1. Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Splinter Cell wordt algemeen beschouwd als een van de beste games van het jaar 2003. Het was een van de eerste spellen die op het gebied van tactisch schieten en sluipen in de buurt kon komen van de standaard die door Metal Gear Solid op de PSone werd gezet. Nu is het tijd voor de opvolger: Splinter Cell: Pandora Tomorrow.

Eens temeer ga je op pad met Sam Fisher, het summum van stealth spionage in persoon. Al direct vanaf de eerste missie valt op dat het spel op grafisch vlak wel verbeterd is, maar verwacht geen schokkende veranderingen; het originele Splinter Cell zag er natuurlijk al goed uit. Een verbeterde grafische engine staat dan ook niet bovenaan het verlanglijstje van de fans, het verhaal is veel belangrijker.

In Splinter Cell: Pandora Tomorrow draait het om Suhadi Sadono, de leider van een Indonesische militie. Sadono is, op het moment dat je jouw avontuur begint, bezig zijn invloed wereldwijd uit te breiden. In Indonesië is zelfs een oorlog aan de gang waarbij de Amerikanen de mannen van Sadono bevechten. Hoewel dat een ver van je bed verhaal lijkt, knal je in de eerste missie al direct in het verhaal, wanneer je vanaf enkele meters afstand ziet hoe Sadono zelf een Amerikaanse gijzelaar neerschiet. Vanaf dat moment ben je bezig met het onderzoeken van de hele beerput, en missie voor missie ontdek je meer. Tijdens al deze missies geldt uiteraard het ‘de missie gaat voor alles’, wat af en toe harde situaties oplevert: ”That’s a nice way to thank him” merkt Lambert in je oortje sarcastisch op, wanneer de man die jou heeft voorzien van belangrijke informatie levend verbrandt terwijl jij nog net wegkomt.

Wegkomen. Het is een essentieel onderdeel in Splinter Cell: Pandora Tomorrow. Het zal vaak gebeuren dat je, ondanks je inspanningen om ongezien te blijven, toch opgemerkt wordt door de bewakers en/of terroristen. Hard weglopen en je in de schaduw verstoppen tot de boel gekalmeerd is, blijkt dan een goede oplossing. Net zoals in Splinter Cell is ook in Pandora Tomorrow stealth de sleutel tot het volbrengen van je missies. De bewegingen die je kunt uitvoeren zijn daarbij letterlijk van levensbelang. Je kunt bijvoorbeeld een SWAT beweging uitvoeren, waarbij je nagenoeg ongezien voorbij een deuropening kunt glippen. Je kunt jezelf op allerlei manieren voortbewegen, bijvoorbeeld hangend aan een pijp in de lucht, of klauterend langs een balkon. Wat klimmen en klauteren betreft is de missie die zich in (en buiten) de trein van Parijs naar Nice afspeelt geweldig. Je klautert zelfs buiten de trein, langs de ramen, omdat in het betreffende treinstel wat mensen zitten met wie je liever niet in aanraking komt.

De wapens die je hebt zijn van minder groot belang. Je zult het meeste schietwerk doen met simpele wapens zoals een pistool, uiteraard met een silencer erop. Zoals Lambert je in het begin al zegt, moet je wapen fungeren als laatste redmiddel. Mensen van achter besluipen, vastpakken en knock-out slaan is meer aan de orde van de dag, zeker ook omdat je in verschillende missies geen mensen mag neerschieten. Dit soort bewegingen verloopt nu ook soepeler dan in de eerste Splinter Cell titel.

Het spel is geen grote vernieuwing ten opzicht van Splinter Cell. Vraag is ook of dat wel nodig is. Splinter Cell was niet al te lang, en veel spelers hadden na het spelen nog honger naar meer sluipwerk. Splinter Cell: Pandora Tomorrow biedt dat sluipwerk, wat op alle fronten zelfs iets verbeterd is. Er is echter één apart aspect waarin Pandora Tomorrow wel degelijk vernieuwend is: de meerspelermodus. Splinter Cell: Pandora Tomorrow zal online speelbaar zijn. Hoewel we deze optie nog niet hebben kunnen testen, is het wel duidelijk dat er enkele vernieuwende mogelijkheden zijn. Zo is het mogelijk om met spionnen en soldaten te spelen. De soldaten hebben veel wapens en andere voorwerpen, maar zijn gelimiteerd tot een eerste-persoons gezichtspunt.

We kunnen met een aan zekerheid grenzend vermoeden zeggen dat Splinter Cell: Pandora Tomorrow een topspel wordt, en het net als Splinter Cell goed zal doen. Een spannend verhaal, meerspeleropties, handige bewegingen en mooie, sfeervolle omgevingen: alle ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • dit word weer een vette game

  • Zeker weten, heb net de previewversie vluchtig bekeken, Jurian is er al een tijdje mee bezig geweest. Ziet er i.i.g veelbelovend uit, alleen ff wachten hoe die mplayer optie uit gaat pakken.

  • Ik verheug me vooral op het multiplayer en die nieuwe bewegingen die je kan uitvoeren (het swat techniek is erg cool).

  • Hoe zit het nou met de AI?

    Bijvoorbeeld konden in splinter cell vijanden die gealarmeerd zijn ineens perfect zien in het donker.

    En vijanden die als hun maatje neer is geknalt een tijdje gaan zoeken en als ze niets kunnen vinden zeggen "Maybe it was nothing"

    Hebben ze nog wat aan die dingen gedaan?

  • is er ergens een demo te downlaoden

  • Nog niet ff w8en tot een week voor de release ofzo, dan brengen ze wel een demo uit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren