1. Biografie Shigeru Miyamoto

Biografie Shigeru Miyamoto

Shigeru Miyamoto is inmiddels al bekend en berucht in de gameswereld en wordt ook door velen aanbeden alsof hij een God is, maar hij heeft daarvoor een lange weg moeten afleggen. Hij heeft daarvoor de juiste beslissingen op het juiste moment moeten nemen en we weten nu natuurlijk allemaal dat hij daar met glans in geslaagd is. Om deze levende legende nog eens te eren, heb ik hier een biografie voor jullie, die jullie wat wijzer zal maken over het leven van Shigeru Miyamoto.

Miyamoto zag zijn moeder voor het eerst op 16 november 1952 en groeide op in een plaatsje dat niet ver van zijn huidige woonplaats ligt, namelijk Kyoto. Hij had natuurlijk als kind nog niet veel weet van computer games en dergelijke, dus zocht hij zijn avonturen op in zijn eigen omgeving, namelijk de natuur. Hij ontdekte namelijk op een gegeven moment in zijn leven dat er een mysterieuze grot in de buurt van zijn huis was, maar durfde er niet binnengaan. Na een tijdje had hij toch de moed bijelkaar geraapt om toch maar eens de grot binnen te gaan en spijt heeft hij er nooit van gehad. Hij ging er namelijk met een lantaarn in de hand naar binnen en deed steeds meer ontdekkingen en juist daardoor kwam hij steeds terug naar die grot. Deze ervaring heeft veel indruk op hem gemaakt in zijn jeugd, zo vertelde Miyamoto en lijkt deze ervaring ook mee te nemen in de games die hij maakt. Dat valt vooral te zien aan zijn Zelda games, die veel van zijn verhaal lijken weg te hebben.

Maar dat was niet het enige waarmee Miyamoto zich bezig hield, hij maakte ook graag dingen voor anderen en liefst iets waar ze plezier aan hadden. Zo heeft hij op een bepaald moment in zijn leven zelfs eraan gedacht om schilder te worden, maar dat is hij dus nooit geworden. Wel heeft hij een tijdje speelgoed gemaakt, maar ook dat was dus van korte duur. Daarom richtte hij zich maar volledig op zijn studies, namelijk ‘Industriële Vormgeving’. Hij volgde deze richting op het Kanazawa Munici College of Industrial Arts and Crafts in Japan. Na vijf jaar daar te hebben gestudeerd, slaagde hij dan in 1975 voor zijn opleiding. Twee jaar later komt hij via zijn vader in contact met Hiroshi Yamauchi, die toen de baas was van Nintendo.

In 1980 kreeg hij dan de opdracht om met nieuwe ideeën te komen voor een computerspel. Ook werd hem gevraagd om eens naar een al ontwikkelde game te kijken en eens te zien over er de nodige dingen nog moesten aangepast worden. De game in kwestie droeg trouwens de naam ‘Radar Scope’. Miyamoto had verrassend genoeg heel andere plannen, hij ontwikkelde namelijk een totaal verschillende game op de engine die ‘Radar Scope’ gebruikte. De game kreeg de naam Donkey Kong en de figuren die hij voor deze game gebruikte waren simpelweg een grote aap, een ontvoerd meisje en een mannetje met een snor, genaamd Jumpman. Deze game verscheen in 1981 en vormde meteen het begin van de allergrootste franchise van een gamepersonage ooit.

In 1985 kwam er dan één van de meest verkochte en belangrijkste games ooit uit, namelijk Super Mario Bros. Hierin speelde het figuurtje Jumpman de hoofdrol, alleen had hij nu de naam Mario gekregen. In de vele jaren die volgden kwamen er al meer dan 100 verschillende Mario-games uit, waarin de held bijvoorbeeld aan de slag ging als schilder, dokter, coureur, tennisser, enzovoorts. Daarbij werd hij soms zelfs geassisteerd door andere personages van Miyamoto’s hand zoals Mario zijn broer Luigi, prinses Peach en haar helper Toad. Natuurlijk had Mario ook de nodige vijanden nodig, daarvoor had hij Bowser, Wario, Wart en Donkey Kong gecreëerd. Miyamoto is wel niet voor al de games van Mario verantwoordelijk geweest en dat was dan ook soms te merken aan de kwaliteit van de game.

Ongeveer een jaar nadat Super Mario Bros. gereleased werd, kwam Miyamoto met een wereldberoemde game op de proppen, namelijk The legend of Zelda. In deze game stonden de jonge held Link en prinses Zelda centraal. De game werd in 1986 uitgebracht op het Famicom Disk System in Japan, dat toen zo goed als onbekend was buiten Japan, sterker nog, de console is nooit in andere landen uitgebracht. De game zelf is daarom in andere landen uitgebracht op een reguliere cartridge. Ook deze game heeft al tal van succesvolle opvolgers gehad en dat telt voor vele van de creaties die hij later nog gemaakt heeft.

De man wordt trouwens op de dag van vandaag geëerd door vele gamers en dat komt grotendeels door de grote invloed die hij heeft uitgeoefend op de gamesindustrie. Hij was namelijk de eerste persoon die werd opgenomen in de AIAS Hall of Fame voor ontwikkelaars en ook in de Walk of Game was hij één van de eersten die daarin werd opgenomen. De Walk of Game is eigenlijk een Walk of Fame, maar dan voor videogames. In 2006 zorgt de man wederom voor een revolutie in het gamen door de introductie van de Wii in de gamesindustrie. Mede dankzij de vernieuwde controls en de sterke release games wordt de console een enorm succes.

Bij die sterke games was Wii sport één van de best verkopende games. Hierbij was het de bedoeling binnenshuis te trainen en zo je conditie wat op te krikken. Miyamoto had wederom een geniale zet gedaan door de doelgroep enorm uit te breiden en zo ook meer senioren en vrouwelijke gamers aan te spreken. Het is dan ook logisch dat er al talloze games verschenen zijn die aanleunen op hetzelfde principe. Buiten die games liet hij een al legendarische franchise zijn opwachting maken op zowel de Wii als de GameCube, namelijk The Legend of Zelda: Twilight Princess. De game wist uitermate doeltreffend gebruik te maken van de controls van de Wii en werd een topper van formaat.

In 2007 was men het Mario verschuldigd om nog eens een avontuur te voorzien waardoor hij terug op de kaart werd gezet. Hij ging dan ook aan de slag als regisseur bij de ontwikkeling van Super Mario Galaxy. Bij de release waren de verwachtingen dan ook enorm hoog en werd er met ongeduld gewacht op een algemeen oordeel. Dit kwam er al snel en daar vele magazines en sites werd de game bestempeld als de wedergeboorte van Mario in de games-industrie. In datzelfde jaar kwam ook Super Paper Mario op de markt. Deze game werd goed onthaald, maar wist niet de indrukwekkende verkoopcijfers te halen die men voor ogen had.

In 2009 liet hij een game op de wereld los die nostalgie uitschreeuwde, namelijk New Super Mario Bros. Wii. Deze game is ondertussen uitgegroeid tot een enorm succes en is de multiplayer game van het moment. Het combineerde de oude gameplay met het nieuwe en grafisch wist het aangenaam te verrassen. Het spreekt voor zich dat hij nog een tijd zal doorgaan met het ontwikkelen van games en ons zal blijven verrassen met ongewone concepten en grafische pracht.

Dit artikel delen

Over de auteur