1. DLC: uitmelkerij of nieuw wapen tegen piraten?

DLC: uitmelkerij of nieuw wapen tegen piraten?

Het na de release uitbrengen van extra content begint steeds meer aan terrein te winnen. DLC, zoals deze DownLoadable Content dan zo mooi wordt genoemd, is een term die vaker en vaker op de gamesites in nieuwsitems is terug te vinden. Maar is dat hele DLC-gebeuren nu een extra service aan ons gamers, een poging om de levensduur (of soms beter gezegd:doodsstrijd) van een titel te rekken of gewoon pure geldklopperij, waardoor de term DLC opeens een hele andere betekenis lijkt te krijgen. Debielen Laten Cashen. Of zit er nog iets anders achter?

Vroeger, zegt deze wat oudere gamer, was dit een fenomeen dat eigenlijk alleen op de PC voorkwam. Vaak kwam er samen met een patch dan wat extra nieuwe toevoeging mee via je downloadlijntje. Wat kleding hier, een wapen etc. Niks spannends, maar het was wel allemaal gratis. Tegenwoordig kent elk platform zijn DLC's en is het ook voor de PC-gebruiker noodzaak geworden om de knip te gaan trekken voor wat extra gameplezier.

Met MW2 (Call of Duty Modern Warfare 2 voor de mensen die onder een steen hebben geleefd het afgelopen jaar) kwam bij menig gamer de frustratie al flink naar voren. En dan vooral bij de PC-gamer die altijd gratis zijn mappacks had ontvangen. Nu moest er ineens dik betaald gaan worden voor....ja waarvoor eigenlijk. Een paar nieuwe online mappen en, lekker goedkoop, ouwe zooi . En dat voor bijna € 15!!! Na de eerste toch al tegenvallende DLC waar ik (en ik schaam me diep) ook ingetrapt ben, heb ik pertinent geweigerd de volgende aan te schaffen.

Maar was MW2 nog niet erg genoeg, met Mafia II werd alles nog eens een stukje erger. Gaan betalen om in een andere pakje en een andere wagen te mogen gaan rondrijden is toch wel het meest debiele wat je je kunt voorstellen. Ik weet niet wie hiervoor geld van zijn of haar bankrekening heeft laten afschrijven, maar krab jezelf maar eens achter de oren en zoek een praatclub.

Verder is het natuurlijk te krankzinnig voor woorden, dat een game waar je net een paar dagen daarvoor flink voor in de buidel hebt moeten tasten blijkbaar zo magertjes was dat je al direct weer moet gaan betalen voor eigenlijk nix. De tel van het aantal Mafia II DLC's ben ik al kwijt, maar elke is natuurlijk teveel. Het vermoeden dat de georganiseerde misdaad hier achter zit groeit echter met de dag.

Als klap op de vuurpijl lees ik net hier op IG, dat nu al bekend is gemaakt, dat Rage, een game die begin 2011 moet gaan verschijnen, al kort na de release een DLC gaat krijgen. Woorden schieten mij tekort en tranen in mijn ogen. Stop dat dan verdomme (sorry voor dit taalgebruik, maar anders kan ik mijn gemoedstoestand even niet beschrijven) direct in de game.

Tim Willits, de baas van id Software, geeft als reden op, dat ze willen laten zien dat id Software de game blijft ondersteunen. Amehoela. Dat doe je dus niet zo, niet kort na de release. Op deze manier behandel je je gamers als melkkoeien en debielen.

Maar is het commerciële gewin, want daar lijkt dat hele DLC-gebeuren natuurlijk op, wel de enige reden om dit allemaal in gang te zetten of zit er meer achter. Een complottheorie wil ik het niet noemen, maar ik begin steeds meer een vermoeden te krijgen dat er achter de stortvloed aan zinloze DLC's meer zit.

Wellicht een laatste hopeloze poging om piraterij tegen te gaan? Heb je net de game gekraakt en het net op geslingerd, kom er alweer een DLC aan. Mag je weer opnieuw beginnen. Heb je die af, komt de volgende. En ga zo maar door. Als de programmeurs slim zijn, stoppen ze er ook steeds nieuwe beveiligingscodes bij om het leuk te houden. De krakers afmatten en hopen dat ze het ooit eens gaan opgeven. Of dat gaat werken vraag ik me af, maar wellicht dat jullie daar iets zinvols over kunnen melden.

Dit artikel delen

Over de auteur