1. The Future of PC Gaming – Triple Monitor Set-ups!

The Future of PC Gaming – Triple Monitor Set-ups!

Veel mensen en ontwikkelaars zijn nogal snel in hun oordeel om PC gaming definitief dood te verklaren. Dankzij Full-HD TV’s voornamelijk, zijn consoles erg dicht bij de PC-ervaring gekomen en bovendien is piraterij er een veel kleiner probleem dan op de PC. Maar toch gaat het zo’n vaart niet lopen, en dat komt door de nieuwste ervaring die je achter een televisie niet gaat krijgen. En dat is gamen met een triple-monitor set-up.

Goed, laat ik dit concept even verklaren en dat kan vrij simpel: Triple-monitors betekent precies dat wat het zegt. In plaats van een speelscherm over één scherm spreid je het beeld uit over drie schermen.

Sinds vandaag heb ik dus drie 22” widescreen-schermen. Ja, decadent en what not, maar toen er in de slowchat gevraagd werd of ik dat ook bij games kon toepassen ben ik wat onderzoek gaan doen en naar blijkt is dat inmiddels mogelijk. En zo, enkele minuten later, speelde ik Half-Life 2 over drie schermen op een resolute van 5040x1080.. En damn, wat is dat een ervaring!

Hoe werkt het dan? Nou ja, de game laat je een field of view zien, die bijna 100% vergelijkbaar is met wat de mens in het echt ziet. Dat betekend dat je op normale afstand van het middelste scherm zit, en de buitenste schermen (iets gebogen) ernaast hebt. De game geeft op het middelste scherm normaal beeld weer en op de twee schermen ernaast een ietwat vertekend beeld (dat je vanuit je ooghoeken ziet en daarom “normaal” ziet tenzij je je hoofd ernaartoe draait), dat betekend dat je de gamewereld in je volledige gezichtsveld hebt en niet langer het idee hebt naar een scherm te kijken.

Juist, in mijn recensies zeg ik wel vaker dat een game mij echt het gevoel geeft in de spelwereld te zijn. Dat komt dan door de gameplay en de algemene ervaring. Dankzij de Triple-screen set-up is het echter dichter bij de werkelijkheid dan ook.

Hoe doe je dit thuis, nu, ten eerste moet je drie schermen hebben, het liefst in dezelfde afmeting natuurlijk, anders verklein je het wow-effect aanzienlijk. Daarna download je het volgende stukje software: SoftTH. Je plaatst deze bestanden naast de executable, van bijvoorbeeld Half-Life 2, en vervolgens run je de game en zet je Widescreen-resolutie aan. That’s it. Heb je de mogelijkheid (door een paar vrienden bijvoorbeeld zo gek te krijgen hun schermen mee te nemen (let op, drie schermen = drie aansluitingen en dus twee videokaarten in je PC vereist!) doe dit dan zeker.

Doorheen deze log zie je screens die ik heb gemaakt heb en een tweetal foto’s van de set-up bij mij thuis. Klik op de screenshots voor een groter image. Maar de beste demonstratie zie je hieronder:

ATI heeft inmiddels videokaarten uit die dit hardwarematig ondersteunen, ze noemen het ATI EyeFinity. Die andere graphicscard ontwikkelaar, NVIDIA, staat op het punt ook met zoiets te komen. Ten slotte is er nog een redelijk duur kastje (Matrox TripleHead2Go) te koop waarmee je hetzelfde kunt uitvoeren.

Nu schermen goed geprijsd zijn en ATI en straks ook NVIDIA de technologie gaan verspreiden gaat dit zeker nog eens heel groot worden, dit wordt -vanaf 2011- de toekomst van PC gaming, mark my words!

Dit artikel delen

Over de auteur