1. History of Bullfrog Part 1

History of Bullfrog Part 1

Het destijds verdwijnen van Bullfrog vond ik een spijtige zaak en ik heb mezelf dan ook voorgenomen mensen te herinneren aan dit ooit zo innoverende bedrijf. Dit ga ik doen aan de hand van meerdere weblogs en hoop zo de gamer die nog niet zoveel afweet van de rijke geschiedenis van Bullfrog in te lichten en kennis te laten maken met klassiekers en de eerste echte GodSim. Hope you enjoy it!

Bullfrog Productions is ontstaan in het jaar 1987 onder impuls van twee enthousiaste gamers die tijdens die periode bij ontwikkelaar Taurus Impex Ltd. werkzaam waren. Deze personen waren niemand minder dan Les Edgar en de ondertussen wereldberoemde gamegoeroe Peter Molyneux. Ze waren de games die inmiddels teveel in arcadestijl werden gemaakt immers beu en waren toe aan iets nieuws. Daarom wilden ze een bedrijf oprichten dat inging tegen deze trend, maar daarvoor hadden ze natuurlijk wel een naam nodig. Deze ontstond uit het vertalen van de naam van hun vorige werkgever en de liefde voor kikkers van Edgars dochter. Taurus is letterlijk vertaald namelijk ‘Bull’ in het Engels en een kikker dan weer ‘Frog’. Op die manier hadden ze al snel een naam voor hun mogelijk innoverend bedrijf gevonden, al moesten ze natuurlijk wel een game zien te ontwikkelen die hen de kans zou geven om door te groeien binnen de game-industrie.

In 1988 liet Bullfrog dan ook haar eerste creatie genaamd ‘Fusion’ op de industrie los via uitgever Electronic Arts. Deze game was een eerder verdienstelijke poging om geld te slaan uit een toen populair genre en werd door de variatie die aanwezig was alsnog goed onthaald. Fusion was namelijk een ‘multi-directional scrolling shoot 'em up’ waarbij je de actie van bovenaf waarnam en je jezelf door dertien levels moest zien te slaan. Toch was dit niet het succes waar men bij Bullfrog op gehoopt had en al zeker niet de reden waarvoor het bedrijf was opgericht. Ze gooiden dan ook alle principes die toen standaard waren binnen de industrie overboord en gingen aan de slag met een game genaamd Populous voor de PC. Deze game moest zo innoverend en verfrissend mogelijk zijn en alsnog de gamer aanspreken, maar zouden ze in hun opzet slagen?

In 1989 kregen ze een antwoord op die vraag en dat stond hen zeker aan. De game werd een groot succes en introduceerde een nieuw genre in de game-industrie: de GodSim. In deze game had je de controle over een groep volgelingen en naarmate deze groter werd, kreeg je meer krachten en ook meer invloed op je omgeving. Vooral het feit dat je geen totale controle had was nieuw voor die tijd, iets wat ze later steeds vaker ging toepassen bij de ontwikkeling van hun games. De game had echter ook nooit uitgegeven kunnen zijn en dat kwam door het feit dat de opzet ongewoon was voor die tijd. Populous werd dan ook door verscheidene uitgevers gewijzigd, maar één bedrijf zag er het potentieel wel van in. Ze werden al snel beloond voor het vertrouwen in Bullfrog, want de game rijfde zowel de Origins Award for Best Military or Strategy Computer Game of 1990 als de prijs ‘1990 Computer Game of the Year’ binnen in het Amerikaans video-game magazine Video Games & Computer Entertainment binnen.

Tevreden na het uitstekende resultaat van Populous ging men bij Bullfrog aan de slag met Flood die in 1990 op de markt werd gebracht voor de Amiga en de Atari ST door EA. In deze game speelde je en wezentje genaamd Quiffy en was het de bedoeling al het vuilnis op te ruimen dat zich in het level bevond om daarna naar de uitgang te zoeken. Dit was natuurlijk niet zo simpel als het klinkt, want Flood was een Platform game. Wat de game nog wat uitdagender maakte was het feit dat je continue achtervolgd werd door vijanden die zich net dat beetje sneller verplaatsten dan jij en je jezelf dan ook regelmatig moest verdedigen. Quiffy verdedigde zich tegen deze vijanden door middel van een aantal wapens zoals bijvoorbeeld een boomerang. De game had dus zeker genoeg variatie in petto. Toch verkocht deze game ondermaats en dat werd door velen toegeschreven aan het feit dat de game vage humor en experimentele gameplay bevatte. Men moest bij Bullfrog dus aan de slag om wederom een game te maken die de grote massa aansprak.

Dat dacht men gevonden te hebben met het ontwikkelen van Powermonger, een RTS-game die op de engine van Populous gebaseerd was. De game maakte gebruik van een driedimensionale map, maar verder werd alles in 2D weergegeven. Dat was echter niet de grote troef van Powermonger, maar dat was de voor die tijd vrij gevorderde ‘artificial life’ engine. Je had namelijk de controle over een kleine bevolking waarin ieder levend wezen een eigen wil leek te bezitten. Dit was vrij vernieuwend en sloeg ook goed aan bij de gamers. Powermonger werd zelfs zo goed bevonden dat het de Computer Gaming World's 1991 Strategy Game of the Year award won. Bij Bullfrog werd door dit succes dus al snel aan een opvolger van Populous gedacht en even geteerd op de opbrengsten van Powermonger.

Dit bleek al snel een wel overwogen keuze te zijn. Populous is immers één van de meest bekende games van Bullfrog tot op heden. Dit kwam mede doordat je ook in deze sequel weer de volledige controle kreeg over een beschaving waarin jij als een soort God fungeerde. Daarnaast had men de game ook gebaseerd op de Griekse Mythologie en een groot aantal vernieuwingen toegevoegd. Zo kreeg je nadat je 75% van de map in bezit had te maken met mythologische wezens als Medusa en de Colossus. Dit duidde erop dat je wat sneller moest handelen aangezien deze meedogenloze monsters geen onderscheid maakten tussen jou en je vijanden. De game verscheen in 1991 en werd meer dan behoorlijk verkocht. Wat later werd er een datadisk uitgegeven genaamd Populous II: The Challenge Games waar elk level een eigen uitdaging had en de Griekse mythologie omgeruild was voor de Japanse. Ook dit werd goed onthaald.

To be continued…

Dit artikel delen

Over de auteur