1. Splinter Cell: De Co-Op mode

Splinter Cell: De Co-Op mode

Soms wilde ik dat ik net zulke goede ideeën had als de wijze mensen bij Ubisoft. Want zeg nou zelf, het is geniaal hoe ze een typisch spel voor één persoon tot een geweldige multiplayer-ervaring hebben gebracht. In het tweede deel uit de Splinter Cell serie kregen we een kat en muisspel waarin spionnen en huurlingen de hoofdrol speelden. Spionnen moesten een bepaald doel volbrengen, terwijl het aan de huurlingen was om dat te voorkomen. Diezelfde modus komt met een aantal verbeteringen in Splinter Cell: Chaos Theory terug. En alsof dat niet genoeg is, krijgen we ook nog een coöperatieve speelstand te spelen.

Coöperatieve spelopties zijn hip. Het onlangs verschenen TimeSplitters: Future Perfect werd bijvoorbeeld geroemd om die modus en in de beide Halo delen was het ook extreem populair. Toch is de coöperatieve modus vaak hetzelfde als het soloavontuur, op een iets gewijzigde moeilijkheidsgraad na. In de co-op van Splinter Cell: Chaos Theory speel je samen met een vriend als spion. ‘Samen’ is hier het magische woord. De modus is veel meer dan slechts Splinter Cell voor twee spelers. Er moet zeer nauw worden samengewerkt als je het level uit wilt spelen. Het is dus niet zo dat er twee Sam’s zijn die gezellig rondlopen en hier en daar wat bewakers uitschakelen. Oké, je hebt nagenoeg dezelfde wapenuitrusting als in het soloavontuur, maar voor de rest speel je totaal andere missies.

Zo is er nu een speciale knop waarmee er simpel samen gewerkt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een hoge muur. Normaal gesproken zou je die nooit kunnen beklimmen, maar in de coöperatieve modus verandert dat. Door de knop gaat Spion 1 tegen de muur staan om Spion 2 een kontje te geven. Daarna hangt Spion 2 aan de rand en kan Spion 1 op hem klimmen om zo de muur te beklimmen en op die manier beide de top van de ‘berg’ te bereiken. Deze knop is zo ontzettend simpel en daardoor zo doeltreffend, dat we echt een compliment moeten maken aan de makers. Ze hebben een (qua bewegingen en speelmanier) vrij complexe titel niet ingewikkelder gemaakt als het met twee personen gespeeld gaat worden.

Toch zijn er wel genoeg nieuwe situaties ontwikkeld. Wat dacht je van de situatie dat er twee bewakers zijn. Als je er één uitschakelt, ruikt de ander onraad. De oplossing is dat beide bewakers tegelijk moeten worden uitgeschakeld, waardoor er wederom moet worden samengewerkt. En mocht het mis gaan, dan is het nog niet helemaal over. Als één van de spionnen sterft, kan de ander hem tot twee keer toe weer tot leven wekken. Het is niet realistisch, maar het bevordert het speelplezier wel.

De coöperatieve modus is helaas alleen via de Xbox en PC online te spelen, waarbij wijzelf de Xbox versie hebben getest. Hier communiceer je via de headset. Het grappige hieraan is dat als je hard praat, de vijand je kan horen. Er zal dus in de nabijheid van bewakers echt gefluisterd moeten worden, want anders word je betrapt en dat kan wel eens het einde van de missie betekenen. Communicatie is sowieso erg belangrijk als je Splinter Cell: Chaos Theory samen speelt. Elke vijand is weer een puzzel op zich: ‘hoe schakelen we hem uit zonder dat we in de problemen komen?’

Het minpunt aan de coöperatieve modus is dat er slechts vijf missies (inclusief één trainingsmissie) beschikbaar zijn. Gelukkig zijn de missies behoorlijk groot en zijn ze op verschillende manieren te voltooien, waardoor er toch nog voldoende replaywaarde aan vast zit. Bovendien blinken ze, net als de levels in het soloavontuur, uit qua design. De spannende siutaties zijn goed gedoseerd en komen op het juiste moment. Daarnaast zijn er weinig vervelende momenten met stomme situaties te vinden.

Zodoende kunnen we concluderen dat de toevoeging van deze modus zeer geslaagd is. Ik heb een paar heerlijke potjes gespeeld en ontdekte elke keer weer nieuwe dingen. Daarnaast is het samenwerkingsaspect zeer goed uitgewerkt en blijf je het keer op keer spelen, vooral als je het met een goede vriend speelt. Een vriend kun je namelijk beter vertrouwen, en dat is erg belangrijk in deze modus. De combinatie van de spanning uit de hele Splinter Cell reeks, de communicatie met je medespeler en de nieuwe bewegingen maakt de coöperatieve speelstand indrukwekkend goed. Dat er maar vier echte missies te spelen zijn, vergeven we Ubisoft daarom wel even. In het vierde deel hopen we wel een nog uitgebreider co-op tegen te komen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wreede spel ? wat wil je nog meer ? een Nederlandstalige cursus ?



    Voor de rest is dit spel erg vet, en de graphics zijn er goed :)

    Een Must buy !


  • moeten jullie nog naar school in belgie nei maar ja

    kvind het ech een goed spel een echte must have

  • ik hen hem al sinds gisteren 31–>extrazone. GFX zijn werkelijk verblindend. Zeker 9/10!! Tenzij Hl2 10/10 krijgt op gfx moet deze dat zeker ook hebben

  • Tha_lunatic, speel je ook via xbc of kai xlink??

    vandaag maby die spel binnen, strak!

  • jammer dat er zoweinig missies zijn in co-op

  • kan die co-op op de pc ook in splitscreen? lijkt me stoer ik heb toch gamepads.

  • Heeft de cube ook co-op. met splitscreen dan heh

  • ja, maar niet online



    vet spel! heb alleen geen geld meer… en ben aan t sparen voor de next-gens… :s

  • Ik heb hem al en hij is GANGSTA

  • co-op is indd te dope, ook met splitscreen

    adios

  • inderdaad heel dope… gister met mn vriend gedaan. is heel vet

  • Vet hoor

  • dit zijn beelden van de single player

  • zo nooooohhh al een week uit, en nog heeft GCShop m nie gepasst



    shit hppnz he?:P





    Coop rullezzzz



    liefhebbers om op de PC te spele?






Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren