1. Resident Evil 4

Resident Evil 4

Series kunnen opstaan uit de dood. Toen Resident Evil 4 in de oude vorm werd getoond, raakten veel mensen hun vertrouwen kwijt in de ooit zo toonaangevende horrorserie. De vernieuwing die een jaar later volgde, haalde alle liefhebbers weer terug. Ik wil je eigenlijk niet lastig vallen met details die je waarschijnlijk allemaal al weet. Oké, even kort dan: je bent als Leon Kennedy op zoek naar de dochter van de president, er zijn geen zombies meer, het spel is volledig in 3D (geen statische achtergronden dus), via Shenmue-achtige knoppencombinaties doorsta je enkele actiescènes en het verhaal gaat over een religieuze beweging met snode plannen tegen wereldvrede. Is dit alles genoeg om een klassieker neer te zetten? Lees. En huiver.

Meer weten over Resident Evil 4? Bekijk onze productpagina.

Als ik de grootste vernieuwing van Resident Evil 4 moet noemen, dan is dat het verschrikkelijk hoge tempo. Je kabbelde wat af in de voorgaande delen. Al wandelend door nauwe gangen zocht je naar oplichtende voorwerpen en open deuren. Was de deur open, dan volgde een laadscherm. Was de deur dicht, dan kreeg je een melding en draaide je je erg rustig om. Zo begint Resident Evil 4 ook. Je komt aan in een dorpje en ziet wat vijanden lopen. Wat doe je? Je gebruikt de oude tactiek, lokt de vijanden en schiet ze één voor één af voor ze jou bereiken. Vervolgens doorzoek je kamers en leer je spelenderwijs omgaan met de actieknop.

Die actieknop is magisch. Als je vordert in het spel zul je merken dat je hem meer gaat gebruiken. Daarnaast krijg je de beschikking over allerlei brute wapens, die je koopt van een vreemde koopman. Steeds als je die koopman bezoekt, vraag je jezelf af hoe die man daar nou terecht komt. Maar dat terzijde. Door die wapens openen zich legio aanvalstactieken. Je denkt terug aan de tijd dat je een First Person Shooter speelde, lanceert een rocket launcher in de groep vijanden en begint rond te rennen met een uzi of een shotgun. “Hey, dit is leuk,” denk je nog terwijl je met de actieknop deuren intrapt en ladders opklimt.

Toen ik een paar speelvelden verder was, voelde ik me leeg van binnen. Ik begon de nauwe gangetjes, trage besturing en schrikeffecten te missen. Nu rende ik alleen maar rond in grote, wijde omgevingen en voelde ik me opgejaagd. Dat was allemaal wel leuk, maar het voelde niet als Resident Evil. Gelukkig was dit gevoel tijdelijk, het spel was nog lang niet afgelopen. Je werkt Resident Evil 4 namelijk niet alleen in een hoger tempo af, je bent er ook nog eens langer mee bezig. De effectieve speeltijd (dus laadtijden en trage besturing niet meegeteld) is echt stukken langer geworden.

Ik gok trouwens dat we het opgejaagde gevoel dat ik hierboven beschrijf, te danken hebben aan Mikami. De geestelijke vader van de serie heeft zich niet echt bemoeid met Resident Evil 0 en lijkt al zijn inspiratie bewaard te hebben voor Resident Evil 4. Schrikeffecten treden wel degelijk op, maar veel beter vond ik het gevoel dat je niet weet waar je als eerste moet kijken. Dit begint al in de allereerste minuten dat je het spel speelt. Je wordt afgezet door twee agenten en stuit in het eerste huis op een niet zo vriendelijk persoon. Als je deze hebt vermoord, hoor je een auto wegrijden en gebrul van vijanden. Bij het verlaten van het huis treedt het gevoel op: waar zitten de vijanden? Hierdoor wordt een speciaal gevoel van angst gecreëerd, namelijk het gevoel dat je nooit ergens je rug naartoe kunt keren. En dat is lastig in een videospel waarin je toch echt verder wilt komen.

Even iets anders. Herinner je Resident Evil: Code Veronica nog? Het moment dat je het gevangenencomplex verlaat en een gigantisch, op het oog verlaten landhuis bereikt? Dit heeft voor mij altijd symbool gestaan voor de hele serie. Steeds dacht je een bepaalde omgeving helemaal doorzocht te hebben en toen stuitte je op iets wat je naar een compleet nieuw speelveld bracht. De nieuwe omgevingen hadden altijd hun bijzondere aantrekkingskracht en natuurlijk zieke vijanden. Resident Evil 4 heeft dit ook, maar het is naar mijn mening nog briljanter en zieker opgezet. Leon bewandelt een veel groter gebied dan in andere delen en komt in diverse omgevingen, van een kerk tot een mysterieus kasteel.

Mysterieus. Nog zo’n woord dat de Resident Evil serie kenmerkt. De verhaallijnen waren altijd erg uitgebreid en zaten vol geheimen en mysterieuze personages. Ook dat is niet verloren gegaan, maar toch is het anders. De notities die je overal vindt zijn in vergelijking met andere delen veel leesbaarder geworden. Vaak speel je zelf ook de hoofdrol in de notities, en dat is natuurlijk altijd leuk. Doordat je alles sneller leest, kom je meer over het verhaal te weten. De tussenfilmpjes zijn vervolgens zaken die je al voelde aankomen, of soms juist niet. Het verhaal is goed neergezet en er treedt niet echt verveling op als we het einde naderen. Typisch Resident Evil: gedurende het spel kom je in aanraking met andere personages, je leest in de notities ook over andere indringers behalve jijzelf.

Er is weinig te zeiken over Resident Evil 4. Het spel ziet er werkelijk prachtig uit, het zet echt een nieuwe standaard voor GameCube-titels. Vooral de tussenfilmpjes, die door de engine zelf worden gegenereerd, zijn bijzonder mooi en personages komen daarin realistisch over. Maar ook de rest van het spel straalt pure kwaliteit uit. De baasgevechten kunnen nog niet op tegen bijvoorbeeld Kingdom Hearts (die ik persoonlijk erg goed vond), maar zijn nog steeds veeleisend en bevatten zieke tegenstanders. Bovendien word je qua ammunitie en levensbalkje weinig cadeau gedaan, en vereist elke baas een aparte tactiek. De kunstmatige intelligentie van de bazen, maar ook die van de andere tegenstanders, is verder onverwacht goed. Vijanden klimmen net als jij een trap op of ontwijken jouw kogels.

Is er dan helemaal niets aan te merken op deze op het oog fantastische creatie van Capcom? Tsja, de actie blijft natuurlijk wel erg rechttoe-rechtaan. Je rent van de ene naar de andere locatie, op zoek naar sleutels en andere voorwerpen. Door de open omgevingen heb je een gevoel van vrijheid en op sommige momenten krijg je ook daadwerkelijk de keuze tussen twee routes. Uiteindelijk komt het echter op hetzelfde neer. De logica in sommige puzzels ontbreekt ook nog steeds, en over het algemeen zijn ze vrij simpel. Verder vond ik de conversaties via een Metal Gear Solid-achtig apparaatje nogal flauw, maar dat is eigenlijk nauwelijks een minpunt te noemen. Tot slot dien je enkele malen in het spel de dochter van de president te beschermen. Rondlopen met een weerloos personage irriteert me altijd en nu ook, al zijn enkele actiescènes waarin je samenwerkt wel leuk uitgewerkt.

Conclusie en beoordeling

None

Resident Evil 4 is voor mij als horrorliefhebber nu al het beste spel van 2005. Mochten sommige titels die nog voorbijstreven, dan is 2005 een uitstekend gamejaar geweest. Je kent onze standpunten omtrent de ‘10’ en ik wil ze niet nog een keer uitleggen. Bovendien een Insiders Choice omdat Capcom iets heeft gedaan waar veel bedrijven van kunnen leren: een project op de shop nemen omdat het niet vernieuwend genoeg is, ondanks de hoge kosten die daaraan verbonden zijn. Resident Evil 4 is de beste titel die je kunt kopen voor de GameCube; het heeft snelheid, een lange levensduur, ziet er prachtig uit en biedt een geweldige ervaring. Het is moeilijk uit te leggen, maar voor het eerst in de serie heb ik het idee alles zelf in de hand te hebben. Hiervoor koop je gewoon een GameCube. Heb je onlangs de beelden van de nieuwe Zelda gezien? Mooi hè? Toch gaat die titel het wat mij betreft nog knap lastig krijgen om Resident Evil 4 van de troon te stoten.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Indrukwekkende visuele stijl
  • Hoog speeltempo
  • Angstige, indringende spelervaring
  • Lange levensduur
  • etcetera.
  • Minpunten
  • Redelijk lineaire spelopbouw

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een echte must have game voor mij!

    De beste game die er tot nu toe is denk ik wel!

    Teminste voor de gene die dit soort spellen leuk vinden.

  • Best console game van de generatie tot nu toe imo ik vond het geweldig en elke gamecube bezitter moet deze verplicht aanschaffen =)

  • Ik heb geen kubus ik ga hem halen voor de PS2.

  • _0_ Resident Evil 4 _0_



    Beste game van deze generatie dus zeker een 10 als cijfer waardig.



    De USA versie heb ik 2 keer achter elkaar uitgespeeld, en dat doe ik zeer zelden bij spellen. Dit spel was een uitzondering, het is gewoon te goed. Ik ben zelfs van plan om aan een derde ronde te gaan beginnen… \0/



  • Ik wou al zeggen, als deze geen 10 krijgt weet ik het ook niet meer.

  • Ik kan alleen maar zeggen dat ik, gezien mijn RE4 ervaringen tot nu toe, het volmondig eens ben met de 10 die dit juweeltje krijgt van IG :)



    Mooie recensie ook, Kris ;)

  • Jup, die 10 verdient dit spel zeker. Over die nieuwe Zelda is nog weinig bekend, dus daar kan nog niet veel over gezegd worden, maar als ze daar een net zo goed of beter verhaal hebben opgezet als bij OoT gaat die dit spel mischien NET van de troon stoten. Maar mischien ook niet..we zullen zien :)

  • Een 10, kverwachtte niet anders :P Mss toch 's de stof van me gamecube vegen…

  • Ik zou het maar doen T1G, dit zou wel eens het beste spel van het jaar kunnen worden ;)

  • kan niet wachten om hem morgen te gaan halen :D:D:D:D

  • Het feit dat je naam SC Gamer is zegt volgens mij al genoeg.



    Knappe review, en een meer dan verdiende score!

  • Nu heeft elk platform een 10

    =)

  • SC gamer,

    Je hebt gelijk iedereen gaat hier nu spontaan een xboxkopen omdat jij het zegt =)

  • WHahah Doom 3 een 10? Halo 2 een 10? Weet je hoe teleurstellend dat spel was…en Prince of persia verdient al helemaal geen 10 en Brothers in Arms heb je nog nie eens kunnen spelen of de winkels moeten bij jou vroeg opengaan.



    Ontopic: Dit spel verdiendt idd een 10. Een waar kunstwerk=)

  • x"""""""""""D

    je snapt dat re4 niet eng is maar spannend? zie het als een achtbaan. tis niet eng, maar gewoon spannend. maar er zijn altijd watjes die roepen dat het nep is omdat ze de spanning niet aankunnen.



    doom 3.. been there,don that. saaaaai en voorspelbaar

    geef danr e4 maar. lekker ontdekkingsgevoel .



  • Een 10 dat vind ik toch wel wat over dreven maar ja het is idd een MUST HAVE

  • ik koop hem ook denk ik…lol

  • wow.

    RE is een van mijn lievelingsseries.

    RE4 zal ik dan ook wel zeker kopen!

  • Hoppakee, de 10de 10 voor RE4 :P Ik heb vorige week donderdag m'n DS'je gehaald (een dag voor release :)) en als ik geld had, moest ik deze persee voor m'n Cube halen. Ik heb wat shit verkocht etc, wat gewerkt, en tada. RE4 is vanmiddag van mij!! Yes yes, ik heb er zin in

  • Briljante recensie, beste game op de GameCube tot nu toe, gisteren gehaald, ik kan het niet met woorden beschrijven.



    Goede recensie Kris!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren