1. Worms 4: Mayhem presentatie

Worms 4: Mayhem presentatie

Nu de zon steeds vaker zijn gezicht laat zien en de temperatuur langzaam oploopt, begint het toch echt te kriebelen bij mij. Het zomer- en vakantiegevoel komt langzamerhand opzetten en als je dan ook nog door Codemasters wordt uitgenodigd om op Schiphol de nieuwste ‘Worms’ te bekijken, wordt dat gevoel alleen maar sterker. Al die mensen die bepakt en bezakt met tassen en koffers inchecken bij de balie en op het punt staan om naar warmere orden te vliegen; het liefst zou ik ook meteen op het vliegtuig stappen met bestemming Barbados. Bij gebrek aan geld besluiten we toch maar door te lopen, want even verderop in het Skyport Meeting Centre zit Martyn Brown, Studio Director van Team 17 op ons te wachten om alles te vertellen over ‘Worms 4: Mayhem’.

En daar zit ‘ie dan. De man die inmiddels tien jaar lang de meest vreemde en grappigste wormen in elkaar flanst en ervoor zorgt dat wij in hun huid kunnen kruipen en door middel van de gekste wapens de strijd met elkaar kunnen aangaan. Speciaal voor de perspresentatie is hij overgevlogen vanuit Engeland om in ieder geval ons er alvast van te overtuigen dat Worms 4: Mayhem weer voor de oudervertrouwde ‘fun’ moet zorgen die we kennen uit de tijd dat de wormen nog in 2D streden. Want na de vele kritiek die de tactische Real-time Strategy (RTS) spin-off Worms Forts Under Siege te verwerken heeft gehad, moet Worms 4: Mayhem ervoor zorgen dat het imago van de komische wormen weer wat wordt opgekrikt. Opvallend is de grote dosis zelfkritiek die Brown mee heeft genomen; hij laat ons duidelijk weten dat zowel Worms 3D als Worms Forts Under Siege niet zo goed uitpakten.

Rechts op de foto Martyn Brown

Back to the roots

Vandaar dat we in Worms 4 weer de klassieke en herkenbare turn-based gameplay kunnen verwachten. En dus gaan we geen kasteeltje meer veroveren, maar is het zaak het andere team zo snel en op zo’n vreemd mogelijke manier om zeep te helpen. Dat wil echter niet zeggen dat de overgang naar 3D het enige nieuwe is ten opzichte van de oude 2D-versies. De vijf werelden waarin het spel zich afspeelt, zijn voor een groot deel te vernietigen en de wormen vliegen nu ook echt een eind weg als een granaat vlakbij ze ontploft. Ook kan er meer strategie worden toegepast dan in de vorige delen. Zo liet Brown zien dat je als je gebruikt maakt van de vele ´telepads´, die je naar een andere plaats in de wereld brengen, je snel een granaat in die ´telepad´ kunt achterlaten zodat die ontploft en de tegenstander er geen gebruik meer van kan maken om je achterna te komen.

Forts Under Siege was natuurlijk ook al in 3D, maar Worm 4 zal er nog beter uitzien. De omgeving is helemaal te vernietigen, wat volgens Brown een complexe techniek met zich meebrengt. De werelden zijn wel allemaal op het land, de ‘help, ik val in het water’-taferelen van Worms 3D zijn dus geschiedenis. Ondanks de complexe techniek draait Worms 4 soepel op de Xbox, PlayStation 2 of een PC met een degelijke videokaart. De personages en de omgevingen zijn verder nog strakker afgebeeld, de personages hebben meer animaties en het spel wordt in een hogere resolutie weergegeven. Plant je je bazooka bijvoorbeeld voor de neus van een andere worm, dan zal hij bijvoorbeeld angstig kijken en zijn handen voor z’n ogen doen. Nee, dat helpt!

Weapon Factory

Wat wel bescherming biedt, is de ‘Bubble Truble’. Zo liet Brown zien dat je met dat ‘wapen’ een grote zeepbel om je heen krijgt waar geen wapen doorheen komt. Je kunt echter niet eeuwig in die zeepbel blijven zitten; na drie ronden is de pret voorbij en zul je weer in de aanval moeten met een van de vele wapens. Deze wapens kun je in Worms 4 dit keer zelf creëren door verschillende elementen te mixen. Zo kun je in de ‘Weapon Factory’ het uiterlijk van je wapen kiezen en waar de munitie uit bestaat. Verder heb je de keuze over de schade die de eventuele bommen aanrichten en of deze door de wind worden beïnvloed. Door deze keuzes kun je de meest creatieve combinaties bedenken, zoals exploderende kippen of WC-bommen. It’s up to you!

The usual suspects?

Wat je ook zelf in de hand hebt is het uiterlijk van je worm. Voor de gelegenheid bouwde Brown even een ‘paus-worm’ met een mooie mijter op z’n kop en voorzag hij hem van het nodige arsenaal. Maar ook een punker met gekleurde stekels van een meter of een soldaatworm met een helm die groter is dan zichzelf, staan tot je beschikking. Verder kun je kiezen uit een aantal stemmen en kun je het hoofd, het gezicht, de ogen en de handen aanpassen. Met Worms 4: Mayhem gooit Team 17 het over een geheel andere boeg. Het probeert vooral een erg uitgebreide titel te brengen vol met leuke extra’s voor de echte liefhebbers. Op de vraag of ze ook nog iets extra’s hadden gedaan voor het tienjarige bestaan, antwoordde Brown echter een beetje suf: “lekker een biertje gedronken en vroeg naar bed, meer niet.”

Alleen of online

Worms 4 bevat zowel een singleplayer- als een multiplayer-modus. Op de Xbox en PC is het spel ook online te spelen. In de singleplayer-modus biedt Worms 4 25 missies verdeeld over 5 verschillende themawerelden. Uiteraard kun je daar de nodige humor verwachten, die toch wel tekenend is voor de serie. Een belangrijk aspect bij de gameplay is of de camera goed meewerkt en of je die goed kunt besturen. Of dit het geval is en Worms 4 inderdaad de eer van de serie kan redden, kun je binnenkort in onze ‘gespeeld impressie’ lezen. We hebben de PS2 en Xbox versies hier liggen en leggen die de komende dagen zorgvuldig onder de loep.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als de game echt weer zoald de oude worms is, ga ik hem ckr halen..worden weer avonden lang fun!

  • hmmmz, hoewel ik worms erg leuk vind, haal ik hem niet. hij komt niet uit voor de gamecube!!!

  • Worms is altijd grappig :):)

  • 3D worms zuigt… 2D was super, maar vanaf het moment dat ze 3D zijn gegaan is het een weinig zeggende serie geworden. Eigenlijk net als Lemmings… Wanneer leren ontwikkelaars nou eens dat 3D niet altijd cool is…

  • Sommige games zijn er voor 3D, zoals Zelda, andere games zijn voor 2D, zoals Worms :)

  • Idd, worms hoort 2d, maar hoeveel gamers zitten in deze 3d tijd nog op een TB, 2d game te wachten. Hiervoor zal Team 17 het nodige aan de Worms serie moeten sleutelen. In hoevere zal dat mogelijk zijn?

  • Het klinkt allemaal goed, maar nu moet ik nog kijken of ze het waarmaken.



    Overigens vond ik Worms 3D eigenlijk niet zo slecht. Sure, het spel was zeker niet perfect (gering aantal levels en irritante bugs af en toe) maar ik heb me er goed mee vermaakt. Ik merkte wel dat de 2d versies leuker waren overigens.

  • Hey, ksta ook nog op de foto. Toevallig. :P

  • Heb best wel vertrouwen erin dat het nou goed gaat komen. Het klinkt allemaal goed. Als ze het waarmaken dan ga ik het zeker halen.

  • ja, ALS ze het waarmaken ja……

  • welk geniaal persoon heeft er verzonnen om worms in 3D te ontwerpen? ze mogen hem van mij een kogel door z'n kop jagen…

  • worms in 3d….. sucks!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren