1. SWAT 4

SWAT 4

In 1995 werd het eerste deel van de wereldberoemde SWAT reeks, Police Quest V: SWAT, uitgebracht. Dit spel kon worden gespeeld in DOS, mits je een krachtige 486 en 15 MB opslagruimte tot je beschikking had. Nu, tien jaar later, zijn we toe aan het vierde deel van dit tactische schietspel. Het succes van deze formule is volledig toe te schrijven aan Darryl F. Gates. Hij besloot tot de oprichting van een SWAT (Special Weapons And Tactics) afdeling in Los Angeles. Na veertien jaar speciale eenheid kondigde hij zijn vertrek aan en werd een samenwerkingsverband met Sierra aangegaan.

In de reeks van Police Quest werd het vijfde deel tevens het eerste deel van de SWAT-serie. Het succes lag hem vooral in het realistische aspect, in dit geval door gebruik te maken van een fotorealistische omgeving. Hersenloos schieten werd onmiddellijk veroordeeld tot een failure. Geruime tijd later lanceerde Sierra SWAT 2. Een heus strategiespel dat, in tegenstelling tot de eerste, minder goed door de media werd ontvangen. Deel drie volgde, maar het spel werd in een heel nieuw jasje gestoken. De makers kozen voor een krachtige 3D-engine die voor vele uren vermaak zorgde. Het spel werd door GameSpy uitgeroepen tot Tactical Game of 2000. Lange tijd ging men er van uit dat SWAT: Urban Justice een waardige opvolger zou worden, maar dit spel werd keer op keer uitgesteld en in 2004 uiteindelijk geannuleerd. In april van datzelfde jaar kwam het heuglijke nieuws dat de opvolger van deel drie in het voorjaar van 2005 in de schappen zou verschijnen.

In dat voorjaar zijn we nu beland. Voor het ontwikkelen van SWAT 4 heeft uitgever Vivendi Universal Games, Irrational Games in de armen genomen. Dit Australische bedrijf heeft zich in het verleden al bewezen door succestitels als System Shock II, Freedom Force en Tribes Vengeance af te leveren. SWAT 4 zal, net als laatstgenoemde, gebruik maken van de Unreal engine. Deze technologie werd eerder gebruikt in soortgelijke spellen, waaronder Tactical Ops, Rainbow Six: Raven Shield en America’s Army. Al deze spellen staan bekend om hun realistische gameplay en dat is bij SWAT 4 niet anders. De demo liet ons al zien waar men bij Irrational Games toe in staat is. Tot in het kleinste detail hebben de makers geprobeerd een echte LAPD SWAT inval na te bootsen.

Ook bij dit deel moeten de leden van het SWAT-team het op gaan nemen tegen de ‘verdachten’, waarbij een uitgebreid arsenaal aan wapens kan worden gebruikt. Het team krijgt de beschikking over een lading dodelijke vuurwapens zoals machinepistolen, shotguns en andere handvuurwapens, maar ook over vriendelijke wapens als pepperspray, flashbangs en granaten. De singleplayer modus bevat veertien missies, waarbij het doel van je missie uiteen loopt van het bevrijden van gegijzelden tot het beëindigen van een bankoverval. Er zijn enkele leuke mogelijkheden toegevoegd. Voor aanvang van een aantal missies heb je toegang tot het originele 911-telefoontje, zodat je precies op de hoogte bent van de situatie. Ook is er de “Quick mission maker” waarmee je snel en gemakkelijk bestaande missies kunt aanpassen. Voor het gemak hebben de makers een “context-sensitive aiming cursor” toegepast. Stel: je staat voor een gesloten deur. Het is dan niet meer noodzakelijk van wapen te verwisselen. Een icoontje geeft aan dat de deur, met één druk op de knop, voorzien kan worden van explosief materiaal.

De multiplayer modus biedt veel spelmogelijkheden. In de eerste plaats kunnen twee teams (maximaal acht spelers per team) het tegen elkaar opnemen, waarbij het de bedoeling is te scoren door het andere team te elimineren. Bij de VIP-escorte, die al speelbaar is in de multiplayer demo, moeten SWAT-eenheden een VIP ongedeerd naar een punt in het level escorteren. De verdachten moeten dit voorkomen en de persoon in kwestie twee minuten in gijzeling houden. Ten derde kun je kiezen voor de “rapid deployment” om vervolgens als SWAT-eenheid bommen onschadelijk te maken. Tot slot is er de coöperatieve modus, waarin dertien singleplayer missies met vier anderen gespeeld kunnen worden.

In de Verenigde Staten is het spel op 5 april gelanceerd. Wij Europeanen zullen tot 8 april (morgen) moeten wachten. De vele screenhots en video’s, in combinatie met de singleplayer en multiplayer demo’s hebben vele gamers nieuwsgierig gemaakt. Kan het spel aan de hoge verwachtingen voldoen? Dat zul je zondag in onze recensie lezen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Super Game, ga em cker halen :D

  • zeer goed spel

  • Vind et wel leuk, alleen soms een beetje makkelijk…

  • Andad de full version is zeker lastig… eigenlijk zeer moeilijk

  • ik ga hem alleen halen als mijn vrienden het doen :P

  • ziet er wel heel mooi uit man

  • Ziet er zeker cool uit maar ik haal hem niet ;)

  • Zier er echt gaar mooi uit vriend, denk dat ik er wel is aan ga beginnen!

  • hmmhm ik heb de demo gespeeld maar vind cs condition zero tog leuker denk ik

    je loopt veel te langzaam en het richtpunt vind ik veel te lastig

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren