1. Call of Duty: Black ops - Alles op een rijtje. - Updated

Call of Duty: Black ops - Alles op een rijtje. - Updated

Preview: Call of Duty: Black ops

De eerste delen van Call of Duty kwamen uit, er kwamen er meer en meer, maar bij Call of Duty 4: Modern Warfare was Infinity Ward een andere weg ingeslagen, de moderne tijd. Dat was een enorm succes, ook games als Medal of Honor gingen voor het moderne tijdperk. Treyarch was niet overtuigd en bleef bij de Tweede Wereldoorlog met Call of Duty: World at War. Die was niet slecht, vooral de Zombie-modus was een groot succes onder de gamers. Na het Modern Warfare 2 succes van Infinity Ward bleef Treyarch ook niet achter, want op 9 November komt Call of Duty: Black ops.

In Call of Duty: Black ops maak je onderdeel uit van een elite-eenheid; Black ops genaamd. De game gaat zich afspelen in de Koude oorlog. De game wordt vaak vergeleken met Modern Warfare 2, maar zal op een aantal punten (vooral de multiplayer) erg anders zijn

Voorbeeld van de graphics, niet lelijk toch? ☺

Op de E3 hebben we een voorbeeld van een singleplayer missie gezien, wat erg mooi was. We hebben ook al gezien dat mensen aan het motorrijden waren, wat waarschijnlijk het sneeuwscooter-rijden van Modern Warfare 2 gaat vervangen. Wat ik denk is dat er ongeveer 10 uur singleplayer in zit, en er ongeveer 6 uur special ops.

Zonder natuurlijk de nieuwe zombie-modus, en combat training meegerekend.

Maar het hart van Call of Duty: Black Ops ligt natuurlijk in de Multiplayer, online en offline. Want er is onderzocht hoeveel gamers nooit online gaat en dat waren er genoeg voor Treyarch om de offline multiplayer wat uit te bereiden.

Dus om te beginnen: De offline-mutiplayer

Er zijn een aantal opties om offline met een vriend (tot 4) te spelen

1) De Special ops: Er komt weer een spelcial ops in de nieuwe Call of Duty, ze heten waarschijnlijk anders, maar het komt op hetzelfde neer: met een vrend speciale missies doorlopen.

2) De zombie-mode: Net als in Call of Duty: World at War zijn er weer mogelijkheden om in verschillende maps zombies af te knallen, omdat het zo’n succes was komt het opnieuw terug in Call of Duty: Black ops. Er is een filmpje op youtube van een zombie modus, maar of deze van Black ops is weten we nog niet zeker, wel zeker is dat er een M14 aan de muur hing, dus dat kan een aanwijzing zijn. Als dit zo is is de zombie-mode niet veel veranderd in vergelijking met Call of duty: World at War.

3) Combat Training: Kan ook in je eentje, om het online gevoel te ervaren, gewoon vrij spelen in een map, net als bij online modus, maar dan heb je AI-bots als tegenstander. In welke modus je de Combat Training kan spelen (Team Deathmatch / Free for all enz.) is nog niet bekend

De online-multiplayer

Sowieso wil ik beginnen met de dingen die veranderd zijn in vergelijking met MW2. Velen klagen over de multiplayer van MW2. Hij zou niet gebalanceerd zijn. en ik kan me er ook wel wat bij voorstellen, maar Treyarch doet de hele tijd aankondigingen van dat ze de dropshots al hebben verwijderd. (dropshot is een move waarbij je heel snel gaat liggen en daarna meteen begint te schieten op de vijand, terwijl hij nog zijn red dot sight naar beneden aan het richten was) Hier voor in de plaats is gekomen een speciale duik voor het ontwijken van auto's, raketten en het aanvallen door middel van duiken - schieten. Maar voordat je je wapen weer goed kan richten na een duik zal langer duren, zo gemeld. Ze hebben ook wat gedaan aan quickscopen: 'Quickscopen is het gebruik maken van de Sleight of Hand-perk (waarmee sneller kan worden ingezoomd met wapens) en de auto-aim-functie waarmee er automatisch op de vijanden wordt gericht. Josh Olin, community manager van Treyarch, liet dit via Twitter weten: "Quickscopen is een goedkope manier om te spelen. We gaan specifiek het Quickscopen zwakker maken. Sorry."'

Online krijg je weer een aantal nieuwe opties. Bij Call of Duty: Black ops heb je in plaats van XP punten (als bij MW2) heb je nu COD punten, die kan je verdienen met missies, die je ook vrij moet kopen, maar je kan ze ook goed verkrijgen door online te gaan spelen. Deze om ‘geld’ spelende matches noem je Wager Matches. Er zijn 4 verschillende speltypen voor de wager matches:

1) One in the Chamber: Bij dit speltype heb je alleen een handgeweer met een kogel, als je emand vermoord krijg je een kogel erbij, dus stel je hebt een kogel en je schiet iemand neer, dan krijg je je kogel weer terug, maar als je iemand knifed zonder een kogel te verbruiken heb je twee kogeld, als je een keer mis schiet en de tegenstander ook, dan weet hij niet van jou of jij nog een koel hebt, en jij niet van hem, dat maakt dit speltype extra spannend.

2) Gun game: Dit is heel simpel, iedereen begint met een pistool en bij elke kill krijg je betere wapens, wie als eerst het 20ste wapen bemachtigd wint de gun game. Maar kijk uit, als je wordt geknifed, word je een wapen teruggezet, kijk dus goed om je heen.

3) Sticks and Stones: iedereen krijgt een kruisboog met bomber-pijlen, een ballistic knife, en een tomahawk (ook bekend als throwing knife) hier is het gewoon een fre-for-all potje, maar als je een werpmes in je krijgt, raak je gelijk je COD punten kwijt, dus opletten geblazen!

4) Sharpshooter: Iedereen krijgt een willekeurig wapen, maar wel hetzelfde wapen, je moet gewoon zien te overleven en met al die wapens overweg kunnen

Je hebt ook nog gewoon een Team Deathmatch, Domination, Free-for all enz. Met je eigen wapens.

Over gameplay gesroken, die zal wel erg op MW2 lijken, maar wat we van de AI kunnen verwachten weet ik niet, vooral de Combat Training zal er onder lijden als deze slecht is