1. Kritisch denken de sleutel tot succes.

Kritisch denken de sleutel tot succes.

Ik wil deze weblog wijden aan de discussie omtrent de DLC van Modern Warfare 2 en waarom het goed is dat we kritisch blijven in dit soort situaties.Hier en daar ga ik ook wat andere games als voorbeeld gebruiken.

Een aantal mensen reageert vandaag met berichten dat er niet zo gehuild moet worden, "het is maar vijf euro meer" en "wat is het probleem"?

Wel nu ik heb meerdere problemen met de huidige uitbuiting van de consument door dlc.

Dat er geld wordt gevraagd voor extra mappen daar moeten we stilaan mee leren leven, zeker games die succesvol zijn zitten op dat vlak in een machtspositie want veel mensen spelen die game en om up to date te blijven moeten ze die nieuwe mappen wel kopen.

*--*Een game als Call of Juarez: Bound in Blood werd redelijk veel gespeeld online maar niet enorm, door de map packs werd de community in 2 gesplit en zag je het aantal mensen dat de game nog speelde dag na dag dalen na de komst van de dlc. Dit resulteerde erin dat de game na enkele maanden nauwelijks nog gespeeld werd, zonder dlc waarvoor betaald moest worden had de game online een langere levensduur gehad. Nu op zich is dit geen probleem voor de uitgever/ontwikkelaar, er komt nog steeds meer poen in de lade, vaak zijn de map packs voor de release van een game reeds afgewerkt en wacht men gewoon op het juiste strategische moment om deze op de markt te brengen. Normaal zouden deze maps in de game gestoken hebben en hun geen extra geld opgeleverd hebben. Echter elke map pack die ze nu verkochten is pure winst.

*--*Het grootste gevaar dat hierbij om de hoek schuilt is het feit dat de naam van de game achteruit kan gaan, als de game online na enkele maanden dood is dan wordt dit in de gaming community al snel. "Aardig spel hoor, maar de multiplayer trok op geen ballen" of erger "kutspel, single player die je op 5 uur kon uitspelen en een waardeloze multiplayer (naarmate de tijd verstrijkt wordt dit altijd lager en lager ingeschat door de doomsayers in de community). Terwijl dat niet het geval is, de multiplayer was wel degelijk goed uitgewerkt maar de dlc heeft de game online gebroken.

*--*Als Call of Juarez: Bound in Blood nog enkele maanden een groter aantal spelers online had dan zou de reputatie van de game er potentieel beter kunnen uitzien waardoor mensen meer geneigd zijn om de volgende game in die franchise te kopen.

Het is mijns inziens een evenwichtsoefening tussen extra poen verdienen en de reputatie van de game verlagen of een geste doen naar de community waardoor de franchise in de toekomst een grotere kans heeft op hogere verkopen.

Strategisch gezien kwam de dlc voor CoJ veel te vroeg, maar goed de mappen waren gemaakt en de game was nog niet zo lang uit en nog populair online. Dat was sowieso het moment waarop ze het meeste packs zouden verkopen dat is duidelijk maar het heeft geresulteerd in een versnelde daling van het aantal spelers.

*--*Voor games als Battlefield en Call of Duty ligt dit anders. De community is omzeggens reusachtig groot en de game gaat online niet stuk door dlc packs. het huidige momentum zou echter voor een kantelpunt kunnen zorgen. Bad Company 2 is goed onthaald en de community gaat sowieso nog een tijdje groeien. Ik vraag me af of het wel intelligent is van Activision om nu voor de volle pot te gaan(1200 ms punten) voor maps die ongetwijfeld gewoon uit de game gehouden zijn en dan op een strategisch moment uitgebracht worden. Wat Modern Warfare 2 voor heeft is dat het enorm veel nieuwelingen en jonge mensen (lots of schorem) lokt, die zijn nog minder kritisch en geldbewust en beseffen niet dat de prijzen van dlc door bepaalde bedrijven (Microsoft-Activision) stelselmatig omhoog getrokken worden. Maar waar ligt het breekpunt? Call of Duty loopt het risico om in de toekomst een heel pak minder poen binnen te brengen dan de 3 laatste games het geval was.

*--*Even wat feiten op een rij zetten:

-De pc versie is een flop geworden en is hard geboycot geweest, dit doet hun naam geen deugd en veel gamers die afgehaakt zijn zullen niet zomaar terug komen.

-Een groot aantal mensen die de pc versie speelt schakelen over naar BC2 of haken af omdat er veel problemen zijn met hacks/bugs/host left the game en geen dedicated servers.

-Op de console versies is dit meer aanvaardt en maken de mensen er niet zo'n grote problemen over, vooral omdat ze niet beter weten.

-Infinity Ward is onthoofd en het is nog maar de vraag of ze in de toekomst nog CoD gaan maken en welke kwaliteit dit nog gaat opleveren.

-Treyarch en Sledgehammer moeten alles nog bewijzen. Treyarch is altijd bij het handje gehouden geweest. De engine van CoD 4, ok jonges gebruik die maar,. De gameplay en het multiplayer concept, Bam gewoon rechtstreeks overnemen. Wat kunnen ze echt daar hebben we nog geen zicht op.

*--*Als de DLC weer meer dan een miljoen verkoopt dan is dit weer maar eens een teken naar andere bedrijven en Activision in de toekomst om het huidige dlc concept te behouden en nog meer uit te breiden. Wie zit er te wachten op het moment dat elke game meerdere dlc packs heeft die normaal in de game zouden steken bij release en vereist zijn wanneer je nog deftig mee wil spelen online? Uiteindelijk worden de games er beperkter door en kunnen we voor alles meer gaan betalen. Wel Activision wil niets liever, voor hun is het zo klaar als een klontje. Geen dedicated servers=lagere kosten=meer winst=release prijzen omhoog jagen(enkele euros maakt in totaal gigantische winstmarges), de prijzen van dlc hoog houden of nog opjagen met content die eigenlijk al in de game zou steken=lage kosten en zeer hoge winsten.

*--*Dit creëert een graaicultuur en het is allemaal op de rug van de consument. Andere bedrijven zien dit ook en kiezen ook de easy way, games zoals Call of Juarez:BiB gaan eraan kapot en daar ligt voor mij het grootste probleem. Wie is er nu blij als een game die je met plezier online speelt plotseling onthoofd wordt? De enige die ervoor kan zorgen dat dit in de toekomst niet verergert is de gamer zelf. Als de verkoopcijfers tegenvallen en mensen stappen massaal over naar consumentvriendelijkere games dan moeten ze hun hebzuchtige strategieën herzien. Maar goed dat is natuurlijk weer een mooie gedachte maar uiteindelijk verkoopt de dlc van MW2 gewoon meer dan een miljoen en komen er vervolgens nog 2 packs uit die weer over het miljoen gaan. Voor mensen die de game dagelijks/wekelijks nog maanden gaan spelen kan ik het begrijpen.

Gelukkig zijn er nog veel ontwikkelaars/uitgevers die met de voeten op de grond blijven en ook aan de gamers denken. Zo bracht Rocksteady gratis extra content uit voor Arkham Asylum, dat mag ook wel eens vermeld worden.

En ja ik kan soms zagen maar het was even nodig.

Randnoot voor de mensen die denken dat ik helemaal doordraai: Neen ik ben niet rijp voor de psychiatrie en neem dit niet onnodig serieus. Ik ben gewoon kritisch ingesteld en ik weet dat andere mensen dat ook zijn. Met deze weblog probeer ik niet mensen af te zetten van het kopen van de dlc, iedereen doet waar hij zelf goesting in heeft.

Peace out

Dit artikel delen

Over de auteur