1. Still Life

Still Life

De ontwikkelaar Microïds heeft de afgelopen jaren geprobeerd het Adventure-genre nieuw leven in te blazen. Waar het bedrijfje eerst nog met matige Myst-achtige titels zoals Amerzone en Road To India kwam, begon het de laatste drie jaren titels uit te brengen die wel van betekenis waren. Syberia werd een regelrecht succes en Post Mortem was een klassiek schoolvoorbeeld van een Adventure. Ubisoft merkte dit ook en kocht de ontwikkelaar kort geleden op. De laatste titel die Microïds ons nog op eigen benen weet te brengen, is het moordmysterie Still Life.

Het verhaal begint in de koude straten van Chicago, waar inspecteur Victoria McPherson bij het plaatst delict aankomt. Hier treft ze een badkuip aan waarvan het water roodgekleurd is. Daarin ligt een naakte, getatoeëerde vrouw met in haar borst enkele messteken. Hiermee is de toon meteen gezet. Van Microïds mogen we dan ook verwachten dat we te maken krijgen met een spel dat gericht is op volwassenen. Dit is ook terug te vinden in het taalgebruik dat tijdens het spel gebruikt wordt, een “fuck” meer of minder wordt dan ook niet gemeden.

Een oude bekende

Na het nodige sporenonderzoek te hebben gedaan komt Victoria er al snel achter dat haar opa, Gus McPherson, vroeger ook een gelijke reeks moorden heeft onderzocht. Ze begint te lezen in de dagboeken van haar opa, en voor je het weet neemt het spel je mee naar de stad Praag in de jaren dertig. Gus McPherson is trouwens een bekend personage bij Microïds; hij vertolkte namelijk te hoofdrol in de Adventure Post Mortem.

Still Life is Point ‘N Click in zijn puurste vorm. Door de juiste locaties te bezoeken en met de juiste mensen de praten kom je steeds verder in het verhaal. Om de zoveel tijd komt er een puzzel op je pad die ervoor zorgt dat je het nodige denkwerk zult moeten verzetten. Deze puzzels komen in twee vormen: je hebt puzzels die geïntrigeerd zijn in de spelomgeving en losstaande puzzels. De puzzels bieden een echte uitdaging, zelfs voor de doorgewinterde Adventure-fans kunnen deze puzzels voor heel wat frustraties zorgen. Om verder te kunnen moet je bijvoorbeeld een puzzels oplossen, daarna krijg je een nieuwe locatie, een nieuw voorwerp of een nieuw te voeren gesprek tot je beschikking.

Net zoals je vroeger een stickertje kreeg als je een goede prestatie afleverde op de basisschool krijg je in Still Life ook een beloning voor je harde werk. Kort na het oplossen van een puzzel volgt meestal een tof tussenfilmpje dat overloopt van de actie en adrenaline.

Sfeerverlichting

Op audiovisueel gebied kan Still Life niet meekomen met de huidige generatie. De achtergronden zijn stilstaande kunstwerkjes waarin niets gebeurt en de personages bewegen zich erg houterig en onnatuurlijk voort. Eén punt waarop Still Life de meeste spellen wel ver achter zich laat, is de manier waarop het verhaal wordt verteld. Gedurende het hele spel wordt dit verhaal erg sfeervol neergezet . Terwijl je door de donkere straten van Chicago rijdt en door de riolen van Praag kruipt, wordt je gegrepen door het verhaal en na het zien van een opzwepend tussenfilmpje laat je het verhaal niet meer los.

Alle personages in het spel zijn voorzien van hun eigen stem en ondanks dat die vaak standaard overkomt, zorgt het wel voor die extra persoonlijkheid die het spel nodig heeft. Het verhaal is de reddingsboei van dit spel, de niet uitdagende gameplay en de saaie puzzels laten dit spel op het randje van de afgrond balanceren.

Conclusie en beoordeling

None

Still Life richt zich duidelijk op een volwassen publiek. Vaak ook de mensen die in de hoogtijden van het Adventure-genre al door het genre zijn gegrepen. Op audiovisueel vlak schiet Still Life echter flink tekort. Het spel is niet uitdagend doordat je enkel wat praat, loopt en een puzzel oplost. De sfeer en meeslepende verhaallijn zijn wel erg goed uitgewerkt, maar dat was beter materiaal geweest voor een boek. Still Life is een matige afsluiter geworden voor Microïds, dat jammer genoeg op veel fronten tekort schiet.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Sfeer
  • Minpunten
  • Audiovisueel
  • Geen uitdagende gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

David Kers Vindt games als Quest for Glory, Super Monkey Ball, Dark Souls bijzonder leuk.

Reacties

  • bagger!

  • ik had nog nooit van dit spel gehoord…nu begrijp ik waarom…

  • Wat?! Zo laag?! Nou ik trek me er niks van aan en koop het gewoon. Tis tenslotte de laatste adventure game van een top adventure developr.

  • deze kwam toch ook voor de X-box ?

  • wtf .. tis gewoon een heel goed spel.. het genre is niet meer zo populair maar in het genre is het absoluut een aanrader..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren