1. Kinect, Move of 3D?

Kinect, Move of 3D?

De afgelopen drie maanden stonden integraal in het teken van de twee motion controllers van Sony en Microsoft, Kinect en PlayStation Move. Iedereen bezoeker van de GamesCom leek wel aan de slag te willen gaan met beide toestellen en kwamen elk met hun eigen mening naar buiten. Veel gespecialiseerde perssites gaven hun voorkeur aan Kinect, terwijl anderen dan weer Move verkozen. Daarnaast waren er ook lange rijen voor de 3D-versies van onder andere Gran Turismo of Killzone 3, welke ook zeer goed ontvangen zijn door de pers.

Ik ga hier nu geen discussie voeren over het feit of Kinect of Move de beste prestatie levert, maar ik ga me buigen over de toekomst van zowel de motion controller als het 3D-effect. Welke heeft immers de meeste potentie om door te breken?

Allereerst kan het feit dat je een apparaat die in eerste instantie voor het softcore publiek is op een hardcore console lanceert, zorgen dat op deze manier een groot deel van de doelgroep van de Xbox 360 of PlayStation 3 het apparaat links laat liggen. Kijk je immers naar de launchtitels van beide motion controllers, dan zie je vooral titels die ook op de Wii zouden kunnen verschijnen. De Marketing Manager van Microsoft, Ryan Moore, heeft aan dat Kinect meer voor de casual gamer is bedoeld, maar dat hardcore gamers het apparaat wel zullen aanschaffen omdat dit bij elk apparaat zo is. Wordt dit voor hardcore gamer dan geen nutteloze aankoop, aangezien de games hem toch niet zullen interesseren? Zullen velen niet na een tijdje weer op hun gewone controller overschakelen?

Bij Sony is het probleem minder groot, aangezien de gewone knoppen van een dualshock-controller in de PlayStation Move controller zijn geïntegreerd. Heavy Rain zou bijvoorbeeld Moveondersteuning krijgen, net als Virtua Tennis 4 en Killzone 3. Met Move probeert men duidelijk de kaart van de hardcore gamer te trekken. Akkoord, bij de release zal de nadruk meer liggen of het softcore, maar de controller biedt de mogelijkheid om ook interessant te zijn voor ontwikkelaars van hardcore games.

Sony’s 3D is dan weer iets anders. Ik kon al aan de slag met Killzone 3 in 3D en ik moet zeggen dat deze extra dimensie zeker bijdraagt tot een betere speelervaring en betere graphics. Het voordeel met 3D is natuurlijk het dieptezicht, waardoor je beter vijanden op je ziet afkomen. Daarnaast heb je ook het welbekende gevoel dat je in de actie zit, ditmaal de game. Het grote nadeel van dit hele circus is uiteraard de prijs. De eerste 3D-televisies zijn sinds enkele maanden op de markt en de prijs hiervan swingt letterlijk de pan uit. De concurrentie op dit onderdeel van de televisiemarkt is op dit moment wel beperkt en dus zal wachten worden op 3D-televisies van andere bedrijven vooraleer de prijs zal kunnen zakken.

Elke van deze drie nieuwigheden hebben hun eigen pro/contra’s en ik gok dan ook dat 3D het eerst en het best zal doorbreken, indien de prijs van de televisie drastisch zakt. Sony’s Move zou het ook goed kunnen doen indien de nadruk op het hardcore ligt. Kinect zal het moeten hebben van een alternatief ‘Wii publiek’ en ik gok dan ook dat deze niet zal doorbreken in de game-industrie.

Dit artikel delen

Over de auteur