1. E3 2010: Wat opvallendheden

E3 2010: Wat opvallendheden

Op het moment van spreken gaat de officiële tweede dag in en wij als thuisblijvers hebben het meeste rond deze tijd wel gezien. De echte grote persconferenties zijn voorbij en dus kunnen we hier en daar al wat kleine conclusies trekken. Even wat willekeurige gedachtes over de eerste paar dagen van de E3 op een rij.

- Kinect is het njet: Tja Kinect, de Cirque du Soleil-show was nogal mooi enzo maar waar sloeg het nou eigenlijk op? De volgende dag kregen we tijdens Microsofts echte persconferentie nog meer Kinect. Was het mooie van twee events niet dat je alles gescheiden kon houden? Blijkbaar niet dus werden we twee keer getrakteerd op Kinect, joepie.

- VP of Fanboy Relations: Kevin Butler’ optreden bij Sony’s Persconferentie was awesome, precies wat nodig was om alle hardcore gamers en fans even gerust te stellen na al dat 3D- en Move-gedoe. De sfeer zat er duidelijk goed in toen Butler zijn inspirerende speech gaf. Slim gedacht van Sony om hun populaire nep-CEO op te voeren.

- Verdraaid tempo: Jammer dat de rest van de persconferentie zo’n raar tempo had. Het ging van snel naar traag en het vloeide niet bepaald lekker. Twisted Metal kwam vervolgens ook niet helemaal lekker uit de verf. Duidelijk nog niet helemaal af.

- Typisch Nintendo Hoe maak je een Nintendo-fan tevreden? Met vervolgen op bestaande series! Ja het is waar: Nintendo komt zelden met echt iets nieuws en voor niet-fans is het vaak nauwelijks te bevatten waarom iedereen dat toch blijft slikken. Misschien is het toch echt eens tijd dat Nintendo komt met een nieuwe serie voor de hardcore-fans of ben ik nu heel brutaal?

- Retro platformers: 2D-platformers blijven ook nog helemaal hip bij Nintendo. Donkey Kong en Kirby komen gewoon weer terug. Die laatste heeft een bizarre titel (Kirby’s Epische Wol?) en die eerste tja… Donkey Kong Country stond vooral bekend om zijn mooie graphics, echt bijzonder was het nou ook weer niet. Daarnaast vind ik het ook een beetje zielig voor Retro Studios dat ze na drie keer Metroid Prime nu weer aan een oude franchise moeten werken. Die getalenteerde gasten mogen van mij wel iets anders doen.

- Live vs. liegen: Je kunt natuurlijk flink lopen bitchen over het feit dat Microsoft sommige Kinect-games niet echt speelde, maar deed alsof. Maar Nintendo bewees dat de techniek je op cruciale momenten behoorlijk in de steek kan laten. De demonstratie van The Legend of Zelda: Skyward Sword kwam op het podium niet helemaal tot zijn recht door een falende Wii-mote. Beetje jammer voor Nintendo natuurlijk maar ik heb wel vertrouwen in het feit dat dit een toffe Zelda gaat worden. Ziet er trouwens ook mooi uit allemaal!

- 'This side got that joke!': Een komiek inhuren om je persconferentie te presenteren kan grandioos fout gaan. Dat bleek wel een paar jaar geleden toen Jamie Kennedy de conferentie van Activision presenteerde. Hij was of verschrikkelijk dronken, compleet stoned of hij had er gewoon geen zin in maar het liep uit in een verschrikkelijk ongemakkelijke (en daardoor eigenlijk ook wel grappige) boel. Joe McHale bewees gelukkig bij Ubisoft dat het niet altijd een slecht idee is om een grappige spreker te hebben. Op een paar ongemakkelijke momenten na deed hij het prima.

- No more powerpoint!: Een paar jaar geleden werden we bij iedere persconferentie nog getrakteerd op gave grafieken en statistiekjes maar dat is nu allemaal grotendeels verdwenen! Goed gedaan uitgevers, nu nog de realisatie dat niemand die de E3 live volgt geïnteresseerd is in fitnessgames en we zijn helemaal gelukkig.

- 3DS, driehonderdgames: De 3DS steelt uiteindelijk voor mij de show. Dat had ik totaal niet verwacht want handheld-games speel ik eigenlijk bijna nooit meer. Maar de manier waarop Nintendo 3D-implenteert en de stortvloed aan games die voor het apparaat aangekondigd zijn stemmen ongetwijfeld iedere pessimist hoopvol. Ik kan niet wachten om zelf met de 3DS aan de slag te gaan.

Tot zo ver mijn opvallendheden deze E3. Zijn jou nog specifieke dingen opgevallen laat ze dan vooral achter in de reacties dan gaan we daar rustig verder!

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.