1. Jade Empire

Jade Empire

Geschiedenislesje: ongeveer twee jaar geleden werden Xbox-bezitters verblijd met de komst van een tot op de dag van vandaag toonaangevende Role-playing Game. BioWare bracht Star Wars: Knights of the Old Republic op de wereld. Iedereen die het spel speelde was verkocht, en het spel werd dan ook Spel van het Jaar 2003. De eerste tekenen van een vervolg lieten niet lang op zich wachten, maar… die kwamen niet van de hand van BioWare. De succesvolle ontwikkelaar wilde zich richten op een nieuw project, wel in de stijl die zo kenmerkend was voor KOTOR, maar toch iets waarmee ze de wereld nog zouden kunnen verbazen. Op 10 september 2003, twee dagen voor de release van KOTOR, werd de titel bekend van BioWare’s nieuwe project: Jade Empire.

De hand van BioWare

Op de Tokio Game Show van dat jaar kwamen de eerste details naar buiten. Jade Empire zou zich afspelen in een wereld die gebaseerd is op het oude China, zoals dat er uit gezien zou hebben volgens vele mythen en sagen. Geen kille ruimteschepen, maar harmonieuze natuurelementen. Geen lasers en lightsabers, maar mythische wapens en vechtstijlen. Toen al werd Jade Empire voor veel gamers een spel bij uitstek om in de gaten te houden. Het spel werd afgelopen jaar getoond op de E3, en nadat de releasedatum begin dit jaar werd verschoven van eind maart naar eind april, konden we ons eindelijk opmaken voor een nieuwe RPG-avontuur uit handen van BioWare.

De hand van BioWare is duidelijk te zien in het spel. De manier waarop de speler met de gameplay omgaat is vrijwel identiek. Natuurlijk: lopen, vechten en af en toe stukjes van het verhaal doorspelen zijn standaardingrediënten voor een Role-playing Game. De manier van interactie tussen de hoofdpersoon en alle personages is ook hetzelfde; met bepaalde personages kun je praten en daarbij kun je voor jezelf steeds een bepaald antwoord of een bepaalde vraag kiezen. Zo leer je, net als in KOTOR, van alles over de wereld waarin je rondloopt en het verhaal waarin je terecht bent gekomen.

De gelijkenissen houden echter op wanneer de eerste vijanden je kant op komen. Het vechtsysteem is grondig op de schop gegaan: niet langer turn-based, maar alles in real-time. Daardoor is de actie tijdens gevechten vele malen sneller geworden, waardoor elke vergelijking met KOTOR al bijna weggevaagd wordt; Jade Empire is veel meer een actie-RPG dan KOTOR. Dit zorgt er voor dat het spel wat aantrekkelijk wordt voor ‘de mainstream’, maar daarom zeker niet minder leuk. De snelheid van de gameplay gaat hierdoor omhoog.

Geen goed en kwaad

In KOTOR moest de speler een keuze maken tussen de Light Side en de Dark Side, oftewel: goed en kwaad. In Jade Empire zit dit ongeveer zo in elkaar, maar zijn de keuzes anders. Iedereen in Jade Empire volgt namelijk een van de twee basisleerwegen:

The Way of the Open Palm

The Way of the Closed Fist

Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat Open Palm ‘goed’ is, en Closed Fist ‘kwaad’. Het is namelijk zo dat de Open Palm staat voor de harmonieuze, vreedzame oplossing, waar de Closed Fist de agressievere en hardere benadering voorschrijft. Toch kun je niet spreken van goed of slecht.

Stel: een man wordt aangevallen door twee anderen en vraagt om hulp.

Een volgeling van de Open Palm zal de man helpen het gevecht te winnen. Die man blij, want hij is niet dood. Een volgeling van de Closed Fist zal echter besluiten de man het zelf op te laten lossen. De volgeling zal die beslissing pas nemen wanneer hij denkt dat de man het gevecht zelf zou kunnen winnen. In dat geval zou de man er zelf namelijk sterker van worden. Zijn aanzien zal stijgen en men zal in het vervolg een tweede keer nadenken voor ze hem aanvallen. Verliest de man, dan was hij te zwak en is het maar beter dat hij dood is.

Het hele spel door zul je keuzes moeten maken, waarbij er vaak opties zijn voor de Open Palm en andere opties zijn voor de Closed Fist. De ene beslissing weegt natuurlijk zwaarder dan de ander, dus wees zorgvuldig in het kiezen van je antwoorden.

Het oude China

Zoals gezegd is de spelwereld in Jade Empire gebaseerd op het oude China, zoals dat er volgens mythen en sagen uit zou hebben gezien. Je doorkruist verschillende gebieden, die allemaal hun eigen sfeertje en eigen stijl hebben. Daarin zul je precies terugvinden wat je eigenlijk wel een beetje verwacht.

Two Rivers

Het beginpunt. Als jonge wees ben je opgegroeid binnen de veilige muren van de school in het kleine dorpje Two Rivers. De natuur is er in bloei en in harmonie, de sfeer is er kalm en vriendelijk. De perfecte locatie voor een onbezorgde en voorspoedige jeugd. Master Li, jouw meester, leidt het dorpje al twintig jaar op een vreedzame manier en de burgers zijn tevreden.

Tien’s Landing

Het handelaarsdorp Tien’s Landing is het tegenovergestelde van Two Rivers. Doordat de rivier, die voor economische voorspoed zorgde, haast droog is komen te liggen, kent Tien’s Landing niets dan problemen. De oorzaak ervan is de dam, gebouwd door Keizer Sun Hai, die onlangs open is gezet. Bij de bouw van de dam ontstond een meer, die het oude dorp dat ooit Tien’s Landing was onderwater zette. De burgers die de overstroming overleefden hebben het dorp aan de oervers van het meer herbouwd. Nu de dam echter open is gezet, is het meer verdwenen. Dronken zeilers, wanhopige en vluchtende burgers en een machteloze magister: Tien’s Landing in een notendop.

Imperial City

De Imperial City is de hoofdstad van het Jade Empire. De grootste en bekendste mensen wonen er. Het keizerlijk paleis zweeft boven de Imperial City. Op straat maken de soldaten van het Imperial Army de dienst uit, al gaat alles op een vreedzame manier. In de stad wonen ook veel rijken, die zich ophouden in de Golden Way, het leefgebied voor de welgestelden. Daar ligt ook de Scholar’s Garden, waar sinds jaar en dag veel filosofen en geleerden komen om gedachten uit te wissel en om na te denken. Aan de andere kant van de Golden Way ligt de Necropolis, waar de doden hun rustplaats vinden. In het Market District gebeurt doorgaans niet veel, behalve in de Imperial Arena, waar de beste vechters van het keizerrijk zich met elkaar meten.

Behalve deze drie dropen/steden zijn er nog genoeg andere plaatsen die moeten worden aangedaan, maar die mag je zelf ontdekken. Voor elke plaats geldt echter: de burgers van Jade Empire zijn mensen die eer hoog in het vaandel hebben staan. Beledig ze, en je hebt zo weer een paar nieuwe vijanden gemaakt.

Lees meer over Jade Empire

Pagina 1: Introductie en Spelwereld

Pagina 2: Vechtstijlen en Eigenschappen

Pagina 3: Personages

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Dit is het allereerste deel in de rubriek 'Alles Over…'. Zie het als een soort naslagwerk voor de echte grote, uitgebreide titels. Graag zouden we willen weten of jullie dit vaker willen zien en of het interessant genoeg is. Gelieve dat hieronder in het reactieveld te plaatsen. Bedankt!

  • Vet artikel!



    voor herhaling vatbaar :)

  • ziet er idd erg goed uit

    netjes hoor jonges!

  • lijkt me wel cool spelletje btw leuk idee om er meerdere pagina's van te maken.. :)

  • Lijkt me best een heel leuk spel.

    ik ga hem binnenkort zeker ff checken.



    (leuk artikel mag zeker vaker gebeuren)


  • Kris



    Dit is zeker een goeie manier om spellen wat beter toe te lichten. Soms vind ik de recensies hier aan de korte kant, op deze manier kom je toch aan de info :)



    Heerlijk lijkt me dit spel. Had ik maar een xbox :O. Het beleid van MS kennende komt er hopelijk wel een PC versie..



  • Leuk dat jullie het artikel leuk vinden :-).



    Het is ook leuk om alles over een bepaald spel op deze manier op te schrijven, dus ik denk zomaar dat het in de toekomst nog wel vaker gaat gebeuren, al leent misschien niet elk spel zich zo voor deze aanpak.

  • Ja top actie luitjes!

  • artikel:

    beter



    over jade empire zelf:

    veel mensen vinden het een top game maar een vriend van mij, die het al heeft, en gamespot vinden het ff weer een beetje niks…



    en wat ik gehoord heb: biowares eerdere werk kotor 2 (en 1) heeft weer wat meer vrijheid en inspiratie…..ik wacht maar af





  • Ziet er wel goed uit. Leuk dat je er 2 verschillende einden heb. Zoals met Kotor. Actie is goed en leuk muziek heeft het spel.

  • Lijkt mij een vette game.

    Ik ga hem morgen ophalen bij mijn lokale game store.

    ( wel de Limited Edition uiteraard ) ;)

  • Ik vind dit een goede rubriek. Het is gewoon interessant om meer over een spel te lezen dan alleen de review. In een review staat vaak niet meer dan als het verhaal goed of niet goed is, de grafische pracht of juist prul, kort de gameplay. Dat is natuurlijk ook nodig, maar meer info zoals in deze rubriek stel ik zeker op prijs. Het is ook goed dat het alleen bij de hele grote titels gebeurd, zo weet je als bezoeker ook dat waneer er een spotlight is over een spel dat het een goed spel is. Ook goed gedaan is dat de illustraties kloppen bij de tekst. Zo kan je gelijk een beetje zien in dit geval hoe de verschillende omgevingen er uit zien. In veel magzines en sites, worden er vaak gewoon een paar plaatjes op gedropt, die vaak van het eerste level zijn. Zo weet je niet goed hoe de latere levels eruit zien.

  • Een RPG als Morrowind, Kotor, Fable of deze mis ik echt op de PS2.

    Een van de weinige spellen waarvoor ik een Xbox zou kunnen kopen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren