1. Het prille begin van gaming.

Het prille begin van gaming.

Er is veel veranderd op het gebied van gaming de laatste paar jaren. In 2010 spreken ze al van 3d gaming en draadloos gaming met je controler is nu logies. Vroeger had je kilometers draad die je controller verbond met je console en de games waren niet echt spectaculair. Toen waren er geen klachten, sterker nog iedereen was juist blij dat dit bestond. Er was een nieuwe vorm van tijddoding gevonden en iedereen moest het weten.

Het begin

Alles heeft een begin en dus ook de game-industrie. Iedereen kan zijn of haar eerste game nog welk herinneren, ik ook. Mijn eerste game was FIFA world cup 1998, een game die niet veel mensen aanpreekt. De eerste game geeft altijd een speciaal gevoel, een gevoel van verbazing, dat dit bestaat. Je kijkt en als het grote moment aankomt en je de controller mag vasthouden en de game kan spelen ben je gelijk verkocht.

Zoals ik al eerder zij heeft alles een begin, als we het hebben over auto’s, sites, games en nog veel

meer, het begint altijd bij een of meerdere personen. William A. Higinbotham is de man die de eerste game heeft gemaakt. Toen was dat een gewaagde uitdaging, nu is het normaal dat mensen games maken. Higinbotham werkte ergens in de jaren 50 als nucleair researcher in New York bij het Brookhaven National Laboratory. Omdat de mensen toen al zulke dingen saai vonden was het nooit echt druk op de open dag. De eerste game die door Higinbotham werd gemaakt was gelijk ook de eerste game van de wereld, niemand was op dit idee gekomen, maar wat voor game was het? Was het misschien een shooter of was en een race game? Nee, het bleek uiteindelijk een sportgame te zijn, een Tennisspel en het was gelijk groot nieuws. Higinbotham had iets speciaals gemaakt. Iets wat de mensen aansprak, iets waar de mensen dagen over zouden praten en daar nooit moe van werden. In drie weken maakten hij het eerste spel genaamd: tennis for Two. De eerste game was een feit.

Tennis for Two

Ik zal even uitleggen wat voor game Tennis voor Two is, ja het is een Tennisgame dat was al bekend, maar niet wat voor besturing het heeft. Tennis for Two is een multiplayer game en kan dus alleen gespeeld worden door twee mensen. Beide ‘gamers’ om het zo maar te noemen, hebben beiden een kastje in hun handen met twee knoppen erop waarmee ze de bal heen en weer kunnen slaan. Het spel wordt getoond op het scherm van een oscilloscoop.

Het spel is een enorm succes. Waar vroeger niemand belangstelling had voor de open dag staan er nu opeens rijen. Higinbotham vond het allemaal overdreven en zij dat iedereen het had kunnen maken als hij of zij hun verstand hadden gebruikt. Hij vraagt nergens geld voor wat achteraf heel dom was want uiteindelijk bleek dat hij verschrikkelijk rijk had kunnen worden.

Ontwikkeling

Tennis for Two was een succes, mensen wisten het, hier kon je goud geld mee verdienen.

Iedereen die geen leven had sloot zich op om een game te ontwikkelen, voor de meeste was het natuurlijk geen succes, ze hadden hun tijd verspeelt aan niets eigenlijk, maar er kwam ook een enkeling naar buiten die wel succes had. Denk maar aan games als Donkey Kong (1981), Pac-man (1980) en Tetris (1985). Dit zijn games die iedereen kent. Dit zijn echte klassiekers die nu nog steeds populair zijn. De kwaliteit van de games ging met stappen vooruit, elk jaar zag je wel verbetering in de games. Het geluid werd beter, de games werden beter, maar vooral de kwaliteit werd beter. De prijs/kwaliteit verhouding klopte toen precies, nu moet je 60, - euro uitgeven voor een game, maar als je goed naar de trailers en screenshots hebt gekeken is dat het geld waard. Toen waren er niet van zulke dingen, maar je wist aan alles dat deze game veel beter is dan de vorige.

Dit artikel delen

Over de auteur