1. Fable - Algemeen

Fable - Algemeen

“Wie wil ik zijn?” Daar draait het allemaal om in één van de meest veelbelovende Xbox-titels van het moment: Fable. Deze actie-RPG is al zo lang in ontwikkeling dat mensen soms denken dat het spel nooit meer zal uitkomen. Niets is echter minder waar, want Peter Molyneux’ Lionhead Studios en Big Blue Box zijn nog altijd druk in de weer met het maken van wat zij zelf de grootste en meest uitgebreide titel ooit noemen. Om deze beloften waar te maken halen ze alles uit de kast. Het spel is voorzien van honderden verschillende opties en zal onder andere muziek bevatten van Danny Elfman.

In Fable is het dus de bedoeling om te bepalen wie je wilt zijn. De speler begint als een puber en zal langzamerhand doorgroeien tot de leeftijd van een bejaarde. Tijdens dit proces is het mogelijk om zelf allerhande beslissingen te nemen. Hierbij behoort dus ook de optie om te kiezen tussen de goede of de slechte kant. Anders dan in bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic is het hier echter niet van belang wát je kiest. Het gaat er vooral om dat je ‘iemand’ wordt en niet een ‘niemand’. Een ‘iemand’ wordt ofwel goed, ofwel slecht ontvangen door de ontelbare niet speelbare karakters. Aan een ‘niemand’ wordt geen aandacht besteed en dat is nou net níet de bedoeling van Fable.

Nou zou deze mogelijkheid op zich niet eens zo interessant zijn, ware het niet dat Fable veel meer dan alleen de keuze tussen goed of kwaad bevat. Het spel speelt zich af in Albion, een verzonnen wereld die van alle markten thuis is; bergen, mistige ruïnes en bossen wisselen elkaar voortdurend af. Bovendien zijn er enorm veel steden gevuld met heel veel computergestuurde karakters. Deze karakters reageren, dankzij een complexe kunstmatige intelligentie, op elke beslissing die de speler zal nemen. Het is dus ook mogelijk in het ene dorpje heel goed bekend te staan, terwijl in het andere dorpje iedereen een pesthekel aan je heeft.

Ook de hoofdpersoon zelf en zijn uiterlijk reageren op beslissingen die genomen worden door de speler. Veel in de zon lopen resulteert in een bruine huid, veel zwaar werk verrichten betekent een grove spiermassa en het is een optie om tatoeages en dergelijke te laten zetten. Uiteindelijk is het de bedoeling een karakter te creëren dat volledig anders is dan welk karakter dan ook. Dit kan mede dankzij de grote hoeveelheden kleding, lichaamsversieringen en weerselementen.

Die weerselementen spelen een grote rol. Molyneux wilde altijd al eens een spel ontwikkelen waarin het weer belangrijk zal zijn. Daarom zal in Fable de zon rond de planeet Albion draaien, de windrichting steeds veranderen en in de wintermaanden kan er sneeuw uit de lucht vallen.

Fable is, zoals vermeld, een actie-RPG. De RPG elementen lijken duidelijk: het karakter kan evolueren en zichzelf verbeteren. Ook de actie elementen zijn duidelijk aanwezig. Vechten speelt namelijk een vrij grote rol in het spel. Een ander aspect is echter ook een heus avonturengedeelte. Fable is net zoals de meeste RPG’s voorzien van een verhaallijn. Deze kost ongeveer dertig uur aan speeltijd en dan hebben we het dus alleen over het hoofdverhaal, niet over de subverhalen die her en der opduiken. In totaal kan een gemiddelde speler meer dan honderd uur bezig zijn met Fable en dat betekent natuurlijk een ongekend lange houdbaarheid.

De verschijningsdatum is jammer genoeg nog steeds onduidelijk. Molyneux heeft er een handje van om zijn spellen pas op het laatste moment te voorzien van een datum. Gisteren (3 maart 2004) werd bekend dat de meerspelermodus geschrapt is en dat zou het ontwikkelingsproces enigszins kunnen versnellen. Laten we het hopen want Fable ontpopt zich steeds meer als een spel dat overduidelijk mee gaat doen om de prijzen aan het eind van het jaar. De komende periode zal InsideGamer genoeg achtergrondinformatie over het spel aanbieden. Komende week beginnen we al met een nadere toelichting over het heldensysteem en de keuze tussen goed of kwaad. Verwacht daarna ondermeer informatie over de spelwereld en het vechtsysteem.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het mag dus duidelijk zijn dat dit een algemene impressie is met van alles wat. De komende drie weken zullen we elke DONDERDAG met een artikel komen dat dieper ingaat op de bepaalde aspecten van Fable.

  • Klinkt errug lekker :)



    Heel vet dat je je karakater precies zo kunt laten worden als jij, als je dat zou willen :D

  • Fable! Fable! Fable! Fable!

  • Inderdaad, na wat research denk ik toch dat dit één van de grootste kanshebbers is voor titel van het jaar. Dat samen met Half-Life 2 en Halo 2. Lekkere verfrissing tussen al schietgeweld i.i.g.

  • Kris je vergeet TFLO en Sudeki

  • TFLO is uitgesteld naar winter 2004 dus dat gaat niet meer op.

  • Dit spelletje zullen ze ook wel tot de kerst bewaren denk ik.

  • Behold the game that has the most potential, along with Half-Life 2, to become the best game ever (wooping the ass of Ocarina of Time if it does become great).



    Dit is samen met Half-Life 2 meest "ambitious" project ever……… 2004, bring on the goodness!!

  • @ Nick NL: Sudeki is een prachtige titel, maar gaat zeker niet op voor de categorie waar Fable toe kan behoren, die van Zelda OoT en Half-Life (2).

  • Wat is er zo speciaal aan Sudeki??? Een prachtige wereld…….. dat was het dan. De 'bullet time' feature in Sudeki……… tja, leuk bedacht. Voor de rest is het gewoon, standaard.

  • Laat Fable het eerst maar eens waarmaken… Termen als beste game van het jaar, laat staan beste game ooit zijn wel ERG hoog gegrepen !

  • FABLE RULEZ!!

  • Fable wordt het bommetje!!! :)

  • Eerlijk gezegt heb ik meer vertrouwen in Sudeki .

    Niet dat Fable geen topgame wordt , maar Sudeki kijk ik meer naar uit .

  • Vergelijkt daar iemand Sudeki en TFLO met Fable? Als Fable half zo goed wordt als het KAN worden, zijn die twee titels 100% volkomen kansloos.

  • uhm mij lijkt TFLO toch echt wel een van de coolste MMORPG's ooit ofzo hoor…

  • Mah, ik wil deze game :D Maar ik wil hem al sinds ik me box in 2002 had gehaald :P

  • Goede preview :), ik vind deze game ook aardig interessant, hopelijk wordt het wat :).

  • lijkt me eigenlijk niks aan

  • Dit word hoop ik echt een hele goede RPG…

    Ik hoop maar niet dat vergeten word dat de Xbox ook een limiet heeft… want zo te horen worden dit fantastische graphics…

    Dit is zekers een spel voor mijn "must have-games".

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren