag zijn) in de brievenbus past.

Ook op school lijkt het wel een ware epidemie te zijn dat verspreidt werd: zodra je de school binnen komt word je overspoeld met een geur van rozen. Je hele mailbox wordt volgespamt met de meest prachtige aanbiedingen, nieuwe telefoons voor je geliefde voor een klein prijsje, maar ook rozen die zogenaamd vers van het veld komen. Al die mensen die met veel te grote beren thuiskomen, rozen op school rond moeten sjouwen, die overigens al dood zijn voordat de ontvanger thuis is, en chocola die al gesmolten is voordat het de brievenbus ingaat.

Alle mensen die zo ontzettend hun best doen, via hyves, via internet, via weet ik veel wat voor sites of winkels, om hun liefde aan iemand te verklaren, en dan het met een ''nee'' moeten doen, waarom zou je dan geld uitgeven aan de liefde, die toch niet te koop is?

Ik zeg, Valentijn is een commercieel iets dat door slimme zakenlui is bedacht, die elk jaar weer bakken met geld verdienen. Waarom geld aan iets uitgeven wat je ook midden in het jaar kan doen, en dan iemand net zo gelukkig maakt, en vrijwel altijd veel onverwachter aankomt dan als je dat op Valentijnsdag doet.

Dit artikel delen

Over de auteur