1. Stronghold 2: Achtergrond

Stronghold 2: Achtergrond

Verzadiging in genres, daar zouden we eigenlijk een artikel over moeten schrijven. Het strategiegenre is bijvoorbeeld overvol met verschillende titels die allemaal proberen iets nieuws toe te voegen. FireFly Studios is zich daarvan bewust. Nadat het in 2001 met Stronghold kwam en iets later met de uitbreiding Crusaders, besloot het te beginnen met Stronghold 2. Maar een vervolg maken in het strategiegenre is gevaarlijk, je moet als ontwikkelaar oppassen niet simpelweg de techniek op te voeren en voor de rest op de lauweren te rusten.

Dit gebeurde bij FireFly Studios dan ook niet. Stronghold 2 is natuurlijk wel technisch sterk verbeterd, dankzij de ontzettend goede 3D-engine. De visuele verbetering is erg nuttig, het verbetert de wijze waarop je de gebouwen kunt bekijken en het slachtveld kunt bezichtigen. Dat was dan ook een must voor de ontwikkelaar, ze wilden honderd procent zeker weten dat het spel vooruitgang zou boeken door het 3D-uiterlijk. Gelukkig merkten ze al snel dat het navigeren in het kasteel stukken beter werkte door de toevoeging van een derde dimensie. Het draaien en inzoomen van de camera werkt allemaal erg goed en verbetert de overzichtelijkheid.

De allergrootste toevoeging dankzij de 3D-engine is echter de manier waarop gebouwen getoond worden. Het is mogelijk elk gebouw zowel van de binnen- als buitenkant te bekijken. Ga je met de muis over het gebouw, dan verdwijnen de voorste muren en kun je het gedetailleerde interieur bekijken. Het interieur van sommige gebouwen is overigens enorm groot. Zo heeft de keep liefst vier verdiepingen, welke ook allemaal gebruikt kunnen worden tijdens het vechten. Je kunt de vijandelijke gebouwen namelijk binnendringen en je omhoog knokken via de diverse trappen. Sowieso is het vechten voorzien van de oude middeleeuwse trucjes met onder andere kokende olie en de mogelijkheid ladders tegen kasteelmuren te plaatsen. In dit deel kunnen de soldaten trouwens niet met hun wapens gebouwen vernietigen, daar zul je grover geschut voor moeten gebruiken. Door de 3D-omgevingen kunnen boogschutters verder voordelen halen uit de hoogteverschillen.

Hierboven noemden we al de kokende olie en de ladders tegen de muur. Dát zijn nou typische kenmerken voor de Middeleeuwen. Maar er is meer. Stronghold 2 straalt helemaal de sfeer van de Dark Ages uit. Niet alleen de vechttechnieken zijn rechtstreeks uit deze periode getrokken, ook het leven binnen de kasteelmuren is ondergedompeld in een grauwe sfeer. Je moet rekening houden met allerlei aspecten van het middeleeuwse leven. Zo raakten straten nogal eens vervuild, wat resulteerde in epidemieën, en speelde de kerk een grote rol van betekenis. Voor de kerk heb je kaarsen nodig, deze maak je van bijenwas. Om bijenwas te vergaren zul je echter een bijenhouder moeten inhuren. Dit zijn allerlei zogenaamde economische chains die een stuk dieper gaan in Stronghold 2 dan in de voorganger. Je zult je moeten verplaatsen in die tijdsperiode om alles in goede banen te kunnen leiden.

Er zijn namelijk twee soorten campagnes: die van de vrede en die van de oorlog. In de oorlogscampagne vecht je tegen andere kastelen en zorg je voor een goede defensie. In de vredescampagne is het juist de bedoeling een eigen kasteel uit te bouwen en rekening te houden met het leven van je bewoners. In beide campagnes heb je te maken met het zogenaamde honor-systeem. Je verdient heel simpel gezegd ‘eer-punten’ door echt te leven als een heerser. In de middeleeuwen was aanzien van een kasteel of stad erg belangrijk. In Stronghold 2 is dat net zo belangrijk. Het hiervoor geïntegreerde systeem lijkt veel diepgang te hebben. Niet alleen moet je zorgen dat je regelmatig de kerk bezoekt en dus een echt goed voorbeeld bent voor je onderdanen, je moet ook zorgen voor genoeg maatschappelijke voorzieningen zoals een bibliotheek. Daarnaast kun je verschillende missies uitvoeren zoals het bevrijden van dorpjes of het uitroeien van enkele roverbendes. Ook hiermee verdien je punten, waarmee je weer speciale dingen kunt aanschaffen of jezelf promotie kunt geven. Deze promotie is ongeveer te vergelijken met het tijdperkensysteem uit andere strategietitels. Hoe verder je komt, hoe meer nieuwe eenheden beschikbaar komen.

Stronghold 2 lijkt voor de liefhebber van echte strategietitels een aanrader te worden. We horen uit de Verenigde Staten (waar het spel een halve week eerder is verschenen) enkele positieve reacties van gamers, maar ook negatieve. Zo lijkt het management-gedeelte erg goed, maar gaat het op gebied van vechten hier en daar niet helemaal lekker. FireFly Studios is momenteel met man en macht bezig aan de nieuwe patch, die enkele bugs weg moet halen. Of het spel het spelen waard is, zoekt Benjamin momenteel voor ons uit. Zijn oordeel lees je overmorgen, hier op InsideGamer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • is dit nou de 1e keer dat jullie een achtergrond plaatsn op jullie site?

  • Nee. Die komen heel vaak langs.

  • Ik zelf kijk erg uit naar deze game.

  • Het lijkt me wel wat ik wacht op de recencie

  • Ik wil het spel ook spelen lijkt me echt een goeie sfeer in zitten.

  • sega hij licht al in de winkel hoor dus je hoeft niet te wachten :P

  • Ziet er zeker mooi uit vond het vorige dee look top

  • Weet ik Killer-2 maar wil eerst ff nog wat reviews lezen ;)

  • ziet er goed uit :o

  • ik heb hem maar hij doet het niet er staat: cannot display this video mode :S want kan ik er aan doen

  • dankje wel ik zal het proberen

  • Mensen !!!! <—– dat plaatje van mij !!! hoe heten ze ook al weer !!! Wie het weet Graag Melden !! Dankje:D:D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren