1. Keuzes

Keuzes

Ik heb nu net mijn vierde leerjaar op het Atheneum afgesloten, en stroom dankzij redelijke cijfers door naar de vijfde klas. De één-na-laatste klas alweer. Nog twee jaar en ik moet mijn definitieve keuze maken, een keuze voor iets voor het leven. Of ik dat kan? Geen idee. Aan de éne kant wil ik goed verdienen, aan de andere kant veel plezier hebben in mijn vak. Of ik een goede afweging kan maken tussen die twee? Geen idee. Natuurlijk zou ik op mijn zeventiende (mijn leeftijd wanneer ik als het goed is Atheneum afsluit) een goede beslissing kunnen gaan maken, en desnoods een verkeerde, om daarna gewoon een goede beslissing te nemen. Echter kan ik enkele studies al uitsluiten, omdat ik er niet of nauwelijks voor (voor)geschoold ben.

Ik moest namelijk na het derde leerjaar (ik was toen pas veertien!), een profiel kiezen. Het profiel dat je kiest, of kortom een pakket waar je het beste in bent, geeft je een basis voor de vervolg-studie. Stel dat ik (wat in mijn geval ook het geval is) het profiel Natuur & Techniek kies, dan zou ik als vervolg-studie bijvoorbeeld Informatica, Kunstmatige Intelligentie of Geneeskunde kunnen volgen. Studies als bijvoorbeeld archeologie blijken onmogelijk zijn om te kiezen, want, je hebt daarvoor het verkeerde profiel gekozen.

Jongeren rond mijn leeftijd (14-16) kiezen voor de makkelijkste weg. Waarom een zwaar profiel kiezen waar je eigenlijk wel veel interesse in hebt, terwijl je een profiel kan kiezen waar je zo doorheen kan lopen, en zonder veel te leren makkelijk zesjes en zevens kaan scoren? Pakweg 90% van de jongeren komt terecht bij de richting waar ze goed in zijn, wat helemaal niet hoeft te zeggen dat ze die richting ook het leukst/interessantst vinden. Natuurlijk is de overheid blij, want goede, getalenteerde leerlingen in de richting die ze het meest ligt leveren meer geld op dan wanneer de jeugd puur op interesse gaat kiezen.

Opzich is dat vrij begrijpelijk. Maar hoe kan je nou tijdens je veertiende (vijftiende) levensjaar een goede afweging maken en een verantwoorde keuze maken? Dat is vrijwel onmogelijk. Dus: Rutten: schrap de profielen en geef alle leerlingen hetzelfde pakket. Geef ze maar wat minder leerstof, maar zorg ervoor dat de leerlingen een goede afgewogen beslissing nemen voor hun toekomst. Zo voorkom je dat leerlingen een profiel kiezen waarin ze wel goed zijn, maar waar ze eigenlijk totaal geen interesse in hebben.

Dit artikel delen

Over de auteur