1. The Godfather

The Godfather

Begin jaren 70 maakten Francis Ford Coppola en Mario Puzo twee van de meest invloedrijke films in de Amerikaanse geschiedenis. 'The Godfather I' en II waren beide goed voor negen Oscars, waaronder twee keer 'beste film'. Nog steeds staat 'The Godfather' bekend als een van de grootste films aller tijden en is de drie uur durende maffiafilm voor iedere filmliefhebber er een die je gezien moet hebben. Alle reden dus voor Electronic Arts (EA) om het onlangs aangekondigde gelijknamige spel van net zo'n hoge kwaliteit te voorzien als de film.

In The Godfather strijden vijf maffiafamilies in Little Italy in New York om de controle over de Maffia. Don Corleone is het hoofd van een van de families en het is aan jou de taak om als jonge gangster lid te worden van de familie, om zo uiteindelijk de nieuwe Don te worden. Om aan die taak te kunnen beginnen moet je eerste je eigen karakter ontwerpen. Daarbij maak je gebruik van de gezichtsontwikkeltechniek de we kennen uit 'Tiger Woods PGA Tour' en 'De Sims'. Zo geef je je karakter vorm en zolang die op een Italiaanse man blijft lijken, kun je gerust je creativiteit de vrije loop laten gaan. Hecht er echter niet teveel waarde aan, want in de periode van tien jaar waarin het spel zich afspeelt verandert zijn uiterlijk mee met de tijd. Er kunnen rimpels ontstaan op het gezicht en je kunt aankomen en grijs worden.

Als je karakter eenmaal is vormgegeven begint het echte werk. Lid worden van de familie doe je natuurlijk niet zomaar even. Nee, de sleutelwoorden zijn familie, trouw en uiteraard angst. Je zult respect af moeten dwingen bij de andere leden van de familie. Je begint onderaan de ladder en door opdrachten succesvol uit te voeren klim je langzaam omhoog. In het begin zullen die opdrachten bestaan uit het ophalen van geld van 'kleine' zakenlui. Dit zal niet altijd even soepel verlopen, waardoor je niet zelden de desbetreffende persoon eens flink moet intimideren of de stuipen op het lijf moet jagen met dreiging van geweld. Andere klusjes die je mag opknappen variëren van het vermoorden van mensen, mensen afpersen, banken overvallen en zo nu en dan het afvuren van kogels vanuit de auto. Dit zal echter niet bijster vaak voorkomen, want in The Godfather moet je zo'n tachtig procent van het spel te voet afleggen waardoor er twintig procent overblijft waarin je achter het stuur mag plaatsnemen.

Hoewel we nog weinig in-game van het spel hebben gezien wordt The Godfather nu al vergeleken met Grand Theft Auto (GTA). Afgaande op de beschikbare gegevens klinkt dit ook niet onlogisch: The Godfather speelt zich eveneens af in een grote open wereld en is ook een actie/avontuur-spel in de derde persoon. Je hebt ook een grote vorm van vrijheid in je doen en laten en kunt gebruik maken van voertuigen. Toch zijn er ook verschillen tussen de twee spellen. Zo beïnvloedt je gedrag in The Godfather de houding van de niet-speelbare karakters ten opzichte van jou. Als je bijvoorbeeld geld moet ophalen bij iemand, dan kun je dat op een heel agressieve manier doen, maar je kunt het ook met een iets minder agressieve houding proberen klaar te spelen. Die interactie die je met die karakters hebt, wordt als het ware door diegene onthouden. Als je ze later nog eens tegen het lijf loopt, zullen ze op een bepaalde manier reageren. Heb je diegene toen der tijd helemaal verrot geslagen, dan zal hij bang zijn; was je wat minder hardhandig, dan zal diegene glimlachen of zich vriendelijk gedragen… of je zult hem alsnog wat respect moeten bijbrengen! Maar denk er om: elke handeling die je in het openbaar verricht heeft invloed op je reputatie in de gemeenschap. Zorg dus ook vooral dat je zo min mogelijk wordt gezien bij het uitvoeren van een gewelddadige klus.

Een ander verschil met GTA is dat je het einde van het spel kunt beïnvloeden. Er zijn drie soorten einden, die afhangen van het aantal en de kwaliteit van de opdrachten die je voltooid hebt. Was je bij de uitvoering een genadeloze moordenaar en intimideerde je er stevig op los, dan krijg je eerder een bepaald einde, terwijl je als je wat vriendelijker te werk bent gegaan een ander einde voorgeschoteld krijgt. Het verhaal blijft echter wel gelijk aan de film, dus als je de film gezien hebt weet je een beetje wat je te wachten staat.

En net als in de film speelt het verhaal zich af in de periode 1945-1955 in New York. De wapens en voertuigen die tot je beschikking staan zijn ook uit die tijd. Om je tegenstander te lijf te gaan kun je zoal kiezen uit Tommy Guns, shotguns, handguns en honkbalknuppels, en voor een ritje kun je in een oude Ford of andere auto stappen. Doordat EA de licentie van de film heeft weten te bemachtigen kunnen de karakters uit de film gebruikt worden. Voor de stemmen heeft EA tevens gezorgd. Al voor de dood van Marlon Brando had EA met de vertolker van Don Vito Corleone afgesproken om zijn gelijkenis en stem te mogen gebruiken. Ook James Caan en Robert Duvall verlenen hun stem aan het spel. Zo zitten de meeste filmkarakters wel in het spel verwerkt. Je zult alleen Michael Corleone moeten missen, omdat jij als speler min of meer zijn rol vertolkt. Verder benadrukt EA dat de film als inspiratie wordt gezien en het verhaal geen exacte kopie van dat van de film wordt. Dit neemt niet weg dat er bekende scènes uit de film ook in het spel voorkomen, maar er worden eigen nieuwe hoofdstukken toegevoegd door het spel te spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • haha graphics kunnen bter en dan call of duty ,,uhh ben je scheel ofzo call of duty is nix mis mee maar dit is tog echt nu al mooier kijk maar op gamespot voor filmjes.

  • dit spel lijkt me erg vet heb al heel wat filmpjes gezien bij gamespot

  • Ben erg benieuwd.

  • EA loopt hier risico of ze moeten een dijk van een game neerzetten anders zullen nog meer haters krijgen.

  • Volgens mij gaat EA het flikken. Dit wordt een goed spel, heb de filmpjes gezien en die zien er goed uit.



    Nu nog maar hopen dat het echt zo wordt. Anders heeft EA weer een flop op zijn naam staan.

  • Ik heb er wel vertrouwen in :)

  • Ik heb er niet zoveel vertouwen in. Misschien word het wel wat

  • ik denk dat dit een goed spel word

  • ik hoop dat die lui bij EA hun beloftes waar kunnen maken, want het zou zonde zijn om van zoon game een flop te maken gebasseerd op een masterlijke film.

  • Nou, dit lijkt me echt een vette game, Net als Maffia was, alleen dan 10 x beter, omdat je zelf de invloed bepaald, en echt in een grotere maffia familie zit :D



    Alexz

  • Het kan een hele vette game worden. Maar 't kan ook een goedkope Mafia kloon worden. Kijkend naar de ontwikkelaar en uitgever? Ik gok 't laatste.

  • het si een vet spel hoor ik hep filmpjes gzien en ziet er erg strak uit

    en als je games duur vind ik weet wel iemand die playstations ombouwt

  • Waarom zo'n weinig vertrouwen in EA?:P EA heeft ook heel veel goede titels geleverd!

  • Koop eerst MAFIA maar eens dan. Da's al het perfecte mafia spel, met een subliem mafia sfeertje.

  • Inderdaad, Mafia staat bij mij hoger in het vaandel dan GTA.



    Overigens denk ik niet dat The Godfather hier aan kan tippen, het is nog steeds EA.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren